Sender opptak på høring
Henrik Asheim vil vite mer om hva Kunnskaps-Norge mener om dagens opptaksregler til høyere utdanning.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
På bestilling fra Kunnskapsdepartementet publiserte Nifu i våres en rapport om opptak til høyere utdanning.
Rapporten er en studie og gjennomgang av konsekvensene av kvote- og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærerutdanning.
Departementet ber om kommentarer og innspill til funnene fra rapporten som primært omtaler rangering av søkere til utvalgte noen utdanninger og rangeringsregelverket.
Se også: Her er Nifu-rapporten om opptak
Gjennomfører i mindre grad
Nifu - Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning - har sett på det norske opptakssystemet til høyere utdanning, spesielt hvordan karakterer og tilleggspoeng virker inn på opptak.
— Ved opptak i såkalt ordinær kvote til høyere utdanning, der alle søkere vurderes, er det de med mange alderspoeng som kommer inn på de attraktive studiene. Samtidig er det en negativ sammenheng mellom alder og gjennomføring av studier, skriver Nifu i en pressemelding.
De har sett på opptaket til profesjonsstudiene medisin, psykologi, juss og lærerutdanning for de minste barna (GLU1-7). Felles for disse studieprogrammene er at de enten har spesifikke inntakskrav eller at konkurransen om opptak til studiet er svært stor.
Dette skriver Nifu videre om sine funn:
— Eldre studenter gjennomfører i mindre grad enn yngre studenter. Studien viser også at forsøksordningen med kjønnspoeng ved opptak til profesjonsstudiet i psykologi gir flere mannlige studenter, men at opptaket likevel fortsatt er kjønnsmessig skjevt.
Les også: