ufrivillige sms-betalinger

Ukjent student­forening trakk studenter for penger

Flere studenter skal ha fått penger trukket fra mobil­regningene sine etter å ufrivillig ha blitt meldt inn i «Norsk Studentforening».

Norsk Studentforening er registrert på Øvre Slottsgate 11 i Oslo, omgitt av Karl Johan og Stortinget. Navnet til foreningen står imidlertid ikke på ringeklokka.
Norsk Studentforening er registrert på Øvre Slottsgate 11 i Oslo, omgitt av Karl Johan og Stortinget. Navnet til foreningen står imidlertid ikke på ringeklokka.
Publisert Oppdatert

En krone her og en krone der. Eller en noen kroner for en SMS og 29 kroner i medlemsavgift.

Khrono har de siste dagene snakket med flere studenter som sier de har blitt trukket for penger via mobilregningene sine. Pengene skal ha gått til en organisasjon som kaller seg Norsk Studentforening.

Uten å ane hvordan de ble «medlemmer» av foreningen, har de blitt tappet for småbeløp via meldinger som er sendt til mobiltelefonene deres.

Nå har Khrono undersøkt saken nærmere.

Vet ikke hvordan han ble medlem

Forrige uke la en student ved Norges Handelshøyskole (NHH) ut en melding på en Facebook-gruppe for rundt 9000 nåværende og tidligere NHH-studenter om Norsk Studentforening.

Slik så meldingen som ble lagt ut i NHH-gruppen ut.
Slik så meldingen som ble lagt ut i NHH-gruppen ut.

Selv opplyser han til Khrono at han har blitt trukket for totalt 365 kroner, og anslår at rundt 20 andre har svart ham direkte og sagt at også de har vært utsatt for ufrivillig SMS-betalinger og medlemsavgifter.

Foreningen selv opplyser i en e-post at de har i underkant av 200 betalende medlemmer, uten å oppgi hvordan de har vervet medlemmene. Foreningen er ukjent for de fleste, og har utover en nettside ingen tilstedeværelse i sosiale medier.

NHH-studenten forteller at han ikke har noen som helst anelse om hvordan han ble meldt inn i Norsk Studentforening:

Jeg er veldig skeptisk til sånt som dette, til å melde meg inn hos folk som står på stand og lignende.

NHH-student

NHH opplyser til Khrono at de aldri har vært i kontakt med Norsk Studentforening, til tross for at foreningen skal ha svart studenter med at de trolig ble meldt inn under et besøk på NHH.

Da NHH-studenten selv kontaktet foreningen for å finne ut av hvordan han hadde blitt medlem, fikk han følgende svar:

— De svarte at de ikke kunne få tak i informasjonen på grunn av korona. Men det er et fag på NHH som handler om databehandling for økonomer, og det står ikke akkurat i pensum der at pandemier stopper datatilgangen din, sier studenten til Khrono.

Ønsker ikke la seg intervjue

Norsk Studentforening er registrert som en frivillig forening og er ikke regnskapspliktig.

I dag er foreningen registrert med adresse i Øvre Slottsgate 11 i Oslo, omsluttet av Karl Johan og Stortinget. Foreningens navn står ikke på ringeklokka.

Når vi ringer et telefonnummer foreningen selv har oppgitt, et nummer som er registrert på daglig leder i foreningen og som ifølge betalingstjenesten Vipps inntil nylig var knyttet til en 69-åring, blir telefonen besvart av en ansatt ved et kundesenter som svarer for Norsk Studentforening.

Vedkommende ber oss sende e-post for å komme i kontakt med den svenske 31-åringen som er registrert som daglig leder i Norsk Studentforening eller for å få svar på spørsmål.

31-åringen, Sebastian Martinez Morales, får vi aldri tak i.

På e-post svarer en talsperson og styremedlem for foreningen, som ellers ikke har oppgitt noe sted at de har et styre utover en den daglige lederen, at de ikke ønsker noe direkte intervju da det virker som om Khrono allerede har bestemt seg for vinklingen på denne saken.

Foreningen oppgir at de ikke har noen ansatte, men at de benytter et kundeserviceselskap til å svare på telefonen.

Annonsører nekter kjennskap til forening

På nettsidene sine, har Norsk Studentforening lenge oppgitt at de blant annet forhandler og formidler studentrabatter for studenter. I e-poster de har sendt til studenter oppgir de at de «tilbyr rabattkuponger via sponsorer».

Men har foreningen egentlig noen sponsorer?

Khrono har fått tilgang til flere SMS-er som foreningen har sendt til studenter, der de reklamerer for studenttilbud.

Slik så en SMS sendt november 2018, med henvisning til lydbok-tjenesten Storytel, ut.

