NTNU topper ny omdømmemåling
Omdømme. NTNU kommer ut med suverent best omdømme blant 39 kjente virksomheter i offentlig sektor, viser ny måling gjennomført av Kantar TNS som offentliggjøres mandag.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
(Saken er oppdatert 16.23 med resultatene fra den fullstendige undersøkelsen, nederst i saken).
NTNU kommer best ut blant alle offentlige virksomheter på Kantar TNS sin årlige måling, «Offentlig omdømme 2018», som offentliggjøres i dag, mandag.
NTNU er den eneste av 39 virksomheter i undersøkelsen med et «særdeles sterkt» omdømme, ifølge Kantar.
NTNU måles til 88 poeng i undersøkelsen. Dette er langt foran alle konkurrenter i målingen og det er første gang en offentlig virksomhet oppnår et så bra resultat i løpet av de fem årene Kantar TNS har målt offentlig sektor sitt omdømme i befolkningen.
NTNU har et omdømme som er i en særklasse både i offentlig og privat sektor.
Ådne Hindenes
— NTNU har et omdømme som er i en særklasse både i offentlig og privat sektor. Det er det beste resultatet vi noen gang har målt for en offentlig virksomhet i denne målingen, sier prosjektleder og ansvarlig for målingen i Kantar TNS, Ådne Hindenes.
Sterkt omdømme hos flere universiteter
NTNU måles til 88 poeng i målingen. Det er første gang universitetene er inkludert i denne undersøkelsen, og de andre universitetene som er med; Universitetet i Bergen (68 poeng), Universitetet i Oslo (66 poeng), og UiT (64 poeng) gjør det også bra i målingen og ligger innenfor skalaen som karkteriseres som et «sterkt omdømme», mens OsloMet — storbyuniversitetet (40 poeng), ligger under gjennomsnittet i offentlig sektor, og har et «sårbart omdømme», ifølge Kantar TNS.
— NTNU har over lang tid profilert seg både på innovasjon og samfunnsnytte. Dette er to faktorer som har stor innvirkning på omdømmet til en offentlig virksomhet, sier Hindenes.
— Universitetene i Bergen, Oslo og Tromsø har også et sterkt omdømme. De gjør det langt bedre enn snittet for alle virksomheter i målingen, sier Hindenes.
Snittet for alle i målingen er 43 poeng.
— De tre har som breddeuniversiteter en mindre tydelig profil enn NTNU og dette gjør det vanskelig for disse universitetene å oppnå et høyere nivå på målingen da det er mindre tydelig hva de faktisk gjør.
OsloMet betydelig dårligere
OsloMet måles til 40 poeng i årets måling. De har med det et sårbart omdømme i befolkningen. Blant virksomhetene i som er målt i kunnskapssektoren er det kun Kunnskapsdepartementet som har et dårligere omdømme med 33 poeng.
— OsloMet gjør det betydelig dårligere enn de andre universitetene som er målt. De ligger også under snittet for alle virksomheter i målingen, sier Hindenes i Kantar.
— OsloMet sliter som nytt universitet med at de ikke har profilert seg tydelig i befolkningen. Som et nytt merkenavn har ennå ikke befolkningen tydelige assosiasjoner til hva OsloMet er og hva OsloMet gjør.
Samfunnsoppdraget viktig
NTNUs rektor, Gunnar Bovim, understreker at han tar alle målinger og rangeringer med en klype salt.
— Men dette er selvfølgelig veldig gledelig, sier han.
Dette betyr at universi-tetene har en sterk rolle i samfunnet, noe som er veldig bra.
Gunnar Bovim
— Det er mange på NTNU som gjør et seriøst arbeid og som bidrar til det fantastisk flotte samfunnsoppdraget vi er så heldige å ha, og som vi deler med resten av sektoren.
Han mener det er viktig at folk oppfatter at NTNU gjør samfunnsoppdraget sitt på en god måte.
— Hva tror du er årsaken til resultatet?
— Vi skal være et godt studiested, utdanne gode kandidater, bedrive banebrytende forskning og innovasjon. Dersom dette gir uttrykk for et generelt godt omdømme så er vi ydmyke på at det ligger veldig mye godt arbeid bak, sier Bovim.
Han noterer seg også at de andre universitetene som er med skårer godt.
— Og det betyr at universitetene har en sterk rolle i samfunnet, noe som er veldig bra. NTNU eksponeres bredt ut både til næringsliv og offentlig sektor, som ikke trenger å være positivt, men det ser da ut til at det er det for oss.
