Debatt ● Daniel Tørresvoll Stabu
Tiden er moden for flere nasjonale eksamener i sykepleierutdanningen
Resultatet for nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er klart, med et rekordhøyt antall toppkarakter og reduksjon i antall stryk. Dette er et tydelig signal på at det bør opprettes flere nasjonale eksamener.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
15. januar ble sensuren for nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) sendt ut fra Nokut. Resultatet? Rekordhøyt antall oppnådde toppkarakter og reduksjon i antall stryk.
Norsk Sykepleierforbund Student (NSF Student) mener dette er et tydelig signal på at det bør opprettes flere nasjonale eksamener.
Nasjonale eksamener fungerer som en kvalitetssikring, det viser årets resultater. En nedgang i strykprosenten kombinert med en økning i antall toppkarakterer indikerer at standardiseringen av eksamener har en positiv innvirkning.
Forhåpentligvis sier det noe om at nasjonal deleksamen har ført til at flere studiesteder har endret noe på retning og forbedret kvaliteten i undervisningen og opplegget rundt denne eksamenen. Dette gjør at vi ser svært positivt på flere eksamener i bachelorprogrammet i sykepleie standardiseres med nasjonal eksamen. Eksempelvis i sykdomslære eller medikamentregning og legemiddelhåndtering. Da vil alle som studerer sykepleie, om det er i nord eller sør, får likere sluttkompetanse. Det er særdeles nødvendig og viktig i sykepleieryrket, og i tråd med RETHOS.
Uten noe annen form for kvalitetssikring av grunnkompetansen hos de som kommer inn på bachelor i sykepleie, ser vi i NSF Student svært mørkt på å fjerne karakterkravene.
Daniel Tørresvoll Stabu
Årets resultater viser også viktigheten av å opprettholde karakterkravet på 3 i matte og norsk for opptak til sykepleierutdanningen. Blant de 13 studiestedene med høyest strykprosent, var 9 av dem blant de skolene som hadde 0 i poengkrav ved inntak i 2023. Dette sett bort ifra kravet om 3 i matte og norsk. Uten noe annen form for kvalitetssikring av grunnkompetansen hos de som kommer inn på bachelor i sykepleie, ser vi i NSF Student svært mørkt på å fjerne karakterkravene.
De positive endringene i eksamensresultatene bør også inspirere utdanningsinstitusjonene til å evaluere og forbedre undervisningsmetodene sine. Ved å analysere hva som fungerer ved de institusjonene som har oppnådd høye karakterer, kan andre lære og tilpasse sine egne undervisningsprogram. Til syvende og sist vil det gagne studentenes læring, som i sin tur vil gjøre morgendagens sykepleiere bedre rustet til det helsevesenet som møter.
Resultatene fra årets AFB-eksamen gir håp om en positiv utvikling i kvaliteten på undervisningen. Ved å utvide bruken av nasjonale eksamener og opprettholde opptakskrav, kan vi sikre en jevnere og høyere standard over hele landet. Dette vil ikke bare gagne sykepleiestudentene, men også pasientene og fremtidens helsetjeneste.
Likere sluttkompetanse betyr bedre forberedte sykepleiere, som er avgjørende for kvaliteten på helsetjenestene vi er avhengige av. Det er en investering i helse, beredskap og velferd for hele nasjonen.