eksamen
Fra bunn til topp etter klage
En BI-student klaget etter å ha strøket på eksamen. Resultatet: Han fikk A.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er VG som skriver om 19 år gamle Luca Thompson. Han skulle i vår avslutte første året på en bachelorgrad i siviløkonomstudiet ved BI. Som andre institusjoner hadde BI gått over til hjemmeeksamen. Thompson strøk på en av deleksamenene, og endte da opp med karakteren F.
Han valgte å klage, men han gjorde også noe som kanskje, i etterpåklokskapens tegn, ikke var like lurt: Han valgte å slutte på studiet fordi han trodde han hadde misforstått hele faget.
Måtte stå på alle deloppgavene
Så kom svaret: Thompson gikk fra stryk, altså karakteren F, til toppkarakteren A.
– Jeg var nervøs hele sommeren. Du tenker jo ikke at du skal gå fra F til A, sier 19-åringen til VG.
Dekan Lars Olsen skriver i en epost til VG at eksamensformen ble justert fordi det ble hjemmeeksamen. Justeringen bestod i noe økte prestasjonskrav og at man måtte bestå alle de fem deloppgavene.
– Justeringen førte dessverre til uheldige konsekvenser for noen studenter, skriver Olsen.
Han sier at dersom ett sensorpar var uenig med en annen sensor etter klage, kunne en student gå fra stryk til bestått på en av deloppgave.
– Dersom studenten da hadde meget gode besvarelser for øvrig var det i prinsippet mulig å rykke betydelig opp på karakterskalaen.
Nå skal BI se på rutinene, sier dekanen.
Søkte ikke høyere utdanning
Luca Thompson står nå uten studieplass denne høsten. Han tar opp fag for å kunne studere medisin.
— Mange hadde nok blitt glad for dette, men jeg ble bare enda mer frustrert over hele situasjonen. Jeg tenkte at det var den karakteren jeg skulle fått i utgangspunktet, sier han til VG.
– Jeg hadde jo sett frem til mange år på BI. Nå sitter jeg igjen uten noe som helst, siden jeg ikke rakk å søke annen høyere utdanning.
Færre har strøket
Khrono har skrevet at det jevnt over har vært mindre stryk denne koronavåren. Alle skoleeksamener ble gjort om til hjemmeeksamen, og noen praktiske eksamener måtte utsettes.
Professor Kjetil A. van der Wel ved OsloMet har tre hypoteser til hvorfor færre stryker: Egeninnsats, det har blitt lempet på kravene og lettere vurderingsform.
— Nettopp fordi dette har vært en vanskelig situasjon kan undervisere, sensorer, administratorer og ledere jenket det mer til — og ikke vurdert like strengt i år. Kanskje ønsket de å få flere mulig gjennom, og har sett litt mer mellom fingrene, har van der Wel tidligere sagt.