Kjønnspoeng
Skal undersøke hvilken effekt kjønnspoeng har for likestilling
Kjønnspoeng strider ikke mot likestillingsregelverket. Likevel vil Kunnskapsdepartementet analysere bruken og effekten.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I februar i år foreslo det offentlige utvalget, ledet av Helga Aune, å fjerne muligheten for å gi kjønnspoeng ved opptak til høyere utdanning.
Forslaget skapte sterke reaksjoner.
Utvalget stilte blant annet også spørsmål ved om praktiseringen med å dele ut kjønnspoeng er i tråd med norsk regelverk og EUs likestillingsdirektiv.
Kunnskapsdepartementet har nå, etter å ha fått klare føringer fra Stortinget, kommet frem til følgende:
— Vi har konkludert med at kjønnspoeng i seg selv ikke strider mot hverken den norske likestillings- og diskrimineringsloven eller EUs likestillingsdirektiv. Regjeringen er derfor positiv til å videreføre kjønnspoeng som et mulig virkemiddel for å oppnå bedre kjønnsbalanse, sier forsknings- og høyere utdanningsmininster Henrik Asheim i en pressemelding.
Har bestilt utredning
Likevel er ikke departementet helt sikker på hvilken effekt kjønnspoeng har.
— Vi ser behov for å gjøre en gjennomgang av hvilken effekt kjønnspoeng har for å fremme likestilling, sier Asheim.
Unit - Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning, får derfor i oppdrag om å undersøke bruken av kjønnspoeng og effekten de har.
— Det er fornuftig at alle tiltak og virkemidler evalueres med jevne mellomrom. Målet må være at vi har virkemidler som bidrar til å øke kjønnsbalansen i alle utdanninger, sier Asheim.
Utredningen fra Unit vil bli en del av kunnskapsgrunnlaget til det offentlige utvalget regjeringen har varslet at skal settes ned, som skal se på hele opptakssystemet til høyere utdanning, og da også hvordan kjønnsbalansen kan bli bedre.
— Kjønnsdelte utdanningsvalg oppstår ikke når du blir 19 og skal velge videre utdanning. Det er mer komplisert enn som så. Det skyldes blant annet et kjønnsdelt arbeidsmarked, hva du eksponeres for tidligere i skoleløpet, holdninger hjemmefra, venner og status for å nevne noe. Derfor må vi jobbe på flere områder for å bedre kjønnsbalansen, sier Asheim i meldingen.