Kjære student! Storytel tilbyr nå deg som student å prøve storytel helt gratis i 30 dager. Se http://www.­norskstudent­forening.no­/2018/10/­17/st/ for mer informasjon. Mvh [email protected]­student­forening.no

SMS-ene skal ifølge studenter ha kostet penger å motta, men annonsørene Norsk Studentforening viser til kjenner ikke til foreningen.

— Norsk Studenforening er ukjent for oss, og vi har aldri inngått noe som helst samarbeid med dem, opplyser Håkon Havik i Storytel til Khrono.

Klokken 11.23 den 28. januar i år, mottar studenter denne meldingen med annonse for Tafjord Kraft.

Kjære studentmedlem, ikke betal for mye penger for strømregningen din. Tafjord Kraft tilbyr en kjempegod avtale for alle studenter, les mer her: http://www.­norsk­student­forening.no/­2019/­12/16/­strom-for-­studenter/. Mvh [email protected]­student­forening.no

Kommunikasjonssjef Kari Løken i Tafjord Kraft skriver følgende i en e-post til Khrono:

— Jeg finner ikke at vi har noen samarbeidsavtale med Norsk Studentforening. Jeg finner heller ingen i organisasjonen vår som kjenner til Norsk Studentforening. Det ser ut til at foreningen kun har videreformidlet en standard avtale som vi tilbyr studenter.

I fjor la foreningen ut følgende invitasjon til sjokoladesmaking i kantina på Universitetet i Oslo, der konditoriet Pascal skal ha bidratt med smaksprøver:

Pascal avviser imidlertid blankt at de har noe samarbeid med foreningen eller har levert en eneste sjokoladebit til foreningens møte.

Videre avviser Studentsamskipnaden Sammen at de skal ha huset et kurs i styrketrening som foreningen hevdet å skulle holde på Studentsenteret i Bergen den 19. oktober i fjor.

— Når det gjelder Pascal så er det en privatperson, et medlem som har fått smaksprøver som vi har delt ut på en samling. Tillatelsen på Studentsenteret ble gitt til en linjeforening som vi samarbeidet med, svarer Norsk Studentforening i en e-post.

Pizza-kjeden Peppes avviser også all kjennskap tross annonser for Peppes' studentrabatt. Forsikringsselsapet If mener studenter misledes av at foreningen forsøker å legitimere et samarbeid med dem som ikke finnes.

Mener selskapene tjener på reklamen

Norsk Studentforening svarer i en e-post at selskapene selvfølgelig svarer nei på at de har noe samarbeid, fordi:

— Vi har aldri markedsført eller påstått at vi har noe samarbeid, da vi kun samler inn og sprer informasjon om studenttilbud som finnes.

En person som oppgir å være talsperson og styremedlem i foreningen, men som ikke er oppgitt som styremedlem noe annet sted, Mohammed Ali, mener det er uriktig hvis Khrono skriver at foreningen har gitt inntrykk av å samarbeide eller forhandle rabatter med noen av selskapene Khrono har nevnt. Han understreker at det er vedtektene som regulerer det foreningen driver med.

Norsk Studentforening har etter at Khrono tok kontakt endret en tekst på nettsiden sin om at de «forhandler og formidler» studentrabatter til at de «finner og formidler» studentrabatter.

— Alle disse bedriftene er vel tjent med at deres studenttilbud blir kjent for alle studenter. Det er vel derfor de har studenttilbud. Vi skriver ikke et eneste sted at det er unikt for våre medlemmer, understreker Ali.

I svar til studenter har foreningen hevdet at de besøker mange studiesteder, står på stand, deler ut give-aways og materiell — og tilbyr rabattkuponger via sponsorer til alle nye medlemmer.

Slik beskriver foreningen seg selv i et svar til en student.
Slik beskriver foreningen seg selv i et svar til en student.

— Stort sett så er alle medlemmene fornøyde

I en e-post til Khrono skriver talsperson Mohammed Ali at man vil finne misfornøyde studenter i enhver forening.

— Men stort sett så er alle medlemmene i Norsk Studentforening fornøyde. For å kunne starte betalingstjenester via mobilabonnement må det foreligge et samtykke. Skulle det være noen medlemmer som er misfornøyde med foreningen eller selv mener at de ikke har samtykket til medlemskap blir de refundert kontingent umiddelbart. Det medlemmer betaler er kontingent og vi ønsker ikke å ha medlemmer som er misfornøyde med det vi tilbyr, skriver Ali.

Det er beklagelig at så mange studenter er misfornøyd med sitt medlemskap, skriver han.

— Vi ønsker å gjøre hverdagen til studenter enklere og videreformidle de beste studenttilbudene slik at våre medlemmer sparer mest mulig penger. Norsk Studentforening er en organisasjon som ønsker å kunne bistå med en hjelpende hånd til kommende, nåværende og tidligere studenter, skriver han.

