Ellen Nygard ønsker seg et nytt symbol på de som har utdannet seg som det som den gang her husøkonomer, nå «Facility Managere». Foto: Privat
Ellen Nygard ønsker seg et nytt symbol på de som har utdannet seg som det som den gang her husøkonomer, nå «Facility Managere». Foto: Privat

Ønsker seg røde høne istedenfor ring

Utdanning. I over 60 år har vi utdannet husøkonomer, først som oldfruer, nå som «Facility Managere». Som egen utdanning er faget en saga blott. Ellen Nygard spør om de med denne kompetansen burde ønske seg rød høne eller hane.

Publisert

For spesielt interesserte var kanskje høstens meningsutveksling i mediene om kjøp av ring etter avlagt akademisk grad. Noe vel raljerende var debatten etter min smak. I over 60 år har vi utdannet husøkonomer, først som oldfruer, nå som «Facility Managere».

Faget har tross ny innpakning ikke blitt mindre viktig med årene. Og symbolet på ringen eller nåla etter avlagt grad, er fortsatt den samme: Tre messingfargede nøkler mot blå bakgrunn.

Bachelor i husøkonomi og serviceledelse og Bachelor i Facility Management har vært en del av studietilbudet ved høgskolen (i dag OsloMet) siden 2003, men også før det. Utdanningen fikk høgskolestatus i 1985. Røttene strekker seg tilbake til 1955 hvor utdanningen var ved Statens oldfrueskole.

Galgenhumor kombinert med rett kompetanse og bevisst holdning er etter min mening en uslåelig kombinasjon i ethvert yrke hvor man har med mennesker å gjøre.
Ellen Nygard
Universitetslektor, OsloMet

Utdanningen har aldri vært noen volumprodusent av uteksaminerte kandidater. Til sammen ble 955 kandidater utdannet i perioden 1955-2004. Siden omleggingen til bachelor i 2003 er om lag 300 studenter uteksaminert.

Fra høsten 2015 ble studietilbudet en del av Bachelor i økonomi og administrasjon på Handelshøyskolen ved OsloMet. Dette ved at studentene også kan velge FM som fordypning i sin utdanning.

Tilbudet slo ikke rot blant tilstrekkelig mange studenter, og til våren uteksamineres de siste studentene med fordypningsprofilen Facility Management. Fra kommende studieår blir i stedet studietilbudet innenfor Facility Management del av Årsstudium organisasjon og ledelse og Bachelor i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet ved OsloMet. I tillegg foretas opptak av enkeltemnestudenter.

Utdanning innenfor Facility Management gir spisskompetanse hos ledere som enhver organisasjon har behov for. Felles for alle organisasjoner uansett sektor og land er at de har tjenester og funksjoner som støtter aktivitetene som utgjør kjernevirksomheten til organisasjonen. Alle disse servicetjenestene og støttefunksjonene må koordineres, ledes og styres. Gjort rett gir det kjernevirksomheten merverdi. Dette kommer ikke av seg selv. Til det trengs rett kompetanse og en bevisst holdning.

I Norge er eventyret om den lille røde høna og hvetekornene vel kjent. Den synes å bli fortalt i alle landets barnehager. Jeg liker spesielt godt den delen om ikke å nøle eller vente på andre, men gripe muligheten når anledningen byr seg, også når ingen andre bryr seg: En dag da den lille høna lette etter noen fine feite mark å spise kom hun over noen hvetekorn. — Disse hvetekornene vil jeg plante, sa høna. I tillegg har høna galgenhumor: – Hvem vil hjelpe meg å spise brødet, liksom. Hun er jo ikke dumsnill må vite.

Galgenhumor kombinert med rett kompetanse og bevisst holdning er etter min mening en uslåelig kombinasjon i ethvert yrke hvor man har med mennesker å gjøre. For det er klart at tjenesteproduksjon har likhetstrekk med vareproduksjon hva gjelder repetitive arbeidsoppgaver. Og det er klart man innimellom kan gå litt lei. Da er det nettopp så befriende med galgenhumor: «Hadde det ikke vært for elevene hadde det vært fint å jobbe her».

Utsagnet er fortsatt med meg selv om det nå er mange år siden renholderen ved en skole lattermildt utbrøt det under en befaring. Da var jeg renholdsteknisk konsulent ute på oppdrag for, i et Facility Management-faglig perspektiv, å bidra med min bit i et større hele for å ivareta forsvarlig hygiene og godt innemiljø for elever og tilsatte ved en av våre offentlige skoler.

Kanskje kunne en liten rød høne – eller hane – være et vel så egnet symbol for utdanningen? Nøkler er på vikende front i storhushold. Uansett blir det spennende å se i årene framover om vi blir atskillig flere enn i dag som bærer vår nål eller ring. Ikke fordi de gir oss «en ring av selvtillit», for å låne formuleringen til Arve Hjelseth fra i tidligere i høst. Men fordi symbolverdien av smykket er så verdifull. «Facility Management» angår folk flest.

Innlegget er først publisert i Renholdsnytt.