Isaksen vil evaluere strukturreformen
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil evaluere strukturreformen, men ikke før etter 1. januar 2017.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er enig med Petter Aaslestad i Forskerforbundet om at det er gode argumenter for å ikke vente for lenge med å evaluere strukturreformen.
Isaksen ser at uttalelsen hans i Khrono når det gjelder evaluering av strukturreformen kan misforstås og ønsker dermed å presisere at strukturreformen skal evalueres.
Ingen planlagt evaluering
I et større intervju i Khrono for vel en uke siden sa statsråden at det ikke er planlagt noen evaluering av den omfattende strukturreformen i høyere utdanning, verken som forskningsoppdrag eller som følgeforskning.
En del av sammen-slåingene skal først gjennom-føres fra 1. januar 2017, og det er naturlig å vente til de planlagte fusjonene er ferdige.
Torbjørn Røe Isaksen
(Foto: Skjalg Bøhmer Vold)
Forskerforbundets leder, Petter Aaslestad kritiserte tidligere denne uka uttalelsene og at han syntes dette var slapt av statsråden. Han ba Isaksen om å sette igang planleggingen av evalueringen umiddelbart.
Aaslestad viste blant annet til Stortingsmeldingen om strukturreformen der regjeringen skriver at de vil «følge opp resultatene som følger av sammenslåingene gjennom en forskningsbasert evaluering».
Og nå presiserer kunnskapsminister Isaksen:
— Vi har sagt at vi skal evaluere strukturreformen, og som jeg sa i Khrono, er det en selvfølge at store system- og strukturendringer evalueres. Men det er ennå ikke bestemt når den skal foretas og hvordan den skal legges opp. Men jeg er enig med Forskerforbundet i at det er gode argumenter for å ikke vente for lenge, sier Isaksen, og legger til:
Venter til etter 1. januar 2017
— Samtidig må vi huske at en del av sammenslåingene først skal gjennomføres fra 1. januar 2017, og det er naturlig å vente til de planlagte fusjonene er ferdige.
Aaslestad mente også at departementene bruker forskning i altfor liten grad for å utforme politikken sin. Også her er kunnskaps- og forskningsministeren enig med lederen i Forskerforbundet:
— Jeg helt enig med Aaslestad i at vi burde forske ikke bare mer, men bedre. Derfor har departementet også lansert store forskningsprosjekter på blant annet lærertetthet og frafall i videregående skole, sier Isaksen.
Les også:
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!