Foreningen sier de i 2019 hadde 18 ulike samlinger for studenter.

Foreningens talsperson skriver at foreningen ser det dom sannsynlig at Khronos sak er resultat av en «drittpakke».

Etterlyste generalforsamling — fikk penger tilbake fra aksjeselskap

Stein Olav Romslo fikk penger tilbake fra et aksjeselskap, og ikke norsk studentforening.
Stein Olav Romslo fikk penger tilbake fra et aksjeselskap, og ikke norsk studentforening.

Én som tok sine rettigheter som medlem på alvor var studenten Stein Olav Romslo, som fram til 2018 studerte ved NTNU. Han kontaktet Norsk Studentforening og spurte hvordan han hadde meldt seg inn.

Romslo viste også til vedtektene og spurte hvorfor han ikke var innkalt til generalforsamling, dersom han faktisk var medlem.

Denne e-posten sendte Stein Olav Romslo til Norsk Studentforening. Det endte med at han fikk pengene tilbake.
Denne e-posten sendte Stein Olav Romslo til Norsk Studentforening. Det endte med at han fikk pengene tilbake.

Foruten å svare Stein Olav Romslo med «Hei igjen Kim», noe Romslo mener kan tyde på at flere klager til foreningen, svarte Norsk Studentforening også ham at de ikke hadde tilgang til å sjekke historikken for betalinger og utsendelser til telefonnummeret hans på grunn av korona.

Khrono sendte mandag kveld Norsk Studentforening navn og uttalelser fra Romslo og NHH-studenten som er sitert tidligere i saken, men foreningen har ikke besvart hvordan de har registrert dem som medlemmer.

— Jeg oppdaget at jeg var trukket og sjekket mobilen og e-post for bekreftelser om at jeg hadde blitt medlem. Jeg kunne ikke finne noe. Til slutt fikk jeg tilbake 174 kroner, men jeg har ikke oversikt over alle mobilregninger tilbake i tid. Beløpet er såpass lavt at jeg ikke har sjekket før, forteller Romslo til Khrono.

Men tilbakebetalingen til Romslo ble ikke sendt fra Norsk Studentforening. Den ble sendt fra et selskap som heter SMS 1 AS.

Selskap med broket fortid

Flere selskaper med en tilknytning til Norsk Studentforening kan knyttes til denne blokka i Oslo.
Flere selskaper med en tilknytning til Norsk Studentforening kan knyttes til denne blokka i Oslo.

SMS 1 AS er registrert med postadresse i en boligblokk på Majorstua i Oslo. Tidligere har de vært registrert på en adresse i Trondheim.

Selskapet har tidligere blitt avslørt å stå bak det VG omtalte som «falske fakturaer». Styreleder i SMS 1 AS skal tidligere også vært involvert i falske radonmålinger.

Adressen i Trondheim deler SMS 1 AS med selskapet Frogner Drift AS. Kontaktperson for Frogner Drift AS er den samme 69-åringen som i Vipps har vært knyttet til telefonnummeret til Norsk Studentforening. Postadressen på Majorstua i Oslo deler SMS 1 AS med selskapene Bybil Norge AS og Makeup Invest AS — to selskaper som igjen eier Frogner Drift AS.

Selskapet som betalte tilbake penger til studenten Stein Olav Romslo og mobilnummeret til Norsk Studentforening, kan med andre ord knyttes til samme adresse.

Ifølge Norsk Studentforening har foreningen kun en avtale med SMS 1 AS om å callsentertjenester — det er SMS 1 AS som svarer på telefoner til Norsk Studentforening. SMS 1 AS har selv ingen nettsider.

— SMS 1 har også lagt ut for oss i noen få refusjoner. Det er grunnen til at de står som avsender. Dette gjøres igjen opp internt mellom oss samtidig med fakturering og betaling for medgått tid på callsenter, forklarer Mohammed Ali i Norsk Studentforening.

Regnskapene til SMS 1 AS, Frogner Drift AS og Bybil Norge AS viser alle inntekter på flere hundretusen kroner. Regnskapene er imidlertid ikke reviderte, og det er umulig å se hvor selskapenes inntekter kommer fra og heller ikke hvor selskapenes flere hundretusener i utgifter forsvinner. Ingen av selskapene har ansatte, ifølge regnskapene.

Khrono har i flere dager forsøkt å komme i kontakt med eierne og kontaktpersonene bak selskapene, uten å lykkes.

Har du tips til Khronos journalist?

Journalist Torkjell Trædal kan nås på telefon 918 59 540 (også Signal) eller på e-post [email protected]

Powered by Labrador CMS