Universitetenes digitale kompetanse: —Vil ikke bruke ordet tragisk, men... Han mener universiteter og høgskoler har famlet når det gjelder å ta i bruk digitalteknologi under pandemien. — Det ble veldig enkle løsninger, sier professor Arild Raaheim.
Ho har fått nok av fjernundervisning: — Kvifor skal vi tvingast over i digitalt format? Førsteamanuensis Ida-Marie Høyvik ved NTNU er ikkje imot digitale verktøy i undervisninga. Men fjernundervisninga håper ho å vere ferdig med.
Hva er eksamen? Velger vi å beholde eksamen – og ikke gjør nødvendige avklaringer eller gir studentene tilstrekkelig informasjon og opplæring – kan vi ikke i ettertid klage over at vi får mye å gjøre, skriver Arild Raaheim.
Å bli tatt for juks på eksamen kan ha mange årsaker. Dei fleste har lite med moral å gjera Å bli tatt for juks på eksamen kan ha mange årsaker, og dei fleste har lite med moral å gjera, skriv Eline Øverbø Roaldsøy.
Systemet er IKKJE skuld i juks. Studentane MÅ ta ansvar sjølv! Når eg sit heime med eksamen så har eg eit val om å jukse eller ikkje. Det er moralen til studentane det er noko gale med, ikkje systemet, skriv Silje Nathalie Luvåsen.
Mener det er noe helt annet enn studentene selv som bør få skylden for juksingen Pedagogikkprofessor Arild Raaheim sier at man har hengt seg opp i en gammeldags måte å tenke på, og tenker at det beste hadde vært å kutte ut eksamen.
Flere gruer seg til å undervise digitalt. — Må bli mer kreative Studenter mener kvaliteten på undervisningen falt betraktelig med digital undervisning i vår. Nå holder det ikke lenger med nødløsninger, mener flere.
Jevnt over mindre stryk under koronapandemien Denne koronavåren har færre studenter strøket ved sju av universitetene og høgskolene Khrono har vært i kontakt med. Hvordan kan det ha seg?
Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis» Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
Forstår ikke professorene konsekvensene av egne valg? Læring. Professor Arild Raaheim er mer bekymret over mange professorers tilsynelatende manglende innsikt og forståelse når det kommer til spørsmål om hvordan egen praksis påvirker studentenes læring, enn for tilstanden hos dagens studenter.
Er underviserne egentlig så oppgitt over sine studenters forkunnskaper? Underviserne. Flere medier har trukket fram at undervsierundersøkelsen viser at underviserne kritiserer forkunnskapene til sine studenter. Men gjør de egentlig det, spør professor Arild Raaheim (UiB).
Nyeste artikler
Sandra Borch skal skrive ny masteroppgave i sommer
Doktorgradsavhandlinger bør inneholde artikler av høy internasjonal standard
Datahåndtering sett i lys av data
Stor kongress i nord.— Vi må legge ein plan for samarbeid med Russland
Publisering i realfag har gått i været
Mest lest
Gruppa skal jobbe for mangfold og likestilling. 14 av 16 er kvinner
Professor ber dekan om å gå av: — Null tillit
Avlyser fire mastere på grunn av økonomisk svikt
Frykter at Norge sitter igjen med bare tysk, fransk og spansk om ti år
Høgskulestyret sa opp direktøren i lukka møte