Debatt

Vi må få lov til å samarbeide

Dersom vi får lov til å samarbeide om gradsgivende utdanninger på alle nivåer, vil vi kunne lage mange innovative studieprogram som støtter oppnåelse av bærekraftmålene.

En nasjonal plan som setter samarbeid i høysetet, vil gjøre det mulig å ta bort unødvendig regulering, skriver rektor Arne Krumsvik ved Høyskolen Kristiania.
En nasjonal plan som setter samarbeid i høysetet, vil gjøre det mulig å ta bort unødvendig regulering, skriver rektor Arne Krumsvik ved Høyskolen Kristiania.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Det er enklere å nå målet om man samarbeider. Derfor ber vi om lov til å samarbeide om å lage utdanningsprogram som bidrar til å løse de viktigste utfordringene vi står overfor i dag. De er godt oppsummert i FNs bærekraftsmål.

Hvert år sender vår sektor tusenvis av endringsagenter inn i arbeidslivet. Nyutdannede kandidater med vilje og evne til å endre samfunnet. Vi må bli enda flinkere til å utvikle utdanningsprogram som handler om å løse konkrete samfunnsproblemer.

På utdanningsområdet blir vi for ofte stoppet av stram regulering og særnorske krav som skal fremme kvalitet, men som dessverre hemmer kreativitet og problemløsning.

Arne Krumsvik

Dersom vi får lov til å samarbeide om gradsgivende utdanninger på alle nivåer, fagskole, bachelor, master og ph.d., på tvers av statlige og uavhengige institusjoner, vil vi kunne lage mange innovative studieprogram som støtter oppnåelse av bærekraftmålene. Og vi vil gjøre det på en bærekraftig måte, ved å bruke ressursene som allerede finnes på tvers av institusjonene til problemløsning for vårt felles beste.

I forskningen gjør vi allerede dette, både på tvers av institusjoner og nasjoner, for å sikre at vi deltar helt i front av kunnskapsutviklingen. På utdanningsområdet blir vi for ofte stoppet av stram regulering og særnorske krav som skal fremme kvalitet, men som dessverre hemmer kreativitet og problemløsning. Det er et stort dilemma.

Vår viktigste utfordring er å skape endringsagenter. En nasjonal plan som setter samarbeid i høysetet, vil gjøre det mulig å ta bort unødvendig regulering, og slik kan regjeringen legge til rette for å tenke nytt om innovasjon i høyere utdanning.

  • Innlegg presentert på bærekraftsminister Nikolai Astrups innspillsmøte til nasjonal handlingsplan for bærekraftsmålene, tirsdag 8. september i Bergen.