Norsk studentforening
Trakk uvitende studenter for penger. Nå får studenter nye SMS-er fra foreningen
Flere studenter reagerer etter nye SMS-er fra Norsk Studentforening der foreningen fornyer medlemskapet deres. Selv hevder foreningen at SMS-ene er et forsøk på å rydde opp i medlemslistene.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Khrono kunne i høst avdekke at Norsk Studentforening gjennom innholdstjenester på SMS hadde trukket studenter for penger, uten at studentene visste at de hadde meldt seg inn.
Forbrukertilsynet ble av studenter koblet på saken og kom til enighet med foreningen, men Khrono kunne også avsløre at foreningen hadde forfalsket bildebevis da de forsvarte seg overfor Forbrukertilsynet.
Nå har flere studenter som ikke ante at de var medlemmer kontaktet Khrono, og fortalt at de den siste uken har mottatt nye SMS-er fra Norsk Studentforening.
Det reagerer de på.
Måtte sende «STOPP» for å unngå trekk
22. desember sendte Norsk Studentforening denne meldingen til studenter.
Kjære medlem. da er et uvanlig 2020 snart ferdig for oss i Norsk Studentforening og for hele Norge. Vilkårene for medlemskap kan leses her http://norskstudentforening.no/vedtekter/. Ønsker du ikke motta flere meldinger fra oss eller være medlem i foreningen - svar på denne meldingen med ordet STOPP. God jul fra oss. hjelp@norsktudentforening.no - tlf. 40189660
Svarte ikke studentene «STOPP» på SMS-en, fikk de tirsdag morgen en ny SMS:
Kjære medlem. Da fornyes medlemskapet ditt for 2021, vilkårene finner du her http://norskstudentforening.no/vedtekter/. Vi håper alle at 2021 blir et annerledes år enn 2020 som snart er slutt. Mvh hjelp@norsktudentforening.no tlf. 40189660
Flere studenter har uavhengig av hverandre kontaktet Khrono og vist fram de samme SMS-ene. De forteller samme historie som tidligere studenter: De visste ikke at de var medlemmer og har blitt trukket for små beløp fra mobilregningen over tid.
Sier de forsøker rydde opp
Khrono har flere ganger tilbudt Norsk Studentforening å stille til et intervju, slik at foreningen kan forklare sin side av saken. Det ønsker ikke foreningen.
På spørsmålet «Khrono lurer på om Norsk Studentforening kan svare på hvorfor man sender disse SMS-ene nå, etter at det ble klart at mange ikke visste at de var medlemmer?», svarer en representant for foreningen som kaller seg Mohammed Ali følgende i en e-post:
— Vi har sendt to sms og én epost for å rydde opp i medlemslistene. Ingen er blitt belastet for kontingent 2021 ennå. Alle som tar kontakt i år blir ikke med oss videre i 2021.
I e-poster foreningen har sendt til sinte medlemmer, skriver de også at «Tekstmeldingene du har mottatt i desember er en slags rydding i medlemslistene våre».
Skal ha holdt generalforsamling
Ifølge et innlegg på nettsidene til Norsk Studentforening ble det innkalt til en ekstraordinær generalforsamling på Zoom den 23. november.
Hvem som var til stede der og hva som var tema, vites ikke. Men et nytt innlegg, som angivelig er publisert så sent som 26. desember har tittelen «Oppløsning». Innlegget er passordbeskyttet og derfor ikke mulig å lese.
Norsk Studentforening har ikke svart på spørsmål om det handler om å oppløse foreningen.
Betalingsformidleren Strex tar affære
Khrono har også sendt spørsmål til Strex, som formidler betalinger fra innholdstjenester og som eies av Telenor, Telia og ICE. Studentene er trukket for beløp gjennom gjennom Strex.
Daglig leder, Tove Mette Dramstad, skriver til Khrono at det er brukerstedet, i dette tilfellet Norsk Studentforening, som er ansvarlige for eventuelle feil eller andre forhold, og at klager skal rettes dit.
«Hvis kundens klage til brukerstedet ikke fører frem kan kunden rette klagen skriftlig til Strex, hvorpå Strex vil følge opp klagen direkte», skriver Dramstad.
Hun skriver videre at de vil se på hvordan Norsk Studentforening bruker dere tjenester.
Dramstad legger til at de ikke vil bli forbundet med brukersteder som ikke forholder seg til lover eller bryter avtaler, og at de kan stenge brukerstedet og holde tilbake eventuelle penger for å betale tilbake til kunder som kan dokumenter at de ikke har fått informasjon om kjøp av tjenester.
«Informasjon/presentasjon av tjenesten med vilkår skal være tydelig og det skal ikke være tvil om at det koster penger, hvor mye det koster og hvordan man skal avslutte tjenesten, samt kontaktinformasjon til brukerstedet», skriver Dramstad.