Merittering

Sju undervisere ved UiO har blitt «merittert»

De som nå er blitt meritterte undervisere har svært ulike faglige bakgrunner. Se hele listen.

Professor Anders Malthe-Sørensen, ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet er en av de ansatte ved Universitetet i Oslo som nå kan kalle seg merittert underviser.
Professor Anders Malthe-Sørensen, ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet er en av de ansatte ved Universitetet i Oslo som nå kan kalle seg merittert underviser.
Publisert

Universitetsstyret ved Universitetet i Oslo (UiO) vedtok i dag hvem som får statusen som meritterte undervisere hos dem.

— Jeg er veldig glad for at vi har fått denne ordningen på plass, og gratulerer våre nye, meritterte undervisere, sier prorektor for utdanning, Gro Bjørnerud Mo i en nettsak.

Pedagogisk merittering er en mulighet for undervisere ved høyere utdanningsinstitusjoner til å få sin pedagogiske virksomhet vurdert og belønnet.

Gir lønnsforhøyelse

Ved UiO skal de meritterte underviserne:

  • Ha fokus på studentenes læring
  • Vise en klar utvikling over tid
  • Ha en forskende tilnærming
  • Ha en kollegial holdning og praksis, slik at satsingen får positive ringvirkninger for fagmiljøene

De meritterte underviserne får denne statusen midlertidig over en periode på tre år.

Statusen gir lønnsforhøyelse, men størrelsen og innretning på denne gis gjennom ordinære lønnsforhandlinger. Underviserne får også tildelt en utdanningstermin.

Bredt faglig spekter

Disse får statusen som merittert underviser i denne runden:

Håper ordningen får ringvirkningen

Bjørnerud Mo sier at de har fått inn gode søknader, hvor engasjementet for studentenes ve og vel er svært tydelig.

— Det dreier seg ikke bare om selve undervisningssituasjonen, men om læringsmiljø, trivsel og utvikling. Jeg oppfatter at det er undervisere som ser hele studenten og viser stor omsorg for dem langt utover hva man egentlig kan forvente, sier Bjørnerud Mo.

Hun trekker fram at de som nå er blitt meritterte underviser kommer fra svært ulike faglige sammenhenger.

— Det viser at det pågår et bredt og stort arbeid med undervisningskvalitet ved UiO. Det er stor kreativitet og høy forskningsmessig kvalitet over arbeidet, sier hun.

Nå håper hun ordningen får ringvirkninger og vil inspirere flere til å jobbe systematisk med undervisningen og dele erfaringene sine.