Er opptak av forelesninger moderne undervisning?
Kvalitet. Studentene ved NHH tar opp et viktig tema, men de bommer litt, skriver seniorrådgiver i pedagogikk, Frank Mortensen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Norges Handelshøyskole (NHH) har den siste tiden blitt kritisert for å redusere videoopptak av forelesninger. Blant annet har Studentutvalget ved NHH startet et opprop mot endringen. Daglig leder i Hubro Education, Emil Johan Oliver, kritiserer i Dagens Næringsliv NHH, og norske utdanningsinstitusjoner generelt, for gammeldags undervisning. Både studentene ved NHH og Oliver tar opp et viktig tema, men de bommer litt.
Vi må innse at ingen norske institusjoner er i front på undervisningsteknologi, men det er ingen katastrofe.
Frank Mortensen
På NHH har vi i flere år filmet forelesninger i en del kurs. Studenter som ikke har hatt anledning til å møte på skolen får mulighet til å få med seg det samme som andre studenter. Det er positive sider ved opptak av forelesninger, ingen tvil om det. Men, det er også noen uheldige sider. Færre studenter kommer i forelesningene. Det er ikke bra for læringsmiljøet, og det reduserer antagelig læringsutbyttet for en del studenter. Det er et dilemma for oss og for studentene. Diskusjonen om videoopptak av forelesningene er likevel et sidespor i en større sammenhengen.
I 2017 la regjeringen fram stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning». Stortingsmeldingen krever mye av sektoren vår. Men, den er veldig god. I meldingen blir begrepet «studentaktiv læring» benyttet et rekke ganger. Det motsatte er å gjennomføre monologbaserte forelesningsserier uten andre organiserte aktiviteter i faget. Det er kanskje dette Oliver tenker på når han kritiserer den gammeldagse undervisningen.
Jeg tror nok alle som jobber med undervisning innenfor høyere utdanning i Norge forstår at vi må ha studentaktiv undervisning. Om studentene opplever at undervisningen i noen fag kun består av lange monologer fra underviseren, er det forståelig at de heller ser det på video. Jeg hadde gjort det samme. Poenget er at underviserne også i tradisjonelle forelesninger har mange metoder for å aktivisere og involvere studentene i hele eller deler av forelesningene. Man kan ha korte pauser der studentene diskuterer, man kan gule lapper på mange ulike måter, eller man kan bruke Kahoot! eller andre apper for dialog og innspill underveis. Det er mange måter å bryte opp undervisningen på.
Etter forelesningene må studenten jobbe med stoffet. De må bearbeide det og teste ut om begrepene, konseptene eller formlene er forstått. Også her har underviser en viktig rolle, for eksempel ved å legge til rette for strukturerte diskusjoner og finne fram oppgaver studenten skal jobbe med. Alle som har undervist vet at forelesningene kun er en liten del av undervisningsopplegget som har som formål at studentene skal lære mest mulig.
Selvsagt kan undervisningsteknologi fremme læring. Alle norske institusjoner benytter læringsplattformer for å presentere læringsinnhold, opprette diskusjonsforumer og gi tilbakemeldinger til studentene. Digital eksamen er i dag helt vanlig ved alle utdanningsinstitusjoner i Norge.
Jeg tror likevel vi må innse at ingen norske institusjoner er i front på feltet, men det er ingen katastrofe. Kai A. Olsen er kritisk til omvendt undervisning og han skriver i Dagens Næringsliv at han «Har hørt om forberedte studenter, men vanlig er det ikke». Jeg er delvis enig. Det er viktig å få med seg at «omvendt klasserom», mer online og mer video ikke er den eneste veien videre.
På NHH ser vi en annen trend som er viktigere. Vi har i dag langt flere diskusjoner, gruppearbeid og gruppeinnleveringer som tillegg til ordinære forelesninger enn det vi hadde for noen år siden. I noen fag er hele semesteret organisert som prosjektarbeid. Vi har i dag en rekke kurs som bruker case-basert undervisning og sender hver sommer undervisere til Harvard for kursing i metoden. I disse dager bygger vi om en rekke tradisjonelle auditorier og andre mindre hensiktsmessige lokaler til moderne undervisningsrom. Da er det ikke i høyteknologiske undervisningsrom som er målet, men lokaler som legger til rette for prosjektarbeid i små og store grupper eller case-basert undervisning med diskusjoner i plenum.
Som antydet er ikke forelesningsopptak viktig når det gjelder høgskolens tilrettelegging for læring. Derfor er det heller ikke noe mål for høgskolen at alle forelesninger skal tas opp. Tvert imot. Vi tenker at opptak av monologbaserte forelesninger ikke er særlig moderne.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!