Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis»
Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
— Dette er et område som er forbundet med mye tradisjoner og gamle holdninger, men som vi er nødt til å gjøre noe med. I en del tilfeller er tradisjonell eksamen en uholdbar, uetisk og uforsvarlig pedagogisk praksis.
Den harde kritikken av eksamensformen serveres av professor i universitetspedagogikk ved Universitetet i Bergen, Arild Raaheim, i et intervju med Forskerforum i forbindelse med at Raaheim snakket på Nokut-konferansen.
Vi sier ofte at studentene skal lære å reflektere og tenke kritisk, men samtidig møter vi dem med enveisforelesinger og en gammeldags eksamen.
Det vises til at UiB-professoren har skrevet flere bøker om vurderingsformer, deriblant boka Eksamensrevolusjonen, der han presenterer flere alternativer.
Etter å ha jobbet i motbakke i 25 år har mye endret seg de siste 15 årene, ifølge Raaheim. Men kunnskapen om alternativer er ifølge professoren mangelfull, han sier han har skrevet boka for at kolleger som ikke kjenner alternativer ikke skal «få dø i synden».
— Vi sier ofte at studentene skal lære å reflektere og tenke kritisk, men samtidig møter vi dem med enveisforelesinger og en gammeldags eksamen der studentene er under streng kontroll og ikke får bruke bøker, sier han i intervjuet.
Bremseklossen er fagmiljø og regelverk i institusjonene, mener Raaheim. Lovverket åpner ifølge professoren for større mangfold i vurderingen enn institusjonene.
Nylige artikler
Legger ned campuskafé. — Deprimerende å sitte her
Hvem får definere hva som er legitim kunnskap?
Deler ut 48,2 milliarder. Krever tøffere prioritering
Rødt og SV bekymret for konsekvensene av ny finansieringsordning
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Mest leste artikler
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Benedikte Moltumyr Høgberg er Årets navn i akademia