Debatt ● Camilla Eeg-Tverbakk og Hege Knarvik Sande
Videreføring av en viktig kunstutdanning
Regjeringen må revurdere finansieringsmodellen som har satt små og sårbare kunstutdanninger i en prekær situasjon.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Styret ved Høgskolen i Østfold (HiØ) har nylig besluttet å legge ned Akademi for Scenekunst, med henvisning til dårlig økonomi som følge av den nye finansieringsmodellen for høyere utdanning.
Da Akademi for Scenekunst ved Høgskolen i Østfold ble opprettet som landets eneste figurteaterutdanning i 1996, fikk de først en bevilgning på 4,3 millioner og året etter 7 millioner kroner. Dette beløpet har så gjennom 28 år økt til cirka 15 millioner i 2024. På toppen av dette kommer studiepoengproduksjon som med den nye ordningen er lavere for kunstutdanninger enn den har vært tidligere. Riktignok vil eksisterende studieplasser beholde tidligere bevilgninger, mens nye studieplasser vil få uttelling etter de nye kategoriene i den nye finansieringsordningen for høyere utdanning.
I 2004 skiftet scenekunstutdanningen navn og faglig fokus fra figurteater til Akademi for scenekunst med en bachelor i skuespill og en i scenografi. Skolen er bygget opp med en innovativ pedagogisk struktur hvor samarbeidet mellom de to linjene er bærebjelken i en utdanning som er fleksibel og hele tiden tar pulsen på samtidskunsten og dens plass og rolle i den til enhver tid rådende nasjonale og globale konteksten.
Høgskolen i Østfold har nå tatt et tydelig standpunkt om at de ikke ønsker en kunstutdanning i sin portefølje. Samtidig har de uttalt at utdanningen har vært diamanten, men som de de nå altså velger å kaste på havet.
Det profesjonelle scenekunstfeltet i Norge og Europa har gjennom kunstnere utdannet ved Akademi for Scenekunst, fått et nødvendig tilsig av nye impulser, estetiske former og kunstneriske metoder som i stor grad har bidratt til faglig utvikling. Derfor reagerer også hele det profesjonelle feltet nå på nedleggelsen av denne utdanningen.
Faktum er at de pengene som Akademi for Scenekunst har brakt inn til Høgskolen i Østfold, nå med ny finansieringsmodell blir fjernet ikke bare fra denne utdanningen, men også fra hele kunstfeltet. Høgskolen kan med utdanningsministerens velsignelse bruke pengene på andre utdanninger. Det profesjonelle scenekunstfeltet blir dermed 15 millioner kroner fattigere. Dette er ikke greit i en tid hvor det foregår mange nedskjæringer på mange områder i kunstfeltet.
Det er regjeringens ansvar å bidra til å løse situasjonen, da det er den nye finansieringsmodellen for høyere utdanning som har satt små kunstutdanninger i en svært utsatt posisjon.
Camilla Eeg-Tverbakk og Hege Knarvik Sande
Akademiets ledelse jobber nå for å sikre de ansattes rettigheter slik at nåværende studenter kan gjennomføre sin utdanning med den undervisningen de har krav på frem til sommeren 2026. Samtidig håper de på tid nok til å finne en løsning hvor skolen kan få et nytt hjem.
For å få til dette kreves det 15 millioner øremerkede kroner slik at en helt unik, visjonær og innovativ kunstutdannelse kan opprettholdes. Det er ikke en stor sum i forhold til den avkastningen som utdanningen gir scenekunstfeltet.
Det er regjeringens ansvar å bidra til å løse situasjonen, da det er den nye finansieringsmodellen for høyere utdanning som har satt små kunstutdanninger i en svært utsatt posisjon. I Utsynsmeldingen (Meld. St. 14, 2022—2023) lovet regjeringen at modellen ikke skulle føre til en skjevfordeling på bekostning av små og sårbare fagmiljøer. Likevel ser vi at dette nå skjer.
En nedleggelse vil ikke bare svekke Norges posisjon på den internasjonale scenekunstarenaen, men også bremse fornyelse og eksperimentering, som er avgjørende for utviklingen av norsk scenekunst. Dette kan vi ikke la skje.
Regjeringen har et direkte ansvar for å sikre midler til kunstutdanningene, og vi forventer at de handler for å rette opp situasjonen. Vi ber regjeringen om å revurdere finansieringsmodellen som har satt små og sårbare kunstutdanninger i en prekær situasjon. Videre må det gis nødvendige tilleggsbevilgninger til Akademi for scenekunst, slik at institusjonen kan fortsette sitt betydningsfulle arbeid og bidra til å bevare et mangfoldig og levende scenekunstfelt i Norge.