— Det er greit å kunne litt mer enn en 5. klassing, synes (til venstre) Synnøve Lerøy (22). Meningene om mattekravet er litt delte, men Madeleine Eide-Olsen (26), Anna Hammer Landro (19) og Amalie Kapstad Tyssekvam (21) gleder seg til forkurs i matematikk ved Høgskulen på Vestlandet. Foto: Dag Hellesund

830 studenter skal bruke juli på å få 4 i matte for å kunne bli lærer

Matematikk. 830 potensielle lærerstudenter skal bruke juli på å bli bedre i matematikk, nærmere bestemt skaffe seg en firer i eksamenskarakter i slutten av måneden. Uten en 4-er kommer de ikke inn på lærerutdanningen.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søkertallet på forkurs i matematikk har steget siden i fjor. I år er det 830 påmeldte studenter landet rundt, imotsetning til fjorårets 768.

Bare i 2017 har antall påmeldte til kurset vært høyere enn i år. Da var 1042 påmeldte.

Dette er fjerde gang forkurset holdes.

Det et et notorisk bredt pensum de skal gjennom. De kommer nok til å være litt surrete i hodet når de går herfra. Men det skal være mulig å gjennomføre,

Joakim Kuven Osland

Høy strykprosent

Forkurset, som strekker seg over fire uker denne sommeren, skal hjelpe potensielle lærerstudenter med å nå de nødvendige mattekravene for å komme inn på grunnskolelærerutdanningen.

For å komme inn på utdanningen må man ha minst 4 i P-matte fra videregående. Dette er den enkleste av mattenivåene, etter R- og S-matte. Om man har hatt en av disse andre variantene, holder det å ha bestått.

Etter fire uker med sommerkurs kan de påmeldte altså gå opp til en matteeksamen. Om de får 4 eller bedre på den, kvalifiserer de seg til utdanningsopptaket.

Strykprosenten har riktignok vært høy. Første året lå den på 75 prosent, men her fikk enkelte ta eksamen på nytt, grunnet feil ved eksamen.

Allikevel har forkurset i 2016, 2017 og 2018 bidratt til at 470 søkere som ellers ville ha fått avslag på grunnskolelærer- og lektorutdanningen har kvalifisert seg for opptak.

Og eksamenesresultatene blir bedre år for år: Første året i 2016 var det 75 prosent som ikke klarte 4-kravet, i 2017 var det 66 prosent og i fjor 60 prosent av de som tok eksamen som ikke klarte å oppnå 4.

Usikkert oppmøte

Ved påmeldingsfrist var 875 påmeldte, men 45 har i etterkant meldt seg av. Oppmøtet på kursene har erfaringsmessig også vært lavere enn antall påmeldte.

På OsloMet er det 119 påmeldte under årets forkurs, men bare 65 møtte opp på første dag som var mandag 1.juli

— Noen flere har meldt at de kommer til uka, sier Vibeke Bjarnø, studieleder på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, til Khrono.

Mattelærer Joakim Kuven Osland underviser opptil 150 studenter via kameraet i et klasserom på Kronstad i Bergen denne sommeren. Foto: Dag Hellesund

Oppmøtet er litt høyere enn i fjor. Da var 112 påmeldte, og bare 42 av studentene kom første kursdag.

På Høgskulen på Vestlandet (HVL) hadde 105 meldt seg på forkurset, fordelt på Stord, Bergen og Sogndal.

På Campus Kronstad i Bergen møtte det 34 av totalt 69 påmeldte ved oppstart mandag morgen.

Fjernunderviser

Men i tillegg til egne studenter er også mulige lærerstudenter ved Universitetet i Oslo og NLA Høgskolen med på undervisningsopplegget. Dermed har lærer Joakim Kuven Osland 150 mulige følgere når han hver morgen de neste fire ukene står foran kameraet for strømmet undervisning.

— Hvis de ikke vil være tilstede på studiestedene kan de også følge undervisningen hjemmefra, foteller Osland til Khrono.

Ettersom studentene skal gjennom to års pensum for videregående skole på fire uker, må det gå raskt.

— Det et et notorisk bredt pensum de skal gjennom. De kommer nok til å være litt surrete i hodet når de går herfra. Men det skal være mulig å gjennomføre, sier Osland.

Institusjonene har leid inn lærekrefter fra privatskolen Metis videregående skole for å holde kurset. Der er målet ofte å hjelpe elever som vil ta opp fag de allerede har vært gjennom, og ta eksamen som privatister.

— Mulighet til å rette opp

I et av klasserommene er noen av studentene allerede i gang med å se litt på ulike deler av pensum. Anna Hammer Landro (19) er svært glad for tilbudet.

— Det er kjempebra! Jeg gjorde en feil i 1. klasse, og tok T-matte. Da fikk jeg en svært dårlig karakter. Nå får jeg muligheten til å rette det opp, sier Landro.

Medstudent Synnøve Lerøy (22) har allerede prøvd seg som lærer i ett år. Og det har ikke vært noe som helst problem å undervise 1. til 5. klasse uten toppkarakter i matte fra videregående.

— Men det er greit å kunne litt mer enn en 5. klassing, synes Lerøy.

— For studenter som ikke skal undervise i matte kunne kravet godt vært lavere, synes Amalie Kapstad Tyssekvam (21).

Alle må ha minimu en 4 på eksamen for å kunne bli vurder til opptak ved lærerutdanningene. Og etter et nettsøk går det opp for studentene at opptil 70 prosent har strøket på eksamen tidligere år.

— Jeg ble skremt etter å ha lest artiklene i Khrono, sier Madeleine Eide-Olsen (26).

Ved Høgskulen på Vestlandet i fjor var strykprosenten 59,1.

Og dersom alt skulle gå galt vet studentene om en annen utvei: Barnehagelærerutdanningen har ikke firerkrav i matematikk.

Stabilt på NTNU

Tallene til forkurset på NTNU har ifølge insituttleder Torberg Falch vært ganske så jevne de siste årene.

2018 var det 50 oppmeldte og 39 av dem møtte til eksamen, og rundt halvparten (19) besto eksamen. I år er det 52 oppmeldte. 1.juli var første dag, og det kan se ut som om rundt 40 kandidater møtte opp, meldes det fra NTNU.

Ville du klart opptakskravene i matematikk for lærere? Sjekk fjorårets eksamen her.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS