digital undervisning

Lunsjmøtet på Zoom ble invadert av uvedkommende

UiO-rektor Svein Stølen mener hendelsen under lunsjmøtet viser noen av utfordringene ved situasjonen vi befinner oss i.

Vedkommende (innfelt i rød ring) skapte trøbbel under innledningen av dagens lunsjmøte.
Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag møttes flere deltakere til en lunsjdebatt på Zoom.

Blant deltakerne var rektor Dag Rune Olsen ved Universitetet i Bergen, rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo, førstelektor ved UiT, Kristine Korsnes, studentparlamentsleder ved UiO, Christen Andreas Wroldsen, professor i sammenlignende politikk ved UiB, Lise Rakner og professor ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU, Øystein Widding.

Jussprofessor ved Universitetet i Oslo, Malcolm Langford, var dagens ordstyrer og innledet debatten med å understreke at dagens tema er veldig betent.

— Skal høsten 2020 bli heldigital? Hvordan skal vi planlegge den? Hvilke erfaringer har vi gjort oss i vår, og hvordan kan vi bruke disse til å være best mulig forberedt på det som kommer? spurte Langford, før han ga ordet videre til UiO-rektor Svein Stølen.

Uvedkommende forstyrret

Like etter at Stølen hadde fått nevnt at de ved UiO planlegger for alle mulige scenarioer, ble lunsjmøtet invadert av en eller flere inntrengere, som ganske så tydelig hadde planer om å ødelegge og forstyrre lunsjmøtet.

UiB-rektor Dag Rune Olsen deltok på torsdagens lunsjmøte.

Etter et par minutter med svært stygg ordbruk fra vedkommende, samt flere rasistiske bemerkninger i chatrommet, lykkes det til slutt å fjerne inntrengeren, og møtet kunne fortsette.

— Dette viser jo noen av utfordringen med det vi holder på med nå, konkluderte Svein Stølen da det hele hadde roet seg.

Deretter tok UiB-rektor Dag Rune Olsen ordet, først ved å understreke at han i denne sammenhengen først og fremst uttaler seg som styreleder i Universitets- og høgskolerådet.

— Som Svein Stølen sier så er det nødvendig å planlegge for ulike scenarioer. Ellers er det spesielt to ting jeg ønsker å fremheve i dag. Det første er at vi må fokusere ekstra nøye på de nye studentene. De skal inn i et nytt læringsmiljø, de kommer gjerne til en ny by, og de er kanskje langt borte fra familie og venner. Dess mindre fysisk mottagelse vi kan gi dem på campus, dess mer utfordrende vil dette være, sa Olsen.

— Imponerende og gøy

UiB-professor Lise Rakner mener sektoren har tatt store steg når det gjelder å takle koronasituasjonen.

— Det er imponerende og gøy, og dette er noe vi skal ta med oss videre, sa Rakner.

Hun brukte ellers sin tildelte taletid på å minne om at sektoren må fokusere på risikoen man opplever i forbindelse med koronaviruset.

— Vi må ikke tenke på risikoen som at den bare handler om dødsfall av Covid-19. Det er selvsagt viktig i seg selv, men det er veldig mange andre risikofaktorer som vil være viktige. Det går for eksempel på ensomhet, frafallsproblemer. Når det gjelder dette så står Norge overfor et kjempestort problem, og det er det viktig at vi tenker på.

Snakket om usikkerhet blant studentene

Studentparlamentsleder Christen Andreas Wroldsen minnet i likhet med Dag Rune Olsen om viktigheten av å ta vare på de nye studentene, og fikk støtte fra resten av panelet. Han trakk også frem usikkerheten som hersker i store deler av dagens studentmiljøer.

—Alt tilsier at det blir nødvendig med et digitalt studietilbud, kanskje særlig for studentene som har kommet litt ut i studieløpet. Jeg tror det er viktig at vi spør oss selv hva det egentlig er studentene lærere av. Jo, det er variasjon og studentaktiv læring, og dette er noe vi må fokusere på også når det gjelder digital undervisning. Samtidig må vi tenke så fagnært som mulig, og vi må finne ut hvordan vi skal motivere studentene til å studere videre, selv om tilbudet vil være avgrenset og digitalt, sa Korsnes.

Professor ved NTNU, Øystein Widding, som tidligere har jobbet mye med digital undervisning, hadde følgende innspill:

—I studentaktiv læring er studenten medprodusent. Det å utfordre studentene til å bidra inn i kunnskapsrommet, vil være en stor utfordring. Jeg vil også snakke litt om usikkerheten studentene opplever i denne situasjonen. Usikkerheten er noe vi alle er opptatte av nå. Men så er det slik at mens noen blir bekymret av usikkerhet, er det andre som elsker det. Vi må dyrke det å kunne kjenne litt på usikkerheten, selvsagt så lenge den ikke blir destruktiv. Svarene vi søker, får vi ofte gjennom å prøve, sa Widding.

Powered by Labrador CMS