MYSTERIUM
Printer fikk gull: Sto uten toner i fem måneder
Dette er historien om en printer som falt gjennom sprekkene i byråkratiet og de ukjente hverdagsheltene som foret den med toner — og gull.
Vi er på OsloMet. Tar du heisen opp i femte etasje i bygget med det betegnende navnet P48, kommer du til et stort studentareal. Det sitter studenter innen bibliotekfag og journalistikk her oppe, og det sitter noen ansatte også.
I en krysseksjon av en gang, der studenter går mellom lesesal, undervisningsrom og pauserom, står en printer. Godt plassert, vil du kanskje si. Lett tilgjengelig. Men organisatorisk, så er det ikke godt å si hvem som bestemmer over gangen. Printeren er litt støvete, for det er ingen som tørker av den. Og det er her problemene starter.
På siden av printeren glimter det i gull. I gull, sa du, på en printer? Ja, i gull. For det er hengt opp to skilt på den.
Et av dem lyder: «Til minne: I 2023 var denne printeren uten toner i 5 måneder».
Administrativt mareritt
— Det er et verktøy som benytter seg av flere infrastrukturer for vedlikehold og derfor er ekstra sårbart. Jeg har aldri funnet ut hvem det er som faktisk skal fylle toneren, sier Camilla Soelseth.
I en lengre periode fra 2022 til 2023 var hun selverklært printeransvarlig. For det er nemlig slik at alle faste ansatte ved OsloMet skal vie en smal stillingsbrøk til det administrative.
Det var ganske enkelt, siden printeren bestilte toneren helt selv fra leverandøren (maskiner som tenker selv, men kanskje ikke slik Inga Strümke har tenkt). Toneren ble sendt til et postrom. Soelseths oppgave var enkel nok: Hente toner, sette inn toner i printer.
Så ble Soelseth timeansatt og veileder studenter. Da ligger det ingen administrative oppgaver i kontrakten, og det var nok neppe sanksjonert timeføring å skifte toner på en printer. Så hun sluttet med det.
Ingen som vet
— Det er ingen som vet hvor ansvaret ligger. Drift er ansvarlig for alt utenpå, og IT er ansvarlig for alt inni, slikt som software og toner. Men posten er ikke software — og post er heller ikke driftsrelatert, forteller Soelseth.
Det er uunngåelig: Toneren går tom. Og så går månedene.
Klokka tikker, studentene leser, men ikke fra noen utskrifter i denne gangen: toneren er stadig tom. Camilla skriver om saken på sosiale medier: Når skal printeren få ny toner? Hun vet ikke. Den dukker ikke opp. Ingen ser ut til å ta tak i problemet.
Så skjer det: Et ark uten avsender blir teipet til printeren, og proklamerer: Det er bestilt ny toner. Tre måneder etter at det ble tomt. Men også nå skal det gå lang tid før noe nytt skjer.
Lappen forsvinner. Men en venn fra det store internett bestiller et skilt i gull. Det spør hvorfor lappen er borte, når ikke toneren er på plass enda.
Det går hele to måneder fra gullskiltet kommer, før det igjen dukker opp ny lapp. Denne gangen en blå postit-lapp. «Fixed», har noen skrevet, og klistret lappen oppå gullskiltet.
Toneren er på plass, men mysteriet forblir: Hvem er ansvarlig? Og hvem var det som brukte tre måneder på å bestille toner og så sette den i printeren?
Når Soelseth forteller det store internett at toneren er kommet på plass, dukker det opp et nytt skilt i posten. Denne gangen, skal vi tro skiltet, er det en «rik onkel fra Amerika» som har sendt gullet. «Til minne: I 2023 var denne printeren uten toner i 5 måneder.»
— Når printeren er tom for toner, så står den og lyser. «Mangler toner, mangler toner, mangler toner.» Den er så forsvarsløs. «Jeg har bestilt noe selv og det kommer ikke til meg». Vi vet fremdeles ikke hvem det er som har ordnet det, påpeker Soelseth.
Postmottaket forsvant
Og man kan jo undres hvorfor. Blir ikke toneren automatisk bestilt og sendt i posten?
Khrono undersøker.
Først følger Soelseth oss bort til det som i hennes periode som printeransvarlig var postrommet. Her er det lite post å spore. Posthyllene er erstattet av to svære søppeldunker.
Vi tar kontakt med presseavdelingen ved OsloMet, som opplyser at det er den enkelte enhet eller avdeling som er ansvarlig for lokale printere, og de selv må kontakte leverandør hvis de trenger service av noe slag. Det samme står på OsloMets ansattsider.
Vi har kontaktet det lokale nivået, men heller ikke der er det noen som kan opplyse hvordan toner-situasjonen blir håndtert.
— I dette rommet har det vært noen problemer med den automatiske bestillingen tidligere, men dette skal nå være rettet. Noen ganger kan det oppstå feil hvis det bestilles toner manuelt fordi den automatiske bestillingen da settes på vent, opplyser IT-direktør Ketil Are Lund.
Mysteriet er ikke løst. Men toneren er heldigvis fylt … denne gangen.
Har du tips i denne eller andre printer-relaterte saker? Ta kontakt med vår gravende printer-journalist!