Konstruktiv demokratiundervisning ved skolevalg
Valg. Unge må lære om valgmanipulasjon og hvordan man sikrer et godt demokrati. Universitetet i Bergen (UiB) hadde et prøveprosjekt på dette i fjor, skriver rektor ved UiB, Dag Rune Olsen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I fjor kritiserte jeg NRK-programmet Folkeopplysningen for å bryte med grunnleggende forskningsetiske retningslinjer da de forsøkte å manipulere et skolevalg i Lillestrøm. Elevene var ikke orientert om at de deltok i et omfattende eksperiment, og slik er ikke holdbart. Produksjonsteamet bak et tv-program som har som mål å formidle kunnskap fra forskning og forskningsmetoder burde visst bedre. Men, selv om jeg er kritisk til programmets utførelse så er temaet viktig.
Unge må lære om valgmanipulasjon og om hvordan vi sikrer et godt demokrati. Dette er spesielt viktig når vi ser at demokratiet er under press mange steder i Europa, som i Polen og Ungarn. Derfor skulle jeg ønske at NRK hadde laget et skikkelig opplegg som kunne tas i bruk ved flere skoler, slik som f.eks. er tilfellet med Prosjekt valgobservasjon 2019.
Under skolevalget i fjor høst gjennomførte vi nemlig et prøveprosjekt her i Bergen. Et utvalg av elever fra Langhaugen Videregående, Metis Videregående og Bergen Katedralskole fikk opplæring i valgobservasjon av valg- og demokratieksperter fra Sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen (UiB). Opplæringen elevene fikk er basert på utdanningen vi tilbyr ved UiB, og sånn får elever bryne seg på skikkelige forskningsbaserte utfordringer. Etter teoretisk undervisning fulgte praksis, og elevene ble sendt ut som observasjonskorps. De reiste til hverandres skoler for å kontrollere gjennomføringen av skolevalgene.
Unge må lære om valgmanipulasjon og om hvordan vi sikrer et godt demokrati. Dette er spesielt viktig når vi ser at demokratiet er under press mange steder i Europa, som i Polen og Ungarn.
Dag Rune Olsen
Som observatører lette elevene etter avvik fra regelverket og de undersøkte at valgene var frie, direkte og hemmelig. Slik fikk de aktivt innta en kritisk undersøkende rolle, og de kunne gjøre kunnskap til handling. Dessuten opplevdes skolevalget som mer reelt og mindre som en lek.
Samarbeidet mellom skolene og UiB gjør at vi sammen kan jobbe for at kunnskap best kommer demokratiet til gode. Dette er jo nettopp et eksempel på redelig demokratiundervisning, hvor elevene rustes for å motvirke manipulasjon og påvirkning fra f.eks. fake news og propaganda. Det handler om formidling på nye og hensiktsmessige måter.
Vi arrangerte nylig den årlige Aarebrotforelesningen ved UiB. Det er en festaften for formidling i tradisjon med hele Norges professor og valgforsker, Frank Aarebrot. Her i Bergen vektlegger vi og er stolte av vår gode og nyskapende formidling. Derfor er det kanskje ikke rart at Prosjekt valgobservasjon drives frem av Erik Aarebrot, Franks sønn. Han er primus motor for prosjektet sammen med universitetslektor Kjetil Evjen ved UiB. Og de er opptatt av at valgobservasjons- opplegget skal kunne brukes av skoler i hele landet.
Hva passer vel da bedre enn at opplegget står på programmet på fredag (31. januar) under UiBs årlige Faglig-pedagogisk dag? Det er en etterutdanningsarena for lærere, hvor målet er fagfornyelse og det å lære på tvers av fagdisipliner.
Med prosjekt valgobservasjon i skolevalg programmet vil det kunne inspirere og spre seg til ytterligere skoler. Slik driver vi i Bergen med redelig og systematisk godt forankret demokratiformidling – det er det som teller. Ikke bare underholdende tv.
Innlegget ble først publisert på bloggen til rektoratet ved UiB den 29.01.2020.