svindel

Misbruker universiteter for å svindle folk på Facebook

På Facebook verserer det annonser som tilbyr gratis nettkurs i regi av norske og utenlandske universiteter. — NTNU vil aldri utforme annonser på denne måten, sier kommunikasjonsdirektør Sigrun Berge Engen.

Annonsene lokker med gratis nettstudier for alle aldersgrupper.
Annonsene lokker med gratis nettstudier for alle aldersgrupper.
Publisert Oppdatert

De siste ukene har det dukket opp slike annonser fra NTNU på Facebook. Tilbudet er tilsynelatende forlokkende med gratis nettbaserte universitetskurs. Sertifikat og laptop følger også med. Interesserte kan klikke seg inn på ei uvanlig lenke. Nylig dukket det også opp liknende annonser fra Universitetet i Bergen. 

— Denne har jeg ikke sett før, men sosiale medier er fulle av falske annonser. NTNU blir også rammet, i likhet med alle andre store aktører, sier kommunikasjonsdirektør Sigrun Berge Engen. 

Sigrun Berge Engen er ansatt som kommunikasjonsdirektør ved NTNU
Sigrun Berge Engen leder NTNUs kommunikasjonsavdeling.

Engen håper folk etter hvert har lært seg å gjenkjenne annonser som ikke er det de utgir seg for. 

— Det som er av NTNUs studietilbud, finner du på NTNUs nettsider. 

— Bruk datavett

— Hvordan kan Facebook-brukerne se at dette er svindel?

— Når du ser en slik annonse, så ser du på avsender og utforming. NTNU vil aldri utforme annonser på denne måten. Generelt må du se på avsender, og at de forsøker å få deg til å klikke på ei lenke det er vanskelig å verifisere. Med første øyekast ser vi at dette ikke er ei utforming NTNU bruker. 

Sigrun Berge Engen understreker at hun ikke er noen sikkerhetsekspert, men vil oppfordre folk til å bruke datavett og gå inn på NTNUs nettsider hvis de vil ha informasjon om NTNU. 

— Utover dette følger vi ikke opp denne saken noe spesielt, men vi har selvsagt rutiner for å rapportere svindelforsøk etter hvert som vi fanger dem opp. 

72 annonser er ute

Kommunikasjonsavdelinga til Universitetet i Bergen var heller ikke klar over at det er annonser på Facebook som utgir seg for å være universitetet. De takker for at Khrono gjorde dem oppmerksom på svindelen. De opplyser at de har rapportert annonsene til Meta, men at det ikke er aktuelle personer på jobb denne uka som kan kommentere ytterligere. 

Universitetet i Oslo (UiO) sier, via pressekontakt, at det dessverre skjer fra tid til annen at falske annonser som dette dukker opp. 

Khrono får opplyst at det på siden til Courses Creator ligger 72 pågående annonser for de større universitetene i verden. Flere av disse har stoppet å kjøre etter noen dager, men det er en aktiv annonse der for UiO som har vært ute siden 1. juli. Den har imidlertid ikke ført til noen henvendelser til universitetet.

Ikke klikk på lenker

Kripos sier på generelt grunnlag at det som oftest ligger et økonomisk motiv bak slike annonser på sosiale medier. Enten ved at de kriminelle får tilgang til kortdetaljer, eller at de får tilgang til personopplysninger, som kan misbrukes til økonomisk vinning i en eller annen form. 

— Denne typen annonser ser ikke alltid særlig autentiske ut, samtidig som avsenderen ikke er den de utgir seg for å være. Det er lurt å sjekke om avsenderen, internettadresser og domener er reelle i alle former for tilbud man mottar, og følge huskeregelen: Hvis det er for godt til å være sant, så er det sjelden sant, sier seniorrådgiver Jonas Fabritius Christoffersen. 

Symptomatisk nok fikk Khrono følgende automatiske beskjed da vi tirsdag ringte dem: «Har du mottatt e-post fra Kripos der du er anklaget for lovbrudd — dette er svindel. Ikke svar på e-post, men slett den. Politiet sender aldri slik informasjon på e-post.»

Powered by Labrador CMS