PERSONALPOLITIKK

Omkamp om høflighet ved Universitetet i Sørøst-Norge

De personalpolitiske retningslinjene ved Universitetet i Sørøst-Norge ble ikke behandlet denne uken likevel, og kampen om høflighet fortsetter. Andre universiteter har også personalpolitikk på agendaen framover. 

Høflig eller ikke? Konklusjonen er ikke trukket ennå for de ansatte ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Bilde fra studiestart ved USN campus Drammen i 2023.
Publisert Sist oppdatert

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) skulle tidligere denne uken diskutere hvorvidt en formulering om at ansatte skal være høflige og respektfulle kunne bli stående i deres nye personalpolitiske retningslinjer eller ikke. 

Tony Burner, som er professor i engelsk didaktikk og hovedtillitsvalgt for Forskerforbundet ved USN, mente retningslinjene signaliserer mistillit ovenfor de ansatte. 

Ledelsen holdt fast ved at formuleringene var kulturbyggende. 

— Vi har en forventning om folkeskikk blant kolleger uavhengig av hva som står i retningslinjene. Bikker det over i mobbing, trakassering, eller et dårlig arbeidsmiljø, så har vi lovverk som ivaretar dette. Vi må tåle ulike personligheter i akademia, sa Burner til Khrono.

Saken ble trukket fra drøftingsmøtet mellom ledelsen og fagforeningene mandag 27. januar. Direktør for administrative fellestjenester, Per Eirik Lund, skal invitere de tillitsvalgte til et nytt møte. 

— Vi opplever å ha et godt ordskifte med de tillitsvalgte. Det er et element i utkastet som var litt upresist og det tar vi en ny runde på i fellesskap, sier Lund til Khrono. 

Han sier det ikke er uenighet om substans, men at det er en dobbelthet i retningslinjene som begge parter ser behov for en samtale om. 

Forvaltningen må være høflig

— Sivilombudet har kommet med uttalelser der de er tydelige på at forvaltningen skal opptre saklig og høflig. Utfordringen er at vi er et universitet. Det er viktig for oss å ivareta den akademiske friheten samtidig med at det er stor takhøyde i det akademiske ordskiftet, sier Lund.

Han refererer til en årsmelding fra Sivilombudet, der det står at det ikke er greit at forvaltningen svarer borgere på en arrogant eller uhøflig måte. Det står også at ombudet gjennom flere år har «fremhevet at forvaltningen må opptre saklig, høflig og hensynsfullt i møte med borgerne». 

Tony Burner sier at han ikke forstår relevansen til Sivilombudets uttalelser.

— Forvaltningsskikk gjelder de som jobber i administrasjonene i kommune, fylke og stat, slik som kundebehandlere. Mener USN at vitenskapelige ansatte er kundebehandlere? spør Burner.

Kan oppfattes disiplinerende

Burner sier at nåværende formulering kan oppfattes disiplinerende eller som mistillit mot de ansatte, selv om det ikke er ment sånn. 

— Jeg forstår ikke at vi skal bruke så mye tid og krefter på dette. Både tillitsvalgtes og ledelsens tid bør gå til å gjøre USN best mulig for de ansatte og deres arbeidsvilkår. Det er ikke å sitte og fikle på en setning. Resten av retningslinjene er gode nok til å ivareta et godt arbeidsmiljø, sier han. 

Hovedtillitsvalgt i NTL, Håkon Kvissel Ohren, sier at fagforeningen er fornøyde med prosessen og spent på hvor den går videre. 

— NTL tenker vi trenger en prinsipiell diskusjon på om ordene «høflig» og «respektfull» hører hjemme i disse retningslinjene, eller om det sier seg selv at man er høflig på jobb, og det trenger man ikke beskjed om. Vi er enige om de grunnleggende tingene, så det handler om å finne ut hva som skal bli stående, sier Ohren. 

Vil ha gjensidig støtte og respekt

Det er ikke bare USN som jobber med sine personalpolitiske retningslinjer. Som Khrono skrev om tidligere i dag, har Universitetet i Agder styremøte, og på planen står nye personalpolitiske retningslinjer. 

Under et punkt om medarbeiderskap står det at «arbeidsgiver og arbeidstaker har et felles ansvar for å bidra inn i arbeidsmiljøet». 

Det står ingenting om høflighet eller ansattes omgangsform, men innledningsvis står det at visjonen bygger på UiA sine verdier. Disse er faglighet, åpenhet, respekt og tillit. 

Det står også at «vitenskapelige og teknisk-administrativt ansatte utviser gjensidig støtte og respekt». 

— Forventer folkeskikk og respekt

Flere universiteter Khrono har kontaktet, har ingen åpent tilgjengelige personalpolitiske retningslinjer. 

NTNUs retningslinjer ligger derimot ute på nett. Når det gjelder ansattes arbeidsmiljø og interaksjon, handler retningslinjene primært om ledelse. Konkret om ansatte står det «NTNUs verdier, kreativ, konstruktiv, kritisk og respektfull, skal prege ledere og ansattes relasjoner til kollegaer, studenter og eksterne samarbeidspartnere.»

— Hva ligger i ordet respektfull?

— Det sier seg mye selv, men skal jeg koble det til retningslinjene så handler det om å vise respekt for enkeltindividet, for kollegiet og for mangfoldet, sier Arne Hestnes, HR- og HMS-direktør ved NTNU, til Khrono.

— Hvor mye føringer skal NTNU legge for de ansattes oppførsel?

— Vi forventer folkeskikk og respekt for kollegaer, slik som er normalt i et godt arbeidsmiljø. Jeg tror ikke vi har mye å tjene på å beskrive føringer og lage retningslinjer. Det handler om holdninger og kulturarbeid, sier Hestnes. 

Han sier NTNU ikke har eksplisitte retningslinjer som går på ansattes interaksjoner med hverandre. 

— Interaksjon mellom folk er jo ting som vanskelig lar seg regulere gjennom skriftlige dokumenter — det viktigste her er organisasjonskultur. Samlet sett har vi en organisasjonskultur som signaliserer likeverd og gode kollegiale forhold som viktige verdier. Men som alle vet, innimellom kan det jo likevel oppstå knuter på tråden, sier Hestnes. 

Powered by Labrador CMS