regjeringens nedstengning

Viken-rektorer raser mot departementet

Universitets- og høgskolerektorene i Viken er sterkt frustrerte etter tirsdagens møte med Kunnskapsdepartementet. Nå frykter de for studie­progresjonen til studentene.

OsloMet-rektor Curt Rice og tre andre rektorer i Viken er frustrerte over Kunnskapsdepartementet, her representert ved forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim. Bildet er fra et tidligere møte.
Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

— Dette var et veldig utilfredsstillende møte. Jeg er utrygg på om Kunnskapsdepartementet er helt sikre på hva de sier her, sier en opprørt OsloMet-rektor Curt Rice etter at universitets- og høgskolerektorene i Viken var kalt inn til møte med statssekretær Aase Marthe Horrigmo i Kunnskapsdepartementet (KD) tirsdag ettermiddag.

Statssekretær Aase Marthe J Horrigmo (H) i Kunnskapsdepartementet.

Møtet kommer etter at regjeringen mandag ettermiddag bestemte seg for å stenge ned alle universiteter og høgskoler i de 51 kommunene i Viken - uten unntak. Rice var kalt inn fordi OsloMet også har en campus i Viken - på Kjeller i tidligere Akershus fylke. Der utdanner de blant annet sykepleiere.

Rektorene i Oslo var ikke kalt inn på møtet, for regjeringen har ikke stengt universitetene og høgskolene i Oslo. Der avgjør byrådet og Raymond Johansen (Ap). Mange ordførere i Viken hadde bedt om nasjonale tiltak for sine kommuner i forkant av påske og etter stedvis stor smitteøkning. Resultatet ble at alle universiteter og høgskoler i Viken ble stengt ned: NMBU i Ås, Høgskolen i Østfold i Halden og Fredrikstad, Universitetet i Sørøst-Norge med sine tre campuser i ulike Viken-kommuner samt OsloMets campus utenfor Lillestrøm.

Rektor Rice peker på at det blant annet er praksis som nå er det store problemet for mange studenter ved OsloMet når regjeringen sier at all undervisning i Viken må bli digital.

— For at studentene våre skal kunne komme seg ut i helsevesenet og sykehusene i praksis, så må de lære seg noen praktiske ferdigheter først, og det må man være på campus for å øve seg på, sier Rice.

— Urimelig forskjellbehandling

Rektor ved Høgskolen i Østfold (HiØ), Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, har uttrykt frustrasjon over nedstengningen og reagerte på måten han som rektor fikk vite om nyheten.

Han uttalte tidligere at høgskolen han leder hele veien har balansert på en knivsegg med tanke på kvaliteten i utdanningen. Nå er situasjonen alvorlig, ifølge rektoren.

— I året som har vært har samfunnskritiske utdanninger og studentene vært hardt rammet. Jeg må bare si at jeg ikke lenger vet i hvilken kvalitet vi klarer å utdanne. Vi må få dispensasjoner for at noen av studieløpene våre ikke skal ryke, sa Jelsness-Jørgensen til Khrono tirsdag morgen.

Rektor ved Høgskolen i Østfold, Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, sier at praksis i en normal situasjon er en utfordring. — Det blir som å tro på julenissen at vi skal klare å løse praksisproblemet under disse omstendighetene.

Etter tirsdagens møte med Kunnskapsdepartementet deler HiØ-rektoren Curt Rice' frustrasjon.

— Ut fra det som ble diskutert i møtet, tror jeg vi er flere som står på samme linje her. Som jeg sa i møtet opplever vi det jeg vil kalle en urimelig forskjellsbehandling. Jeg har forståelse for at det er en vanskelig situasjon for departementet, men situasjonen slik den er nå gir oss ikke handlingsrom, sier Jelsness-Jørgensen.

— Synes det er ille

Rektor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Sjur Baardsen, er minst like frustret som sine to rektorkolleger.

— Jeg synes det er ille at regjeringen ikke viser større hensyn til de studentene som nå blir berørt av dette. Når regjeringen velger å skjære alle over en kam på denne måten burde den i det minste ha en helt klar oppfatning av konsekvensene, sier Baardsen.

Ved NMBU har vi sterke egne fagmiljøer på smittehåndtering. Vi utdanner mange av dem som nå jobber blant annet i Folkehelseinstituttet, sier NMBU-rektor Sjur Baardsen

Han fortsetter:

— Det kan få store ringvirkninger for de studentene som helt sikkert blir forsinket i utdanningen sin på grunn av nedstengningen. Ikke bare i innholdet i studiene, men også i studentenes liv og karriere. Jeg synes at tiltakene er for generelle og unyanserte. Det virker som departementet har veldig hastverk, sier Baardsen.

