Debatt ● Sunniva Whittaker
Rammeplaner virker konserverende og hindrer kvalitetsutvikling
En ekspertgruppe foreslår nå å redusere antallet rammeplaner innen lærerutdanningene. Vårt utgangspunkt er at de burde avskaffes. Rammeplaner ikke er et ønsket styringsverktøy for universiteter og høyskoler.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Ekspertgruppen
om styring av lærerutdanningene har nylig levert sin rapport. Der foreslås det å
redusere antallet rammeplaner innen lærerutdanningene fra elleve til én.
UHR har vært tydelige på at rammeplaner ikke er et ønsket styringsverktøy for universiteter og høyskoler. Vårt utgangspunkt er at rammeplanene bør avskaffes. De virker konserverende, hindrer kvalitetsutvikling og lokal tilpasning.
Begrunnelsen har vært at det ikke er dokumentert at rammeplaner som virkemiddel gir bedre kvalitet i profesjonsutdanningene, og at rammeplaner reduserer mulighetene for å utvikle forskningsbaserte utdanninger som er basert på den nyeste kunnskapen.
Institusjonene trenger frihet til å utvikle studieprogrammene i samsvar med ny forskning og endringer i praksisfeltet.
Sunniva Whittaker, UHR
Institusjonene trenger frihet til å utvikle studieprogrammene i samsvar med ny forskning og endringer i praksisfeltet. Rammeplanstyring strider i tillegg mot institusjonenes autonomi, det virker konserverende, og er til hinder for nytenkning og utvikling av utdanningenes innhold og organisering i lys av samfunnsmessige endringer.
UHR var positive til Profesjonsmeldingens signaler om mer overordnet styring. Nå skal vi også sette oss godt inn i den ferske rapporten og ekspertgruppens vurderinger.
Nyeste artikler
Ingen andre har skrive avhandling om dette emnet
Nekter å sende ankesaker videre til det nasjonale granskningsutvalget
Ujevn film om Gunnar Sønstebys krigsinnsats
Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil utestenge flest mulig
Kjærlighetsrevolusjon og frie forskere i akademia? Ja, takk!
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet