Gunnar Bovim trenger verken ha doktorgrad eller professorkompetanse eller -tittel for å bli rektor på <span class="caps">NTNU</span>. Da Curt Rice ble ansatt på HiOA, var det krav om doktorgrad.
Gunnar Bovim trenger verken ha doktorgrad eller professorkompetanse eller -tittel for å bli rektor på NTNU. Da Curt Rice ble ansatt på HiOA, var det krav om doktorgrad.

Høgskoler stiller høyest faglige krav til sine ansatte rektorer

Kravene til formell kompetanse for å bli rektor ved høgskoler og universiteter variere veldig, viser en gjennomgang av ulike utlysningstekster.

Publisert   Sist oppdatert

De gamle universitetene skal jakte på nye rektorer. Noen nyfusjonerte høgskoler er i, eller skal inn i, samme prosess. Noen stiller strenge faglige krav, andre krever verken doktorgrad eller professortittel av ny rektor, viser en gjennomgang Khrono har gjort av et utvalg utlysningstekster.

Universitetene i Oslo og Bergen forbereder seg på nye valgprosesser for å finne ny rektor for sine universiteter. Mens Ole Petter Otterseni Oslo  har sittet de to periodene han kan, har Dag Rune Olsen i Bergen lyst på en fireårs-periode til og har sagt han stiller til valg.

I Tromsø vedtok universitetsstyret i går, torsdag 22.september, at de fortsatt skal ha valgt rektor fra 1. august 2017, mens ved NMBU ble det besluttet med knappest mulig margin at man skal ha ansatt rektor fra 1. august 2017.

Det siste året har Universitetet i Agder fått ny valgt rektor ved Frank Reichert, mens Marit Boyesen i Stavanger nettopp er valgt inn i sin andre periode. Her har man imidlertid vedtatt å gå over til ansatt rektor når fireårsperioden hennes går ut.

Ingen lovpålagte krav

Universitets- og høgskoleloven stiller ingen krav til faglig kompetanse for hvem som kan stille til valg som rektor, tradisjonelt har det vært tatt for gitt at det har vært en professor, men under forrige rektorvalg ved Universitetet i Oslo f.eks,stilte en student til valg.

Når det gjelder ansatt rektor står det i loven (§10-1) at «ansettelsesprosessen skal sikre at rektor har faglig og ledelsesmessig legitimitet». Historisk har det på høgskolene vært valgt folk både uten professor- og forskningskompetanse. Ett eksempel er Per Lilleengen (2000-2007) ved Høgskolen i Oslo.

Stjernø for ansatt

Det er første gang jeg har hørt om et universitet som ikke er trygg på at det kan finne rektor-kandidater som fyller disse tre kriteriene.

Steinar Stjernø
Professor emeritus, HiOA og tidligere rektor Høgskolen i Oslo

Tilfanget av kandidater med både professor-kompetanse og solid ledererfaring og -utdanning er ikke så lite som man ofte gir inntrykk av.

Dag Rune Olsen
Rektor, Universitetet i Bergen

Professor ermeritus, Steinar Stjernø, profilert SVer og tidligere rektor ved Høgskolen i Oslo, skapte reaksjoner ved Høgskolen i Oslo og Akershus da han i 2014 proklamerte at han hadde tvilt seg fram til at ansatt rektor var bedre modell enn valgt. Hovedbregrunnelsen hans var at høgskolen ikke hadde fått de lederne den fortjente via valg. 

Les også:

Og når Høgskolen i Oslo og Akershus, etter mye intern debatt, vedtok å innføre ansatt rektor, vedtok de samtidig krav om at en ansatt rektor skulle ha doktorgrad. Stjernø var aldri en aktuell søker i denne runden, men hvis han hadde søkt, så ville han formelt sett ikke vært kvalifisert, fordi Stjernø riktignok er professor, men har ikke doktorgrad. 

Khrono har tidligere omtalt forslaget fra ekstern styreleder Siri Hatlen ved NMBU, om at de ikke skal kreve professorkompetanse til rektorstillingen som skal lyses ut der i høst, fordi hun ønsker å rekruttere ny rektor og toppleder til universitetet ut ifra et bredere grunnlag. 

Les også: NMBU kan få ny rektor uten professorkompetanse

Stjernø overrasket over Hatlen

Steinar Stjernø (bildet) er overrasket over holdningen til NMBU-styreleder Siri Hatlen: 

— Min mening er at et universitet bør ha en rektor som har erfaring både i undervisning, forskning og som leder. Det er nokså spesielt hvis en som skal lede folk som underviser og forsker, ikke har kompetanse på begge områder i tillegg til ledererfaring, sier han til Khrono, og legger til: 

— På høgskolene kan det være vanskelig å finne nok kvalifiserte professorer, og noen høgskoler vil derfor nøye seg med krav om doktorgrad eller tilsvarende. Men det er første gang jeg har hørt om et universitet som ikke er trygg på at det kan finne kandidater som fyller disse tre kriteriene, sier han.

Høgskolene krever mer av sine rektorer

Høgskolene i Sørøst-Norge og Høgskolen i Oslo og Akershus har sammen med nå snart fusjonerte Hedmark og Lillehammer høyt signalisert at målet er å bli universitet så raskt som mulig.

På Høgskolen i Oslo og Akershus stilte man krav om doktorgrad for å kunne søke på stillingen som rektor, da Curt Rice ble ansatt. På Høgskolen i Sørøst-Norge het de «fortrinnsvis professorkompetanse» da Petter Aasen ble ansatt som rektor.

I utlysningen på HiOA het det: «Det kreves at rektor har formell kompetanse for tilsetting i vitenskapelig stilling (doktorgrad) ved høgskole og universitet og har førstehånds erfaring fra høgskolens kjernevirksomhet: undervisning, forskning, formidling og nyskaping.»

Se også: Her er hele utlysningen ved HiOA

Trenger forskerkompetanse på professornivå

Dag Rune Olsen (bildet under) sitter i dag i sin første periode som rektor ved Universitetet i Bergen (UiB). Etter at universitetsstyret der besluttet å fortsette ordningen med valg rektor har Olsen signalisert at han kan tenke seg en fireårsperiode til, og at han dermed stiller til rektorvalg til våren.

Vi spør Olsen om hvordan han ser på en utvikling der flere og flere rektorer ansettes, og der man stiller lavere faglige krav til rektor enn vedkommendes prorektorer/dekaner,

— Ledelse av kunnskapsinstitusjoner krever solid innsikt i institusjonens kjernevirksomhet - det vil si forskning og utdanning når det gjelder universiteter. Høy vitenskapelig  kompetanse er derfor nødvendig, svarer Olsen og legger til:

— I praksis vil det si forskningskompetanse på professornivå. Professorkompetanse fordrer i tillegg til høy vitenskapelig kompetanse også solid undervisningserfaring og pedagogisk grunnutdanning, mener han.

Olsen trekker fram at krav om professorkompetanse signaliserer at solid innsikt i virksomhetens kjernevirksomhet - både forskning og utdanning - tillegges stor vekt.

— Tilfanget av kandidater med både professorkompetanse og solid ledererfaring og -utdanning er ikke så lite som man ofte gir inntrykk av, ikke minst fordi vi minimum snakker om et nordisk arbeidsmarked, legger Olsen til.

Ville ha professor på Sørøst

Da Petter Aasen ble ansatt krevde Høgskolen Sørøst-Norge følgende på faglighet: «høy vitenskapelig kompetanse, fortrinnsvis på professornivå.»  Ved å bruke ordet «fortrinnsvis» åpner man likevel for å gjøre unntak, og ansette eventuelt personer uten professorkompetanse. 

Begge disse høgskolene stiller strengere faglige krav når de søker etter rektor enn det Høgskulen på Vestlandet gjør, og enn det NTNU gjorde tidligere i år.

NMBU skal vedta sin utlysning 20. oktober, men i forslaget har lagt seg på enda svakere faglige krav enn det NTNU har.

Bredere faglige krav 

Slik lød det i stillingsutlysningen NTNU: «har førstehånds erfaring fra universitetets kjerneområder og høy vitenskapelig kompetanse innenfor et av universitetets fagområder.»

Slik lyder det hos Høgskulen på Vestlandet når de søker etter rektor

  • høg vitskapleg kompetanse 
  • erfaring frå og solid kunnskap om UH-sektoren 

Slik er forslaget hos NMBU

  • Det kreves at rektor har høy vitenskapelig kompetanse fortrinnsvis innen et av NMBUs fagområder og har førstehånds erfaring fra universitetets kjernevirksomhet: undervisning, forskning, formidling og nyskaping.