NMBU-rektoren er opptatt av at smitteverntiltakene skal være forholdsmessige.

— De er der for å redusere smitten, men de må være forholdsmessige. Ved NMBU har vi sterke egne fagmiljøer på smittehåndtering. Vi utdanner mange av dem som nå jobber blant annet i Folkehelseinstituttet. Vi har gjennom hele pandemien vist at vi klarer å håndtere smittesituasjonen veldig bra, sier Baardsen.

Annonse

BLI VARSLET
OM SISTE NYTT

Last ned Khrono-appen og få varsel om de viktigste nyhetene - både nasjonalt og nær deg
-

Vil vurdere å «flytte» studenter til Oslo

Flere av rektorene er nå bekymret for studieprogresjonen til studentene.

— Departementet har tidligere under pandemien sagt at de forventer at både kvaliteten på undervisningen og studentenes studieprogresjon skal holdes oppe, men det lar seg ikke gjøre lenger med disse tiltakene, sier OsloMet-rektor Rice.

— Mener departementet at det nå er ok at studentene ikke klarer å bli ferdig på planlagt tid?

— Ja, slik oppfattet jeg det i møtet i dag. Statssekretæren understreket gang på gang at det ikke ville bli åpnet for noen unntak fra digital undervisning. Jeg er redd for at Kunnskapsdepartementet - og heller ikke Helse- og omsorgsdepartementet - har noen god plan med dette.

— Det er uhyre spesielt at vi ikke får anledning til å ferdigutdanne sykepleiere til helsevesenet slik situasjonen er nå, sier Rice.

Han vil i den nærmeste tiden vurdere å tilby Viken-studentene ved OsloMet praktisk ferdighetstreninge ved campus i Oslo, som ennå ikke er nedstengt.

Vil ramme helsefagmiljøene

Rektor ved Universitetet i Sørøst-Norge, Petter Aasen, er også bekymret.

Han synes det er krevende at myndighetene driver en slags dobbeltkommunikasjon.

— Det er krevende at myndighetene på den ene siden stenger universiteter og høgskoler for studenter og samtidig kommuniserer til studentene at de forventer at institusjonene tilrettelegger undervisnings- og læringsmiljø slik at studentene kan opprettholde faglige progresjon, og ivaretar studentenes psykososiale helse.

— Kunnskapsdepartementet bør erkjenne overfor studentene at de tiltakene som nå innføres dessverre vil påvirke den faglige progresjonen, læringsmiljøet og studentmiljøet.

Det er paradoksalt at yrkesgruppen som vi trenger mest akkurat nå blir rammet av dette.

Petter Aasen, rektor ved Universitetet i Sørøst-Norge

Han bemerker at flere fagmiljøer forteller om utfordringene dette vil skape for å gjennomføre praksis, ikke minst helsefagmiljøene.

— Her vil det få umiddelbare konsekvenser som vil gå utover studieprogresjonen. Det er paradoksalt at yrkesgruppen som vi trenger mest akkurat nå blir rammet av dette, sier Aasen.

Rektor ved Universitetet i Sørøst-Norge, Petter Aasen, mener Kunnskapsdepartementet er nødt til å kommunisere tydeligere til studentene.

— Paradoksalt

Aasen mener det blir en paradoksal situasjon at en rekke kommune blir underlagt den nasjonale forskriften og tiltaksnivå 5A, mens en stor kommune som Oslo med et høyt smittetrykk har en lokal forskrift som i større grad hensynstar unge studenter.

Tiltaksnivå 5A åpner for at studentpraksis i virksomheter kan gjennomføres, for eksempel i helseinstitusjoner, skoler, barnehager i samråd med praksisfeltet.

En nedstengning av campus vil påvirke undervisning, veiledning og vurdering som ikke kan gis digitalt, som for eksempel ferdighetstrening, forsøk i laboratorier, simulatortrening og eksamener.

— Når ferdighetstrening og praksisforberedende undervisning, veiledning og simulering må utsettes fordi aktivitetene ikke kan gjennomføres på campus, vil det hindre studentenes studieprogresjon. Og det kan også medføre at de ikke får nødvendige forkunnskaper til å gå ut i praksis, sier Aasen.

Han håper at departementene nå kan gå sammen slik at kommunene som nå er underlagt tiltaksnivå 5A får benytte seg av unntaksbestemmelsene som hjelper studentene.

— Det handler også om psykososiale hensyn. Vi skulle gjerne tilrettelagt areal for studentene der de kan møtes med fem meter avstand og munnbind, slik at de får et tilbud. Det vet vi er viktig.

— Vi lever i håpet om at de ulike departementene snakker sammen og finner en løsning, sier USN-rektor Aasen.

Powered by Labrador CMS