Debatt ● Roy Martin Kristiansen, Hege Undem Store, Idunn Bøyum og Kim Tallerås
Ja til gode skolebibliotek!
![Idunn Bøyum, Roy Martin Kristiansen, Kim Tallerås og Hege Undem Store.](https://image.khrono.no/943392.webp?imageId=943392&x=15.66&y=20.71&cropw=81.73&croph=62.17&width=960&height=548&format=jpg)
![](https://khrono.eu/grafikk/utropstegn.png)
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Anne Brit Ingholm fra Norsk bibliotekforening skole og Nina Bigum Udnesseter fra Skolebibliotekarforeningen i Norge etterlyser i et Khrono-innlegg støtte fra UH-sektoren i kampen for bedre skolebiblioteker. Den kommer her. Bibliotekarutdanningen og Universitetsbiblioteket ved OsloMet er helt enige i at gode skolebibliotek er viktig.
Så er spørsmålet: hva er det vi som universitet kan gjøre? Vårt oppdrag er å forske, undervise, og formidle kunnskap. Som profesjonsuniversitet gjør vi dette i nært samarbeid med profesjoner og praksisfelt.
Vi retter søkelyset mot skolebibliotekene på flere måter. For det første gjennom å forske og formidle. Eksempler på dette er forskningsantologien Rom for lesing og utforsking: skolebibliotekets muligheter (2023), der forskere, bibliotekarer og andre personer fra praksisfeltet skriver om et bredt spekter av temaer aktuelle for skolebibliotekene, slik som litteratur, leselyst, samarbeid, og kildekritikk.
Dette arbeidet har resultert i flere artikler i tidsskrifter som Bedre skole og Utdanningsnytt der de samme temaene går igjen. Om litt kommer det også en helt fersk artikkel i tidsskriftet Norsklæreren om 17-åringer og lesing. Via kronikker prøver vi også å formidle kunnskap til lovgivere og beslutningstagere slik at de får en bedre forståelse for hva gode skolebibliotek kan bety for elevers læring og trivsel.
Alt dette er eksempler på hvordan vi med forskning og formidling når ut til bibliotekarer, lærere, rektorer og skoleeiere.
For det andre utdanner OsloMet bibliotekarer som får bred kompetanse i relevante temaer som for eksempel litteraturformidling, informasjonssøk, og kildekritikk. I nært samarbeid med praksisfeltet har Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag utviklet en bred portefølje av etter- og videreutdanningstilbud for bibliotekarer og andre som jobber i bibliotek. Særlig relevant for skolebibliotekarer er tilbudene innenfor lesing og formidling
For det tredje jobber Universitetsbiblioteket systematisk med å styrke samarbeidet på tvers av biblioteksektoren. Dette gjør vi fordi vi mener at samarbeid mellom alle bibliotekene — folkebibliotek, skolebibliotek, og fag- og forskningsbibliotek — er nødvendig for å sikre tilgang til kunnskapskilder, for å styrke tilliten til forskningsbasert kunnskap, og for å styrke evnen til kritisk vurdering av kunnskapskilder. Dette gjelder både elever, studenter, og befolkningen for øvrig.
I vårt samarbeid med skolebibliotekene er vi særlig opptatt av overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning. Hvordan kan vi sammen bidra til at denne overgangen blir så god som mulig? Et eksempel på et slikt samarbeid er seminaret «Studenter i lesekrise» som Universitetsbiblioteket arrangerte i fjor høst i samarbeid med Norsk bibliotekforening. Her deltok Anne Brit Ingholm fra Norsk bibliotekforening Skole i panelet. Fra OsloMet stilte blant annet prorektor for utdanning, Silje Fekjær.
På OsloMet møter vi mange studenter som kommer rett fra videregående skole, og vi er opptatt av hvilke ferdigheter og kunnskaper de har med seg, slik at vi kan tilpasse undervisning, veiledning og andre tilbud. Nylig var det et møte mellom Universitetsbiblioteket ved OsloMet og skolebibliotekarer fra videregående skoler i Oslo. På dette møtet ble det uttrykt et gjensidig ønske om samarbeid for å lette overgangen fra elev til student. Et slikt samarbeid vil vi ta initiativ til å følge opp.
Et siste eksempel: Gjennom prosjektet «Kompetanseløft for formidling av forskningsbasert kunnskap i folkebibliotek» har Universitetsbiblioteket ved OsloMet arrangert workshoper rundt i hele landet for ansatte i både folkebibliotek og videregående skolebibliotek. Målet har vært å løfte kompetansen og fremme tettere samarbeid mellom de ulike bibliotektypene.
Fra høsten 2026 vil prosjektets formelle kompetanseløft, videreutdanningsemnet «Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon» etter planen bli tilgjengelig for skolebibliotekarer, noe som også vil bidra til å styrke kunnskapsformidlingen i skolebibliotekene.
Vi støtter altså helhjertet opp om gode skolebiblioteker med kompetente bibliotekarer!
Det gjør vi som universitet ved å forske, undervise, formidle, og samarbeide med sektoren. Slik bidrar vi til at skolebibliotekarer og skolebibliotekforeningene får et solid kunnskapsgrunnlag de kan bruke i argumentasjonen for bedre skolebibliotektilbud.
Innlegget er skrevet av:
Roy Martin Kristiansen, spesialbibliotekar,
Hege Undem Store, bibliotekdirektør,
Idunn Bøyum, førstelektor,
Kim Tallerås, instituttleder ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag,
Alle fra OsloMet
Nyeste artikler
Da hun tvilte, ble Forsker Grand Prix og hagearbeid redningen
Disse vil bli rektor på Idrettshøgskolen
Merittering: La gode undervisere skinne
Det begynner med arbeid på pensjonistvilkår
Mest lest
Hvorfor jeg har sluttet å gi fra meg forelesningsbildene
Dei vil ta over rektoratet ved Universitetet i Bergen. — Har breiare erfaring
Professor ble innklaget til etikkutvalg fordi han ikke oppga religiøs tilhørighet
Stanser forskning som inneholder feil ord. — Katastrofalt