klaget til forbrukertilsynet

Fristet med premier — satte studenter på SMS-trekk

Forbrukertilsynet har fått flere klager på Norsk Studentforening.

Et slikt skjema ble til ufrivillig SMS-trekk for studenter ved NHH.
Et slikt skjema ble til ufrivillig SMS-trekk for studenter ved NHH.
Publisert Oppdatert

I dag kunne Khrono fortelle om Norsk Studentforening, som har trukket studenter for medlemsavgift og mindre beløp via mobilregningen. Selv hevder studenter at de ikke vet hvordan de ble medlem av foreningen.

Khrono har de siste dagene snakket med studenter eller tidligere studenter ved OsloMet, UiO, UiB, NTNU, NHH og Høgskolen i Molde som alle sier de har stått på SMS-trekk.

Martine Gjerde (28) er tidligere OsloMet-student og sjekket med mobiloperatøren Ice etter at hun oppdaget at regningen lå 20-30 kroner for høyt hver måned.

— Jeg sjekket datoene på fakturaen og så at et firesifra nummer trakk små beløp jevnlig, forteller Gjerde.

Martine Gjerde, 28 år fra Bud i Romsdal. Hun studerte våren 2018 ved OsloMet, og studerer nå ved NMBU.
Martine Gjerde, 28 år fra Bud i Romsdal. Hun studerte våren 2018 ved OsloMet, og studerer nå ved NMBU.

Da hun holdt tidspunktene på fakturaen opp mot tidspunktene for SMS-er hun hadde mottatt, oppdaget hun hvem som stod bak: Norsk Studentforening.

— Jeg vet ikke det totale beløpet jeg er trukket, for jeg har ikke tilgang til gamle SMS-er lenger. Men på denne telefonen fikk jeg første melding 19. april 2018. Meldingene kom fra mobilnummeret 2010, sier Gjerde, som heller ikke har anelse om hvordan hun ble medlem av Norsk Studentforening.

Etter at Khrono publiserte dagens sak, har nye studenter fra Universitetet i Oslo og Høgskolen i Molde kontaktet Khrono og fortalt at også de har mottatt ufrivillige SMS-er som har kostet dem penger.

Flere klager til Forbrukertilsynet

Gjerde mottok våren 2018 en SMS der Norsk Studentforening ba studenter delta i en spørreundersøkelse. Denne SMS-en, som kostet 31 kroner å motta, ble klaget inn til Forbrukertilsynet av flere studenter i 2018.

Forbrukertilsynet bekrefter overfor Khrono at de har mottatt klager for måten selskapet har sendt ut SMS-er på. Studentene hevdet de ikke hadde samtykket til å få SMS-en. Meldingen kom fra nummeret 2010.

Khrono har fått innsyn i klagene og Norsk Studentforenings svar til Forbrukertilsynet.

I svaret sendte styreleder Sebastian Martinez Morales over skjemaer som viste at studenter, mot muligheten til å vinne premier fra blant annet Eplehuset og Christiania Glasmagasin, hadde krysset av for at de kunne bli med i nye spørreundersøkelser.

Studenter skal ha skrevet under på dette skjemaet, og senere fått SMS-er ´som kostet penger fra Norsk Studentforening.
Studenter skal ha skrevet under på dette skjemaet, og senere fått SMS-er ´som kostet penger fra Norsk Studentforening.

Noen henvisning til Norsk Studentforening, medlemskap eller SMS-betalinger fremgår ikke av dokumentene. Tidligere student Martine Gjerde kjenner ikke igjen skjemaet, men fikk spørreundersøkelsen på telefon. Hun stiller seg undrende til hvordan foreningen har fått tak i nummeret hennes-

I svaret til Forbrukertilsynet svarte Morales at det skjedde en feil da studenter ble belastet for tekstmeldingen.

— Med en gang vi ble gjort klar over det så refunderte vi belastningen. Vi har godt over våre rutiner for å forsikre oss at slike feil ikke skjer igjen. Vi har ikke per nå funnet flere feilaktige belastninger, skrev Morales til Forbrukertilsynet 25. mai 2018.

Nye klager i fjor

Men sommeren og høsten 2019 pågikk en ny dialog mellom Forbrukertilsynet og Norsk Studentforening, etter at en forbruker hadde klaget på å ha mottatt tre SMS-er til 29 kroner hver.

Forbrukertilsynet skriver i en e-post at de kom til enighet med Norsk Studentforening.

«I begge sakene vi har tatt opp med dem har vi kommet til enighet gjennom dialog, og selskapet gjennomførte de endringene vi forespurte. Begge sakene ble dermed avsluttet, uten vedtak», skriver Bettina Mohr Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukertilsynet til Khrono.

Norsk Studentforening svarer i en e-post at det er viktig å få med seg at klagene til Forbrukertilsynet er fra i fjor.

— Vi har rettet oss etter Forbrukertilsynet sine anbefalinger. Vi gjorte en feil når vi vervet medlemmer og etter dialog med Forbrukertilsynet rettet vi fremgangsmåten, skriver Mohammed Ali, som skriver at han er talsperson og styremedlem i Norsk Studentforening.

Khrono har imidlertid sett SMS-er sendt også i 2020.

NSO er blitt kontaktet

Også Norsk Studentorganisasjon (NSO), som organiserer studentdemokratiet ved norske universtiteter- og høgskoler, har mottatt henvendelser om Norsk Studentforening.

— Norsk Studentforening har jevnlig dukket opp her og der, men vi har ikke et forhold til foreningen, skriver leder i NSO, Andreas Trohjell, i en e-post.

— Har dere fått tilbakemeldinger eller spørsmål angående Norsk Studentforening?

— Vi har fått noen henvendelser angående foreningen, hvorav de fleste kun ønsker å gjøre oss oppmerksomme på den, skriver Trohjell.

Powered by Labrador CMS