Det er tilhørighet til fagmiljøet som har den største effekten på frafall, større enn fadderuke og sosial integrasjon med andre studenter, skriver innleggsforfatter. Foto fra studiestart ved Høyskolen Kristiania: Mina Ræge
Det er tilhørighet til fagmiljøet som har den største effekten på frafall, større enn fadderuke og sosial integrasjon med andre studenter, skriver innleggsforfatter. Foto fra studiestart ved Høyskolen Kristiania: Mina Ræge

Vi må finne mekanismene som motvirker frafall

Trivsel. Selv om deler av frafallet skyldes andre faktorer enn studiekvalitet, er det ingen grunn til å ikke ta tak i studietilbudene, skriver prodekan Gunn Enli ved Universitetet i Oslo.

Over halvparten av studentene som begynner på en bachelorgrad fullfører ikke. Selv om det også er faktorer utenfor vår kontroll, har vi en plikt til å gjøre det vi kan for å skape mekanismer som gjør at studentene fullfører.

Å jobbe med å redusere frafall er langsiktig arbeid, og det føles ofte som å jobbe i motvind.
Gunn Enli
Prodekan, UiO

Forklaringsfaktorene på frafall i høyere utdanning er sammensatte og komplekse. Noen flytter plutselig til utlandet, noen får seg en spennende jobb, og andre hadde aldri tenkt til å fullføre en grad, slik Morten Dæhlen og Knut Mørken argumenterer for i en kronikk i Khrono.

Men selv om deler av frafallet skyldes andre faktorer enn studiekvalitet, er det ingen grunn til å ikke ta tak i studietilbudene og se hvordan de kan endres for å gjøre studentene mer motiverte og å skape mekanismer som skaper økt tilhørighet til studiestedet. Her er jeg på linje med Nina Waaler og Asbjørn Seim som argumenterer for at studentopplevelsen må bli bedre.

I UiOs høringsutkast strategi 2030 heter det at «frafall fra studiene og ensomhet blant studentene skal motvirkes med å skape tilhørighet». Dette er i tråd med forskning på frafall, som viser at det er tilhørighet til fagmiljøet som har den største effekten, større enn fadderuke og sosial integrasjon med andre studenter (Aurlien et al.2019). Tilhørigheten bør altså skapes gjennom faglig-pedagogiske opplegg, og mekanismer som knytter studentene til faget og studiene.

Undervisningsopplegg som forventer innsats fra studentene, der deres aktivitet og deltakelse er kjernen i studiet. Læringsformer der studentene investerer arbeidsinnsats, enten alene eller i gruppearbeid, er en effektiv mekanisme for å redusere frafall, ifølge forskningslitteratur på feltet.

Å jobbe med å redusere frafall er langsiktig arbeid, og det føles ofte som å jobbe i motvind. Likevel er det vår plikt som ledere i høyere utdanning å stadig lete etter mekanismer som knytter studentene tettere til fagmiljøet og som gir en opplevelse av læring, mestring og tilhørighet. For hvis du opplever å høre til, og forplikter deg, så skal det mer til før du faller fra.