NTNU
Studentforening takker nei til forsøplende reklame fra bedrifter
Studentene på industriell økonomi og teknologiledelse vil ikke lenger at bedriftene deler ut penner, drikkeflasker og reflekser i sin markedsføring overfor studentene.
— Denne formen for reklame representerer et unødvendig forbruk av materialer og produkter. Det lages mye vi ikke egentlig trenger, noe som er lite miljøvennlig. Det er noe som har irritert flere av oss, men som vi ser at det er mulig å gjøre noe med, sier masterstudent Tor Olav Nesheim Hægeland i Janus linjeforening.
Mindre «merch»
Linjeforeninga organiserer studentene ved Industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. Studiet er blant landets mest populære, er svært vanskelig å komme inn på, og studentene er attraktive for bedrifter som vil rekruttere dem.
Hægeland fikk ideen om at foreninga han er medlem av, bør si noe om alle de unødvendige gjenstandene som bedriftene årlig deler ut til studentene på karrieredager og andre tilstelninger. Studentene mottar alt fra drikkeflasker, reflekser, bøffer, penner, handlenett, løpebånd og nøkkelringer.
På tirsdagens generalforsamling vedtok Janus linjeforening ei bærekraftserklæring med et klart budskap til bedrifter: Bedrifter som besøker NTNU bør begrense utdelinga av fysisk markedsføringsmateriell til studentene, eller «merch», som det heter på folkemunne.
Heller kultur og mat
I sin bærekraftserklæring skriver Janus linjeforening at dette er deres bidrag for å gjøre noe med medlemmenes klima- og miljøpåvirkning.
— Dette er et veldig positivt. Det er viktig at vi har ei linjeforening der denne typen initiativ kan tas. Det er bra at vi har folk som vil sette søkelyset på de viktige sakene som forbruk og klima er, sier leder i hovedstyret Olav Bjørlykke.
Som et alternativ til alle disse reklamegjenstandene, foreslår de at bedriftene kan arrangere konkurranser med premier av høyere kvalitet for å engasjere studentene. I bærekraftserklæringa foreslås det at premier for eksempel kan være billetter til kulturarrangementer, matvarer eller produkter som har lengre levetid.
Tror på god respons
Forslagsstiller Tor Olav Hægeland sier at de også vil ha en økt bevissthet rundt interne markedsføringsartikler som er knyttet til verv eller en organisasjon. Da kan man heller se på muligheten for at for eksempel gensere kan gå i arv på tvers av kull og medlemmer.
— Slik reduserer vi forbruket. Alt dette er ett steg på veien for å redusere det forbruket som ikke er nødvendig.
— Hvordan tror dere bedriftene vil reagere når dere nå takker nei til denne formen for reklame fra dem?
— Jeg tror det blir godt mottatt. De skjønner hvorfor vi reagerer, sier Hægeland.
— Vi håper at dette gir et signal til bedrifter som kommer og presenterer seg overfor studentene, om at vi ikke ønsker «merch». Dessuten vil den bidra til at vi i linjeforeninga vil være mer bevisste på forsøpling, sier Olav Bjørlykke.
Det er Bindeleddet, ei underforening av Janus linjeforening, som har ansvaret for bedriftspresentasjoner, besøk av bedrifter og karrieredager. KarriereDagene på NTNU er Norges største rekrutteringssted, der bedrifter får anledning til å vise seg fram for studentene.
— Det er ikke besluttet akkurat hvordan det skal gjøres. Tanken er at dette er ei erklæring som bedriftskontakten vår, Bindeleddet NTNU, skal bruke i sin kommunikasjon med bedriftene for å sette trykk bak budskapet om at studentene ikke ønsker unødvendig merch, sier Bjørlykke.
Utfordrer andre linjeforeninger
Nå oppfordrer Janus linjeforening de andre linjeforeningene til å gjøre det samme. Bjørlykke og Hægeland utfordrer Abakus, Omega, Emil, Smørekoppen og Nabla linjeforening på NTNU til å fatte et liknende vedtak. I tillegg utfordrer de Norges Handelshøyskoles Studentforening og Juristforeningen på Universitetet i Oslo.
— Ett punkt i erklæringa er at vi skal oppfordre andre linjeforeninger på NTNU og andre utdanningsinstitusjoner til å fatte et liknende vedtak. Dette er fordi vi ønsker å få til ei bred kulturendring og oppnå en slags snøballeffekt, sier Tor Olav Nesheim Hægeland og Olav Bjørlykke.