Siden regjeringen startet med forkurs i matematikk i 2016 har flere titalls millioner blitt brukt på å kvalifisere totalt kun 470 søkere til lærerutdanningene, skriver Frank Aleksander Bræin. Foto: Jonas Ohlgren Østvik
Siden regjeringen startet med forkurs i matematikk i 2016 har flere titalls millioner blitt brukt på å kvalifisere totalt kun 470 søkere til lærerutdanningene, skriver Frank Aleksander Bræin. Foto: Jonas Ohlgren Østvik

Regjeringens opptakskrav - Et mattestykke som ikke går opp

Lærerkrav. Ja, landet trenger mange lærere. Og ja, landet trenger gode lærere. Derfor bør det være strenge opptakskrav for å komme inn på de ulike lærerutdanningene, skriver leder av Pedagogstudentene, Frank Aleksander Bræin.

Publisert

Høyre-regjeringen er kjent for å ha innført et mattekrav for å komme inn på lærerutdanningene. Men hva om det finnes en bedre løsning for opptak til lærerutdanningene?

Alle disse kandidatene er sårt tiltrengte, men hva om vi kunne fått enda flere lærere, uten å bruke så mye penger?
Frank Aleksander Bræin
Leder, Pedagogstudentene

I år er det 830 potensielle lærerstudenter påmeldt til forkurs i matematikk for å bedre mattekarakteren sin slik at de kan komme inn på lektor- eller grunnskolelærerutdanningene, i følge Khrono.

Dette forkurset koster flere millioner i året å arrangere. Siden regjeringen startet med disse i 2016 har altså flere titalls millioner blitt brukt på å kvalifisere totalt kun 470 søkere til lærerutdanningene.

Alle disse kandidatene er sårt tiltrengte, men hva om vi kunne fått enda flere lærere, uten å bruke så mye penger – og uten å senke kravene for å komme inn på studiet?

Pedagogstudentene mener også at det skal stilles strenge krav til kandidatene som søker seg til lærerutdanningene. Men det må stilles smarte krav og krav som sørger for at vi får et mangfold av lærere som kan møte og speile det mangfoldet samfunnet vårt består av.

Vi har derfor lenge argumentert for et krav om 40 skolepoeng. Det er noe strengere enn firerkravet i matematikk, men gir søkerne flere bein å stå på, og mulighet til å vise at søkeren har evne og forståelse for mer enn bare ett fag.

Forskning fra NNH viser at vårt krav med 40 skolepoeng vil kunne øke gjennomføringen av studiet, og at en snittkarakter har mer å si for suksess i lærerstudiet, enn kun mattekarakteren. Dersom regjeringen legger prestisjen til side og justerer opptakskravene til lærerutdanningene slik at søkere enten kan komme inn med dagens mattekrav, eller med vårt forslag om 40 skolepoeng, ville vi bare i fjor kunne fått hele 587 flere kvalifiserte søkere!

Derfor vil vi ha forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø på banen – la oss diskutere dette alternativet.

Det vil er altså at man stiller strenge krav til søkerne, sparer samfunnet for millioner av kroner på forkurs i matematikk og gir landet flere sårt tiltrengte lærere – til det beste for elevene.