Jeg er enig med Andersen i at det er rom for en tydeligere samarbeidsform mellom toppledelsen og LMU, skriver OsloMet-rektor Curt Rice. Foto: Ketil Blom Haugstulen
Jeg er enig med Andersen i at det er rom for en tydeligere samarbeidsform mellom toppledelsen og LMU, skriver OsloMet-rektor Curt Rice. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Læringsmiljø er høyt prioritert

På ordet. OsloMet-rektor Curt Rice er enig med studentene sine om utfordringer ved læringsmiljøutvalget. Han vil til høsten diskutere sakskartet til utvalget, og om man kan organisere arbeidet mer effektivt.

Publisert   Sist oppdatert

Læringsmiljøansvarlig i Studentparlamentet ved OsloMet, og nestleder i læringsmiljøutvalget (LMU), Jeanett Indianne Andersen, hevder i Khrono 29. mai at styret og ledelsen ved OsloMet ikke tar læringsmiljø på alvor.

Siden så mye av arbeidet som gjøres ved OsloMet handler om læringsmiljø, kan ikke alt gå gjennom LMU. Likevel oppfatter jeg at LMU er involvert i mye.
Curt Rice
Rektor, OsloMet

Jeg er glad for engasjement omkring dette temaet, og jeg kan garantere at både styret og ledelsen tar læringsmiljø på største alvor og prioriterer arbeid med det.

Både styret og ledelsen på alle nivåer i organisasjonen jobber for å bedre læringsmiljøet ved OsloMet hver eneste dag. Å bygge den beste infrastrukturen for læring, både fysisk og pedagogisk, er hva det meste av arbeidet vårt handler om og det som motiverer oss. Eksempler er det store arbeidet med digitalisering og nye studentplattformer, utdanningskvalitet, vedlikehold og satsinger innenfor studieporteføljen og campusutvikling som det nye studenthuset.

Siden så mye av arbeidet som gjøres ved OsloMet handler om læringsmiljø, kan ikke alt gå gjennom LMU. Likevel oppfatter jeg at LMU er involvert i mye.

For eksempel behandlet styret i mars årsrapporten fra LMU, der de gjorde rede for fokuset de har hatt på mangfoldsperspektivet, og organisatorisk, psykososialt og fysisk læringsmiljø. Universitetsstyret skal nå i juni behandle Kvalitetsrapporten som inngår i OsloMet sitt kvalitetssystem, og som LMU har vært involvert i utarbeidelsen av. LMU har også blitt bedt om å presentere de viktigste funnene for OsloMet i SHoT-analysen for rektors ledermøte, og foreslå egnede tiltak.

Likevel er jeg enig med Andersen i at det er rom for en tydeligere samarbeidsform mellom toppledelsen og LMU, og også en gjennomgang av hvilken funksjon utvalget skal ha i organisasjonen, slik at arbeidet deres har mest mulig effekt og gjennomslag.

Derfor vil rektoratet stille i det første LMU-møtet til høsten for å diskutere hvilke saker det er naturlig at de jobber med, og om vi kan organisere arbeidet slik at det blir mer effektivt. Kanskje er det en mulighet for LMU å styrke samarbeidet med fagmiljøene lenger ned i organisasjonen også, i tillegg til med rektor og toppledelse.

Når det gjelder sammensetningen av LMU, så har jeg bedt en dekan representere meg og dermed ledelsen ved OsloMet. Vedkommende representerer også alle fakultetene, der læringen faktisk skjer.