Forskere med fire minutter i Grand Prix
Hun skal bruke fire minutter på å formidle hvordan trening virker på demente. Elisabeth Wiken Telenius skal på scenen i Forsker Grand Prix.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Stipendiat Elisabeth Wiken Telenius er eneste deltaker fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) i Forsker Grand Prix 2014.
HiOA hadde ingen deltaker på arrangementet i 2013, men i år har stipendiat Elisabeth Wiken Telenius tatt på seg formidlingshatten, og tirsdag kveld er hun klar på Sentrum Scene.
Glad for å bli coachet
— Det er veldig kjekt å presentere og jeg liker og formidle forskningen min. Forsker Grand Prix gir muligheten til å få testet seg på en annen måte enn man gjør til daglig, sier Telenius og legger til:
— Det at man blir coachet på forhånd og får tilbakemeldinger fra andre enn veiledere og fagfolk innenfor feltet lærer man mye av. Det er vel så viktig for meg som å få formidlet forskningen min.
Tenk deg en tørr forsker (...) det kan ta motivasjonen vekk fra enhver student.
Elisabeth Wiken Telenius
Første gang
Dette er første gangen Telenius deltar i denne typen formidlingskonkurranse.
— Mye av den formidlingen jeg har holdt på med har vært for omsorgspersonale og da har jeg hatt fra 30 minutter til to timer på meg, sier hun og innrømmer at hun er spent på hva hun skal få til fra scenen på fire minutter.
— Blir du nervøs av å tenke på det du skal igjennom?
— I andre settinger har jeg lengre tid på å formidle og da er det enklere å hente seg inn igjen. Men med den knappe tiden jeg har nå kan det fort bli stamming eller at man snakker for fort eller for sakte. Jeg har lært at jeg skal ta et dypt pust før jeg går på scenen, så jeg håper det hjelper, svarer Telenius.
Hvis hun går videre fra den innledende runden til finalen, får hun seks minutter på seg til formidlingen.
Veien til himmelhvelvingen
Telenius har forsket på hva slags effekt trening har for demente, og hvordan hun begynte med det var et lykketreff.
— Det var egentlig ganske tilfeldig. HiOA hadde fått en søknad innvilget på området som handler om trening og demente fra EkstraStiftelsen og hun som egentlig skulle forske på temaet hadde ikke anledning. Så da fikk jeg jobben, og det traff meg midt i blinken, forteller hun.
Telenius mener også det er viktig å få fram at eldre på sykehjem ikke får den nødvendige treningen som kan hjelpe dem.
Les også: Etterlyser trening på sykehjem
Hennes veileder Astrid Bergland pushet på for at hun skulle melde seg på Grand Prix, og nå er hun glad for støtte og veiledning.
— Vi i Oslo som skal konkurrere mot hverandre har fått profesjonell hjelp fra Det Andre Teateret, forteller hun.
— Hvordan trener du mot Forsker Grand Prix?
— Jeg har repetert for mannen min 10-20 ganger, ikke alltid helt frivillig fra hans side, sier hun mens hun påpeker at han har vært en svært viktig støttespiller.
I tillegg til dette bruker hun et par andre metoder:
— Jeg benytter anledningen til å gå gjennom presentasjonen på vei til barnehagen, på vei til jobb og når jeg trener. Jeg har også filmet meg selv en gang for så se meg fra et annet perspektiv. Det kommer jeg nok til å gjøre noen ganger til i helgen også, som en del av den siste treningsinnspurten, sier hun.
Formidling i fokus
— Bør alle bli formidlere?
— All forskning bør tåle dagens lys, men det er ikke all forskning som er like viktig å få spredt. Enkelte forskningsfelt kan blir overforenklet om de skal formidles på så kort tid som vi gjør her, mener Telenius.
Høgskolen har satt i gang et Program for fremragende forskningsformidling dette mener hun er et bra initiativ, men har ikke tatt stilling til om hun skal bli med selv.
— Hva kan HiOA gjøre for at flere melder seg på Forsker Grand Prix?
— Ett tiltak er å promotere muligheten bedre på forhånd. Det er viktig at veiledere og en selv er åpne for det, ofte tenker man at man ikke har tid, men det tar egentlig ikke så lang tid, sier hun.
Tørre forskere
— Det er veldig viktig å kunne formidle. Forskere og foredragsholdere kan bli flinkere på dette. Tenk deg en tørr forsker som blir satt til å holde en forelesning uten at de selv har motivasjon eller treningen, det kan ta motivasjonen vekk fra enhver student, sier stipendiat Telenius og har disse tre tipsene til andre når det gjelder formidling:
- Vær entusiastisk og engasjert i stoffet, det kan «lure» folk til å tro at det er mer spennende enn det egentlig er.
- Øv på og vær komfortabel med å formidle stoffet ditt, slik at man kan være spontan og overraskende.
- Vit hvem publikummet ditt er.
— Gleder du deg?
— Til det er overstått, svarer hun spøkefullt.
— Neida, jeg gleder meg veldig, men selvfølgelig er jeg litt nervøs for presentasjonen, avslutter hun.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!