— Hva tror du om årsaken til at OsloMet skårer såpass lavt?
— Det har jo et nytt navn, så kanskje ikke folk har fått med seg hva det er for noe ennå. Dersom du hadde spurt den norske befolkning om hva de syntes om Equinor så hadde de nok syntes mindre om det enn om Statoil. Det å skifte navn er en lang prosess, sier han.
Snittet for samtlige 39 offentlige virksomheter i undersøkelsen er 43 poeng. Tre poeng under dette ligger OsloMet med et dermed «sårbart omdømme», og Kunnskapsdepartementet har 33 poeng og «svakt omdømme».
OsloMet tror Kantar TNS har rett
Kommunikasjonsdirektør Sverre Molandsveen ved OsloMet sier det er vanskelig å kommentere uten å gå dypere ned i tallene.
— Vi har bare fått tilgang til et lite utdrag av denne rapporten og det er derfor vanskelig å kommentere innholdet i denne uten å kunne gå dypere ned i tallene. Men generelt kan vi si at det tar tid å gjøre et nytt universitetsnavn kjent. Vi tror derfor Kantar har rett i sin vurdering av at befolkningen ennå ikke har tydelige assosiasjoner til hva OsloMet er og gjør, sier han, og fortsetter:
Vi forventer at kjennskapen til OsloMet vil øke over tid.
Sverre Molandsveen
— Vi forventer at kjennskapen til OsloMet vil øke over tid. Mediesynligheten vår har eksempelvis økt betydelig de siste årene, opp fra 10. til 5. plass i UH-sektoren. Utfordringen videre er å øke kjennskapen i de viktigste målgruppene våre, spesielt hos potensielle studenter.
Kantar TNS har målt omdømmet til tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus over flere år, og det har beveget seg litt - fra dårlig til sårbart.
— Kommer det en omdømmemåling fra OsloMet i år også?
— Vi gjennomfører ikke den store omdømmeundersøkelsen vår i år. Det skyldes flere forhold. Både at omdømmet er rimelig stabilt over tid og derfor kan måles noe sjeldnere enn hvert år, og det at det er kort tid siden navneskiftet, sier Molandsveen.
Les også: Omdømmet har gått fra dårlig til sårbart
Her er hele undersøkelsen
Khrono hadde på forhånd fått tilgang til den delen av undersøkelsen som handler om universitetene og uh-sektoren.
Mandag la Kantar TNS fram hele undersøkelsen og det viser seg at tre universiteter, NTNU, UiB og UiO befinner seg blant de fem beste, bare brutt opp av Lånekassen på 2.plass og Folkehelseinstituttet på 4.plass.
Statsbygg (18 poeng), en annen institusjon som er mye omtalt i UH-sektoren, havner blant de fem med aller dårligst omdømme. Helt i bunnen finner man NAV.
Kategorisering av omdømme etter poeng: | |
Over 75 poeng | Særdeles sterkt omdømme |
55-74 poeng | Sterkt omdømme |
35-54 poeng | Sårbart omdømme |
Under 35 poeng | Svakt omdømme |
Virksomhetene rangert | |
NTNU | 88 |
Lånekassen | 69 |
Folkehelseinstituttet | 68 |
UiB | 68 |
UiO | 66 |
Universitetet i Tromsø (UiT) | 64 |
Statens pensjonskasse | 61 |
Mattilsynet | 58 |
Lotteri- og stiftelsestilsynet | 56 |
Tollvesenet | 56 |
Skatteetaten | 54 |
Datatilsynet | 53 |
Konkurransetilsynet | 53 |
Arbeidstilsynet | 51 |
Finanstilsynet | 51 |
Riksantikvaren | 51 |
DSB | 47 |
Politiet | 47 |
DIFI | 42 |
Forsvaret | 41 |
Helsedirektoratet | 41 |
Helsetilsynet | 40 |
OsloMet - storbyuniversitetet | 40 |
Utenriksdepartementet | 38 |
Finansdepartementet | 37 |
HELFO | 37 |
Miljødir. | 36 |
Utdanningsdirektoratet | 36 |
Fjellinjen | 34 |
Kunnskapsdepartementet | 33 |
Kulturrådet | 30 |
Statens vegvesen | 28 |
Miljøverndepartementet | 23 |
Rom eiendom | 21 |
Statsbygg | 18 |
Samferdselsdep. | 15 |
Forsvarsbygg | 14 |
Utlendingsdir. | 10 |
NAV | 0 |
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!