Grande mener NTNU i for stor grad har tatt hensyn til politiske forventninger 21. januar 2025 - 10:42
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket 17. januar 2025 - 06:53
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år 17. januar 2025 - 18:10
Meiner rektorane bør slutte å sutre. — Problemet er innavl, nepotisme og svak styring 20. januar 2025 - 06:58
Mener «analog-akademia» er sinker på nettstudier NKI-fagskolen har lagt ned alle fysiske studier i tre storbyer. — Akademia henger etter. Grunnholdningen om at fysisk undervisning er det eneste saliggjørende, er trist, sier toppsjefen.
Universitetenes digitale kompetanse: —Vil ikke bruke ordet tragisk, men... Han mener universiteter og høgskoler har famlet når det gjelder å ta i bruk digitalteknologi under pandemien. — Det ble veldig enkle løsninger, sier professor Arild Raaheim.
Ho har fått nok av fjernundervisning: — Kvifor skal vi tvingast over i digitalt format? Førsteamanuensis Ida-Marie Høyvik ved NTNU er ikkje imot digitale verktøy i undervisninga. Men fjernundervisninga håper ho å vere ferdig med.
Hva er eksamen? Velger vi å beholde eksamen – og ikke gjør nødvendige avklaringer eller gir studentene tilstrekkelig informasjon og opplæring – kan vi ikke i ettertid klage over at vi får mye å gjøre, skriver Arild Raaheim.
Å bli tatt for juks på eksamen kan ha mange årsaker. Dei fleste har lite med moral å gjera Å bli tatt for juks på eksamen kan ha mange årsaker, og dei fleste har lite med moral å gjera, skriv Eline Øverbø Roaldsøy.
Systemet er IKKJE skuld i juks. Studentane MÅ ta ansvar sjølv! Når eg sit heime med eksamen så har eg eit val om å jukse eller ikkje. Det er moralen til studentane det er noko gale med, ikkje systemet, skriv Silje Nathalie Luvåsen.
Mener det er noe helt annet enn studentene selv som bør få skylden for juksingen Pedagogikkprofessor Arild Raaheim sier at man har hengt seg opp i en gammeldags måte å tenke på, og tenker at det beste hadde vært å kutte ut eksamen.
Flere gruer seg til å undervise digitalt. — Må bli mer kreative Studenter mener kvaliteten på undervisningen falt betraktelig med digital undervisning i vår. Nå holder det ikke lenger med nødløsninger, mener flere.
Jevnt over mindre stryk under koronapandemien Denne koronavåren har færre studenter strøket ved sju av universitetene og høgskolene Khrono har vært i kontakt med. Hvordan kan det ha seg?
Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis» Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
Forstår ikke professorene konsekvensene av egne valg? Læring. Professor Arild Raaheim er mer bekymret over mange professorers tilsynelatende manglende innsikt og forståelse når det kommer til spørsmål om hvordan egen praksis påvirker studentenes læring, enn for tilstanden hos dagens studenter.
Er underviserne egentlig så oppgitt over sine studenters forkunnskaper? Underviserne. Flere medier har trukket fram at undervsierundersøkelsen viser at underviserne kritiserer forkunnskapene til sine studenter. Men gjør de egentlig det, spør professor Arild Raaheim (UiB).
Nyeste artikler
Grande mener NTNU i for stor grad har tatt hensyn til politiske forventninger
Landet som visste for lite
MF og VID konkurrerer om å bli det første private universitetet i Norge
Hoel mener «sjokk-digitaliseringen» undergraver campusstudiene
Overambisiøse ledere må forstå mer av sektorens tradisjoner
Mest lest
Leder fikk grovt krenkende julekort i posten. — Ble oppfattet som truende
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket
Hoel fikk spørsmål om kjønn på Stortinget. Svarte bare «nei»
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år
Meiner rektorane bør slutte å sutre. — Problemet er innavl, nepotisme og svak styring