Debatt ● Sunniva Whittaker

Jåleri, Jønnes?

Å gi fagskolene egne gradstitler vil bidra til å styrke deres identitet og tydeliggjøre deres unike rolle i utdanningssystemet. Det er like lite jåleri som å blande epler og pærer — det er å la begge utdanningsløp ha sin egenart.

Vi mener at det er viktig å anerkjenne og respektere forskjellene mellom høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning, skriver forfatteren. — Begge utdanningsløpene er verdifulle og nødvendige, men de har ulike mål og krav.

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Vi i Universitets- og høgskolerådet (UHR) er overrasket over at Høyres stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes bruker ord som snobberi og jåleri i debatten om fagskolemeldingen. Bakgrunnen er at meldingen ikke åpner for å bruke titlene bachelor og master i høyere yrkesfaglig utdanning.

Fagskolemeldingen er gjennomgående godt mottatt, også i UHR. Vi støtter meldingen slik den er lagt frem. UHR ser behovet for at fagskolene gis akkreditering til nivå 6 og 7 i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (NKR) og at yrkesfaglig utdanning får et eget utdanningsløp — parallelt med høyere utdanning.

I det yrkesfaglige løpet blir det logisk at fagskolene får egne gradstitler på nivå 6 og 7 som er de tilsvarende nivåene for bachelor og master i NKR. Vi forstår ikke at det er jåleri at ulike utdanningsløp som gir ulik kompetanse bruker ulike titler?

Den viktigste grunnen til å ha ulike titler er å unngå forvirring blant søkere og arbeidsgivere.

For litt siden uttalte Høyres Henrik Asheim til Khrono at han ikke tror begrepsbruken vil skape forvirring fordi «det var det samme argumentet jeg hørte da jeg satt på Stortinget og vi vedtok å gå fra fagskolepoeng til studiepoeng».

Da kan vi ta for oss akkurat det eksempelet; Etter denne navneendringen har vi i UHR fått tilbakemeldinger fra flere institusjoner om at studenter ikke er klare over at studiepoeng fra fagskolene ikke tilsvarer studiepoeng fra høyere utdanning.

En av våre medlemsinstitusjoner skriver «[…] det kan være en del forvirring rundt studiepoeng fra fagskole, hvor de som har tatt en fagskoleutdanning innen ledelse f.eks. tror de kan bruke denne for å komme inn på bachelor.»

En annen institusjon skriver: «Vi sitter med masteropptak i disse dager, og erfarer at mange søkere tror de har høyere utdanning, fordi de har studiepoeng fra fagskole som en del av sitt søkergrunnlag»

Dette skillet er også tydeliggjort på Nokuts nettsider som første spørsmål under «ofte stilte spørsmål — fagskoleutdanning, for studenter».

Jønnes mener at titlene yrkesbachelor og yrkesmaster fungerer i «alle andre land». Mange land bruker egne titler. I Sverige heter det for eksempel «Kvalificerad yrkeshögskoleexamen» som tilsvarer yrkesfaglig bachelor-nivå. I enkelte land der titlene yrkesbachelor og -master er innført (som Tyskland) er det et tydelig merket skille mellom vitnemål fra yrkesopplæring og fra akademiske løp. Vi er derfor ikke enig i påstanden.

Gradstitlene bachelor og master er beskyttet etter universitets- og høyskoleloven. Det er gode grunner til dette. Titlene ble innført i 2003/2004, som en del av Norges deltakelse i Bologna-prosessen, der hensikten er å standardisere titlene slik at en bachelor på et europeisk universitet skal tilsvare en bachelor på et annen europeisk universitet og kvalifisere videre til en master. 

Standardiserte titler over landegrenser er viktig for arbeidsgivere som mottar søkere fra andre land. Hvis titlene også tas i bruk av andre deler av utdanningssystemet, utvannes standarden og det skapes forvirring.

Vi mener at det er viktig å anerkjenne og respektere forskjellene mellom høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning. Begge utdanningsløpene er verdifulle og nødvendige, men de har ulike mål og krav. Å gi fagskolene egne gradstitler vil bidra til å styrke deres identitet og tydeliggjøre deres unike rolle i utdanningssystemet. Det er like lite jåleri som å blande epler og pærer — det er å la begge utdanningsløp ha sin egenart.

Powered by Labrador CMS