Debatt ● Sunniva Whittaker
Rammeplaner virker konserverende og hindrer kvalitetsutvikling
En ekspertgruppe foreslår nå å redusere antallet rammeplaner innen lærerutdanningene. Vårt utgangspunkt er at de burde avskaffes. Rammeplaner ikke er et ønsket styringsverktøy for universiteter og høyskoler.

Ekspertgruppen
om styring av lærerutdanningene har nylig levert sin rapport. Der foreslås det å
redusere antallet rammeplaner innen lærerutdanningene fra elleve til én.
UHR har vært tydelige på at rammeplaner ikke er et ønsket styringsverktøy for universiteter og høyskoler. Vårt utgangspunkt er at rammeplanene bør avskaffes. De virker konserverende, hindrer kvalitetsutvikling og lokal tilpasning.
Begrunnelsen har vært at det ikke er dokumentert at rammeplaner som virkemiddel gir bedre kvalitet i profesjonsutdanningene, og at rammeplaner reduserer mulighetene for å utvikle forskningsbaserte utdanninger som er basert på den nyeste kunnskapen.
Institusjonene trenger frihet til å utvikle studieprogrammene i samsvar med ny forskning og endringer i praksisfeltet.
Sunniva Whittaker, UHR
Institusjonene trenger frihet til å utvikle studieprogrammene i samsvar med ny forskning og endringer i praksisfeltet. Rammeplanstyring strider i tillegg mot institusjonenes autonomi, det virker konserverende, og er til hinder for nytenkning og utvikling av utdanningenes innhold og organisering i lys av samfunnsmessige endringer.
UHR var positive til Profesjonsmeldingens signaler om mer overordnet styring. Nå skal vi også sette oss godt inn i den ferske rapporten og ekspertgruppens vurderinger.
Nyeste artikler
Vil bli dekan etter Hennum
Forskning og evig pint
Født i 1956 eller senere? Da kan du jobbe til du blir 72
Her får han Abelprisen: — Jeg setter min lit til den yngre generasjonen
Høgskole aksjonerer mot drepte barn på Gazastripen
Mest lest
Curt Rice slår alarm om Fulbright: — Programmet kan bryte sammen
Skjerpet sikkerheten etter at mann stalket ansatte og opptrådte truende
Rita (25) vurderte å droppe ut. Det ville hun tapt mye penger på
Navnet mitt på en artikkel jeg aldri skrev — med data som aldri fantes
Oppdragsgiverne forkastet rapport. Forskerne mener forskningsfriheten er brutt