International Baccalaureate
IBO snur i karaktersettingen av IB-elevene
Kunnskapsdepartementet ser nå på hva dette vil bety for årets opptak til høyere utdanning.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Medier i hele verden har i sommer skrevet om situasjonen til elevene som denne våren ble uteksaminert med en International Baccalaureate (IB).
Flere har reagert på karaktersettingen, etter at International Baccalaureate Organization (IBO) valgte å avlyse alle vårens eksamener som følge av koronapandemien.
Etter massiv kritikk fra elever, foreldre og myndigheter har IBO nå valgt å snu.
De vil gjøre endringer på karaktersettingen, og vil nå gi nye standpunktkarakterer basert på elevenes skoleoppgaver (Internal Assesment) og forespeilede karakterer (Predicted Grades).
IBO forsikrerer at ingen vil få en lavere karakter enn de mottok tidligere i sommer, skriver de i en pressemelding.
Departementet vil se på hva dette betyr for opptaket
Årsaken til at de nå snur er at over 700 av de 3200 skolene som tilbyr IB-programmet har sendt inn klager på vegne av sine elever.
Skolene har argumentert for at karakterene til elevene ikke henger sammen med deres prestasjoner.m
I pressemeldingen skriver organisasjonen at mange studenter vil bli fornøyde med endringen de når gjør.
Forskning- og høyere utdanningsmininster Henrik Asheim er glad på elevenes vegne for at IBO nå har snudd.
— Vi er i gang med å se på hva dette betyr for årets opptak til høyere utdanning. En ting som er helt sikkert er at ingen vil miste en plass de allerede har fått. Men det vil nok være noen som med et nytt vitnemål når opp til karakterkravet på drømmestudiet. Vi vil komme raskt tilbake med en løsning på dette, skriver Asheim i en e-post til Khrono.
Slik blir karaktersettingen
IBO forsikrer om at karakteren som er satt på elevenes skoleoppgaver (IA) er gyldig for å sette en standpunktkarakter, ettersom det er IB-eksaminatorer som har satt karakteren.
Også den forespeilede karakteren, som elevenes lærere har satt basert på hva de tror eleven hadde fått, dersom eksamen ble gjennomført, vil bli brukt i den nye metoden IBO nå legger til grunn.
Standpunktkarakteren vil nå bli endret slik: Den vil bli lik elevens karakter i skoleoppgaver (IA) i det faget, dersom den forespeilede karakteren (PG) var satt en karakter under, høyere eller lik.
Altså fikk eleven en forespeilet karakter 6 i ett fag, men hadde en skoleoppgave-karakter (IA) på 5, så vil standpunktkarakteren bli 5.
Et annet eksempel er dette:
Om kursarbeid-karakteren er høyere enn forespeilet karakter
Forespeilet karakter | Kursarbeid-karakter | Nåværende standpunktkarakter | Ny standpunktkarakter |
5 | 6 | 4 | 6 |
Kilde: IBO
De nye standpunktkarakterene ble gjort tilgjengelige for elevene mandag klokken 07.00 norsk tid.
Varsler nå myndigheter
IBO er nå i gang med å varsle både myndigheter og universiteter om endringen de har gjort og årsaken til at de gjør det.
— Det er veldig viktig for oss alle at universitetene har tillit til IBs karaktersetting og IBs forberedelser, skriver de i pressemeldingen.
Videre skriver de at de er klar over at dette har vært en veldig vanskelig situasjon for skolene, elevene og familiene deres.
— Vi ønsker alle det samme: å sikre en lys fremtid for alle våre elever over hele kloden, skriver organisasjonen.
— Hjelper lite
IBOs endring i standpunktkarakter er dermed i tråd med det flere har etterspurt, nemlig å bruke karakterene satt for skoleoppgaver og forespeilet karakter.
Likevel har det ikke blitt gjort slik mange hadde håpet. De som ikke har en en skoleoppgave-karakter (IA) og en forespeilet karakter (PG) som er lik eller en karakter over/under hverandre, vil bli stående på den algoritmestyrte karakteren.
Det mener blant andre Trond Lossius, som er far til Alexander Linde Lossius, en av de uteksaminerte IB-elevene i år, er problematisk.
— Dette hjelper lite, selv om det er en delseier for oss. Alexander har fått noen poeng bedre, og får dermed IB-diplomet. Det er selvsagt positivt, men algoritmen brukes fremdeles, og den har kostet han fire poeng fra det han var forespeilet gjennom «predicted grades».
— I normale år er det vanlig å gå ned noen poeng fra det man ble forespeilet av faglærer?
— Ja, men da er det gjennom eksamen, og på basis av egne prestasjoner, ikke på basis av historiske data fra skolen, sier han.
Mener elevene må vurderes på forespeilede karakterer
Lossius mener hovedproblemene nå er at det fortsatt er algoritmen som har fastsatt karakter for flere, og at IBO nå i større grad vektlegger karakteren på skoleoppgavene – såkalt Internal Assessment.
— Det har også sine problemer. Vanligvis står disse oppgavene bare for en liten del av vurderingsgrunnlaget, og den skal bare teste deler av pensum. Dette fører til en skjevhet, og er ikke representativt, sier Lossius.
Derfor mener han at Kunnskapsdepartementet og Samordna opptak må gjøre som i Skottland, nemlig vurdere elevene basert på deres forespeilede karakterer.
— Datatilsynets spørsmål i saken er heller ikke løst. Derfor er det viktig at også de følger opp saken, sier Lossius.
Datatilsynet avventer svar
Datatilsynet venter svar fredag denne uken fra IBO, etter at de sendte organisasjonen varsel om pålegg til å endre karakterene.
Heller ikke Datatilsynet var klar over at IBO i mellomtiden ville snu i saken.
— Vi tar dette til etterretning og vil vente på deres offisielle svar, før vi bestemmer hva vi gjør videre i saken, sier sjef for internasjonal seksjon, Tobias Judin.