eksamen
Systemet knelte i en halvtime. Slik påvirket det eksamen
Eksamenssystemet til 13 universiteter og høyskoler ble lammet. I dag var det oppvaskmøte.
Mandag klokken 12.53 gikk alarmen gikk hos Inspera, som leverer plattformen for digitale eksamener til 13 universiteter og høgskoler.
Mange steder i landet ble det avholdt eksamener med innleveringsfrist klokken 13. Datatrøbbel gjorde at kandidater på disse eksamenene fikk problemer med å levere. Feilen var rettet klokken 13.24.
I dag, tirsdag, har det vært oppvaskmøte, der leverandøren Inspera forklarte hva som hadde skjedd til det statlige organet Sikt (Kunnskapssektorens tjenesteleverandør) og representanter for de 13 universitetene og høyskolene som bruker eksamensløsningen.
— Vi fikk på det rene at alle Inspera-institusjonene var berørt, enten de oppdaget det eller ikke. De ble berørt i ulik grad, avhengig av hvor mange eksamener de hadde, hvor mange som avla eksamen og i hvilken fase av eksamen de var i, sier produktområdeleder Vegard Moen i Sikt.
Ventet i to timer
Særlig NTNU og Universitetet i Oslo (UiO) merket problemene.
Ved NTNU går eksamen i to puljer. Den første puljen hadde eksamenstid til klokken 13. De fleste studentene hadde allerede levert da systemet knelte. Men i overkant av 100 hadde ikke levert. En student har fortalt at han ble sittende i to timer på å få levert eksamen, ifølge Adresseavisen.
— Det var en del studenter som ble sittende så lenge at vi ble forsinket med neste pulje, opplyser kommunikasjonsrådgiver Nina Kotte ved NTNU til Khrono.
Den neste eksamenspuljen fikk forskjøvet starten med 15 minutter.
Hvor mange studenter som hadde eksamen denne dagen og hvor mange som ble berørt av problemene, har ikke Sikt oversikt over. Det varierte også hvordan studentene merket problemene.
– Noen opplevde tregheter, noen fikk feilmeldinger og noen opplevde ren nedetid, at systemet var utilgjengelig, sier Vegard Moen i Sikt.
– Var det noen som ikke fikk levert eksamen i det hele tatt?
– Vi har ikke fått bekreftet det. Det kan ha skjedd, men det har ikke vi oversikt over, sier han.
Khrono har sjekket hva som skjedde ved noen av de største institusjonene. Ingen av dem kjenner til at eksamensbesvarelser har gått tapt.
UiO: Ble sittende i 45 minutter
Ved UiO var det ordinær eksamenstid til klokken 13. I deres eksamenslokaler var det da 130 studenter som fremdeles jobbet med eksamener.
Feilen som oppstod førte til at kandidatene ikke fikk trykket «lever», opplyser studiedirektør Hanna Ekeli til Khrono.
Hun forteller også at UiO måtte forsikre seg om at besvarelsene var lagret før kandidatene kunne gå fra lokalet. Dette førte til at noen ble sittende så lenge som 45 minutter etter eksamen var ferdig. I lokalene satt også en håndfull studenter med ekstratid. Men disse kunne fortsette å skrive besvarelsen i Inspera selv om systemet var nede.
Ved Universitetet i Stavanger hadde de sju eksamener i Inspera, seks med innlevering klokken 13 og én klokken 14. Mange av de 213 studentene hadde allerede levert da systemet gikk ned. De andre klarte enten å hente opp besvarelsen sin, og fikk administrasjonen til å levere dem for seg når systemet fungerte igjen. Eller de ble sittende i eksamenslokalet å vente på systemet. De som skulle levere klokken 14 måtte sitte i lokalet og vente til systemet fungerte igjen. De fikk ekstra tid.
Ved OsloMet måtte rundt 65 studenter levere besvarelse på minnepenn, opplyser universitetet. Dette førte til at disse tapte inntil 10 minutter.
Rundt 100 kandidater i en av eksamenssalene fikk utsatt oppstartstid fra klokken 15 til 1530.
Ved Høgskolen i Innlandet ble eksamen på 23 emner, med innleveringsfrist klokken 13. Høgskolen vet ikke hvor mange studenter det gjelder.
– De blir fortvilet
Selv om systemet bare var nede i en halvtime, kan problemene ha vart lenger for den enkelte student. Dette blant annet fordi du må logge deg på systemet på nytt. Noen steder valgte å starte en manuell håndtering etter bruddet, og dette er en tidkrevende prosess, opplyser Vegard Moen i Sikt.
– Hva tenker du om at det som har skjedd?
– Det er ekstremt uheldig at det skjer, og at det skjer på dette tidspunktet. Vi er veldig opptatt av å ha høy stabilitet på digital eksamen, sier Moen.
Nina Kotte ved NTNU istemmer:
– NTNU tar eksamensavvikling på største alvor. Feil på eksamen skal ikke forekomme. Når eksamen skjærer seg, har det store konsekvenser for studentene. De blir fortvilet, med god grunn.
– Hva var det som skjedde?
– Vi får hendelsesrapporten i kveld eller i morgen tidlig. Men det Inspera kunne si, var at de var sammensatt. Og at de tilførte mer ressurser til et subsystem, uten at vi skal gå mer inn på detaljer rundt det. Men det løste problemet, det var rot-årsaken, sier Moen i Sikt
– Det er komplekse systemer med flere delsystemer her. Og det var samspillet mellom flere delsystemer som var utfordringen, fortsetter han.
– Hvordan skal dere sikre at dette ikke skjer igjen?
– Vi stoler på at Inspera fant rot-årsaken og løste dette problemet. Så skal vi kommunisere tett selv ved det minste problem. Vi følte vi fikk ganske gode svar i dag. Så skal vi selvfølgelig gå gjennom hendelsesrapporten i detalj og se om det er flere ting å sette fingeren på der, eller om det er andre ting der vi ikke snakket om i dag, sier Moen.
Endringslogg 13. desember kl. 17.11: Opplysninger fra OsloMet er lagt til.