Lærere på høgskolen mener det er viktig at man er oppmerksom og plukker opp studenter som har det vanskelig. Foto: Sonja Balci/HiOA

Hjelper studenter som sliter på høgskolen

Lærere på høgskolen er opptatt av å sørge for tilrettelegging for studenter som sliter i studiehverdagen.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mentorsamtaler, skikkethetsvurdering og tilrettelagt undervisning er noen av tiltakene som tas i bruk for å fange opp studenter på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) som trenger hjelp. 

Tidligere heltids studentpolitiker Tord Øverland ved HiOA fortalte sin historie i Khrono: Om det å møte veggen og det å tørre og innrømme at man trenger hjelp. Og ikke minst be om denne hjelpen.

Les også: Superhelt møtte veggen i studentenes tjeneste

Øverland fortalte om sitt møte med hjelpetilbudet hos Samskipndaen (SiO), og tilretteleggingen han fikk på utdanningen sin.

Kari Jussie Lønning er leder for helsetilbudet til SiO og forteller til Khrono at mange studenter sliter med depresjon og angst. Men det finnes hjelp å få, og mange benytter seg av tilbudet som er tilrettelagt for studentene.

Det er synd å miste studenter som kunne ha kommet seg gjennom studieløpet med riktig hjelp. 

Kisten Ribu

Les også: Mye angst og depresjon blant studenter

Professor Per Nerdrum på Institutt for sykepleie har forsket på studenter og psykisk helse i mange år. Han forteller til Khrono at åpenhet og oppmerksomhet er svært viktig for å hjelpe studenter som sliter, og blant sykepleiestudentene øker studentenes psykiske plager under studietiden, men plagene reduseres etter at de har vært i jobb noen år etter endte studier.

Les også: Sliter mer psykisk under studiene enn etterpå

Har mentorsamtale med studentene

Khrono har snakket med tre lærere på tre av fakultetene på HiOA. Vi spurte: Hva gjør de for å fange opp studenter som sliter, og hvilke virkemidler har de for å hjelpe studentene?

Dorte Lybye Norenberg er høgskolelektor ved ergoterapiutdanningen. Der forsøker de å plukke opp studenter som sliter gjennom mentorsamtaler. 

— Dersom studentene har høyt fravær eller viser andre tegn på at de ikke har det bra, tar vi dette opp på mentorsamtaler. Noen ganger tar også emneansvarlig  eller årskoordinator kontakt med studenten for en samtale. Dersom det viser seg at det dreier seg om større og alvorlige problemer, råder vi studenten til at tar kontakt med psykologtjenesten ved Studentsamskipnaden (SiO), sier Lybye Norenberg. 

Legger til rette for den enkelte

I tillegg forsøker lærerne å legge til rette for studenter som har vanskelig for å fullføre oppgaver og eksamener til normal tid. 

— Vi inngår for eksempel avtaler dersom de trenger en pause fra studiene, eller vi tilbyr dem å gjøre oppgaver for å kompensere for at de ikke har vært tilstede, sier Norenberg (bilder under). 

Lybye Norenberg forteller at rutinene for hvordan de hjelper studenter som sliter psykisk er noe lektorene på ergoterapiutdanningen har utarbeidet på egenhånd, over tid. 

— Jeg tror ikke det finnes et entydig system for hvordan man skal gå fram dersom man opplever at studenter har det vanskelig. Det varierer nok fra utdanning til utdanning, sier hun. 

Bindeledd mellom student og psykolog

Helen Bergem er høgskolelektor på barnehagelærerutdanningen, og forteller at man der oppfordres til å gjennomføre et kurs om skikkethet. 

— På kurset blir vi blant annet informert om psykologtjenesten ved Samskipnaden i oslo og Akershus (SiO). De er en god ressurs, som vi henviser til dersom vi opplever at studenter har behov for det, sier Bergem. 

Hun mener det er viktig at man griper inn dersom man ser at en student ikke har det bra. 

— Det handler først og fremst om å støtte studentene og gjøre dem oppmerksom på hvilke muligheter de har, for eksempel å kontakte psykologtjenesten ved SiO og ved å tilrettelegge slik at de ikke har en større arbeidsmengde enn det de kan klare å gjennomføre. Jeg tror det er viktig at vi kan være bindeledd mellom studenter og psykologtjenesten, sier Bergem.

Praksislærere viktig 

Hun peker på at det kan være vanskelig å plukke opp studenter når man har store studentgrupper, men at problemene ofte kommer til overflaten i forbindelse med samarbeid med andre studenter. 

— Studentene blir ofte konfrontert med det vanskelig de bærer på i studiesituasjoner hvor de må arbeide tett med andre og når de er i praksis. Dersom man har det vanskelig vil nok dette bli ekstra tydelig i disse situasjonene. Praksislærere har derfor stor betydning i arbeidet for å oppdage problemer studentene sliter med. Det viktig at de vet at de kan komme til oss, sier Bergem. 

Tilrettelegging hjelper

Kirsten Ribu er førstelektor ved Institutt for informasjonsteknologi og har lang erfaring med å tilrettelegge for studenter med ulike psykiske problemer. 

— Det handler først og fremst om at de studentene som trenger det får lenger tid til oppgaver og eksamener, sier hun. 

På studier i informasjonsteknologi har man et høyere antall studenter med Aspergers syndrom enn på andre studier. 

— For disse studentene er tilrettelegging veldig viktig, da diagnosen i noen tilfeller fører med seg depresjoner og lignende. Men jeg syns det er viktig å informere studenter om at de ikke trenger å ha en legeattest på noen diagnose for å ha rett på tilrettelegging, sier Ribu (bildet under).

Hun opplever at studentene som får hjelp og tilrettelegging, ofte fullfører studiene. 

— Jeg tror det er viktig at vi snakker med studentene, spør dem hvorfor de er mye borte. Jeg oppfordrer mine studenter til å heller forklare problemet enn å bare blir borte. Det er veldig synd å miste studenter som kunne ha kommet seg gjennom studieløpet med riktig tilrettelegging, sier Ribu. 

Medmenneskelig ansvar

Ribu, Bergem og Lybye Norenberg er enige i at de har et medmenneskelig ansvar ovenfor studentene sine.

— Er det foreleseres ansvar å plukke opp studenter som sliter psykisk dersom problemene deres ikke er studierelaterte?

— Vi har ikke et formelt ansvar, men det er vårt medmenneskelige ansvar å hjelpe syns jeg. Når man ser at andre har det vanskelig, så bør man jo gjøre noe, sier Kirsten Ribu. 

Omsorg for hverandre

Studiedirektør Marianne Brattland mener HiOA har mange ambisiøse studenter som har høye forventninger til seg selv. 

— Det er bra. Samtidig må man sørge for å ta vare på seg selv. Studietiden er også en periode der det definitivt også skal være rom for sosiale og kulturelle aktiviteter. HiOA er opptatt av å fange opp studenter som av ulike grunner sliter psykisk eller sosialt, skriver Brattland (bildet under) i en epost til Khrono. 

Hun peker på at det er viktig at både ansatte og studenter følger med.

— HiOAs ansatte skal og bør ha et våkent blikk for alle våre studenter. Men de aller nærmeste til å fange opp signaler på at noen ikke har det bra, er imidlertid medstudenter. Studentene våre har omsorg for hverandre og er flinke til å gi en hånd der det trengs. Og slik vil vi også ha det, sier Brattland.  

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS