One Ocean Expedition
Statsraad Lehmkuhl klar for ny jordomseiling. UiT har chartret den polare etappen
UiT Norges arktiske universitet annonserer at de skal utdanne «neste generasjons polarforskere» på Statsraad Lehmkuhls jordomseiling 2025—2026.
— Vi kontraherer skoleskipet i to måneder fra Nuuk på Grønland via Gjøa Haven til Anchorage i Alaska i perioden fra august til september i 2025, skriver prorektor Jan-Gunnar Winther og dekan Jørgen Berge ved UiT i et innlegg i iTromsø.
Ifølge Winther og Berge er målsettingen å bruke seilasen gjennom Nordvestpassasjen til å utdanne neste generasjons polarforskere.
— Vi tror at morgendagens polarhelter i større grad vil være leverandører av forståelse og kunnskap om polarområdene og de dramatiske klimaendringene disse står ovenfor. Vi jobber derfor med å utvikle et flerfaglig og internasjonalt studietilbud som skal danne ryggraden i seilasen, og som vi kaller Framtidens Polarhelter, skrives det i innlegget.
Studietilbud på skipet
På skipet skal det gis studietilbud i fag som marin økologi, historie, geopolitikk og klima. Det blir samarbeid med universiteter i andre land. Studentene blir både mannskap og studerende underveis.
One Ocean Expedition kalles ekspedisjonen, som består av flere samarbeidspartnere og sponsorer. Ekspedisjonen varer i ett år, og den starter og ender i Bergen, men vil ha anløp i Tromsø i påsken 2025.
— Ekspedisjonen med skoleskipet vil kunne bli et viktig bidrag til Norges neste flaggskip innen polarforskning — Framtidens Polhav. Prosjektet samler 17 norske institusjoner hvor målsettingen er å utforske Polhavet som er i ferd med å endre karakter på grunn av de store klimaendringene, skriver Winther og Berge.
Billettsalg våren 2024
På Statsraad Lehmkuhls hjemmesider er de foreløpig tilbakeholdne med å fortelle så mye om den nye ekspedisjonen som skal finne sted 2025—2026.
Det opplyses at mange etapper vil bli chartret og disponert av deres partnere, men det vil også bli åpne etapper med vanlig billettsalg for publikum.
«Vi kan dessverre ikke gå ut med flere detaljer på det nåværende tidspunkt. Vi satser på å kunne legge ut billetter til de åpne etappene i løpet av våren 2024. Vi ønsker å få med oss enda flere globale partnere på laget til den neste One Ocean Expedition, slik at Statsraad Lehmkuhl kan bidra ytterligere til å styrke det internasjonale samarbeidet for et renere hav!», heter det på hjemmesiden.
Trøbbel med Statsraad Lehmkuhl
En lignende seilas ble gjennomført i 2022-2023, den gang for det meste i Stillehavet. Ekspedisjonen skapte blest og fikk mye oppmerksomhet. Og ikke bare av det positive slaget, selv om det var tusenvis av bergensere og 17. mai-stemning på Bryggen i Bergen da skuta kom hjem i vår.
Politisk redaktør i Bergens Tidende, Eirin Eikefjord, kalte seilasen for «klimahykleri» og var sterkt kritisk.
Klimaprofessor Haavard Harstad ved Universitetet i Bergen karakteriserte det som harry med langreiste kurs. Han refererte til et kurs i bærekraftig ledelse som ville foregå ombord Statsraad Lehmkuhl under en seilas i Japan, i regi av Høgskulen på Vestlandet.
— Noen vil tenke at det ligger et paradoks i å fly deltakere til et kurs i bærekraftig ledelse så langt av gårde. I hvilken grad har dere fått slike reaksjoner?
— Vi har ikke fått noen spesielle reaksjoner som jeg vet om, ut over saken Khrono skrev etter vår forrige samtale før sommeren. Bærekraftig ledelse handler om faget ledelse, ikke om CO₂-regnskap eller hvorvidt mennesker flyr, skrev daværende prosjektleder og instituttleder ved Institutt for maritime studier, Johanne Marie Trovåg i en e-post til Khrono.
Denne seilasen i Japan som skulle foregå over 12 dager, med 9 døgn ombord i Statsraad Lehmkuhl i Japan, var også del av One Ocean Expedition.