EU

EU vil at 1 av 3 studenter skal velge realfag. For snevert, mener allianse

Flere realfagsstudenter er blant grepene som foreslås for sikre EU nok kvalifisert arbeidskraft i den nye strategien Union of Skills. Men hva med samfunnsdag og humanistiske dag, undrer universitetsalliansen LERU.

Naturfag og matematikk fremheves i den nye europeiske strategien for mer kvalifisert arbeidskraft i EU.
Publisert

Brussel (Khrono): EU-kommisjonen har lansert sin plan for The union of skills (Kvalifikasjonsunionen eller kunnskaps/ferdighetsunionen). 

— En av tre av våre tenåringer har ikke grunnleggende matteferdigheter. Dette er helt kritisk. En av fire har ikke grunnleggende kunnskap innen naturvitenskap. Nesten halvparten mangler grunnleggende ferdigheter, sa visepresident i EU-kommisjonen, Roxana Minzatu, da hun la frem strategien.

Hun har ansvar for sosiale rettigheter, kvalifikasjoner, kvalitetsjobber og beredskap i kommisjonen.

— Bildet er ikke mye bedre for voksne. De mangler digitale ferdigheter, og mange mangler også nok grunnleggende ferdigheter. Industrien og økonomien endrer seg raskt, men vårt utdanningssystem klarer ikke holde følge, sa hun. 

Den nye EU-strategien har som mål å tette kvalifikasjonsgapet og sørge for nok kvalifisert arbeidskraft, sørge for raskere endringer mot digitalisering og det grønne skiftet, samt sørge for at ulike sektorer jobber bedre sammen for å få det til.

Vil satse på realfag

Strategien meisler ut flere målsettinger for å endre dette bildet. Et av målene er å få flere til å velge realfag, både i grunnskolen, i høyere utdanning og i forskningen. 

Realfagsmålet for høyere utdanning er at 32 prosent av studentene skal velge realfag og minst 2 av 5 skal være kvinner.

Minst 5 prosent av doktorgradsstipendiater skal være innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), der minst 1 av 3 skal være kvinner.

EUs nye favorittord konkurransekraft blir flittig brukt gjennom hele strategien.

Snevert fagfokus

At ikke andre studieretninger nevnes i planen får universitetsalliansen LERU til å reagere, selv om den ønsker strategien velkommen og roser mange bra tiltak.

— Selv om LERU fullt ut støtter investeringer i realfagsutdanning, vil vi også understreke verdien av at ved å bryte ned disiplinære grenser, så fremmes kreativ tenkning. Ferdigheter innen samfunnsvitenskap, humanistiske dag og kunst er avgjørende for å bygge et sunt og dynamisk samfunn, samt for å muliggjøre den grønne og ikke minst den digitale omstillingen, skriver universitetsalliansen i en uttalelse.

— LERU anbefaler på det sterkeste en mer helhetlig tilnærming som integrerer ulike fagområder for å forberede arbeidsstyrken på komplekse samfunns- og teknologiske utfordringer. Tverrfaglige utdanningsprogrammer er en ideell måte å omsette denne tilnærmingen i praksis på, og utviklingen av slike programmer bør stimuleres ytterligere, skriver den videre.

Andre initiativer for høyere utdanning som nevnes i planen, er blant annet: 

  • Gjøre høyere utdanning mer tilgjengelig for en videre gruppe studenter i alle aldre
  • Ha mer samarbeid mellom næringsliv og høyere utdanning.
  • Utvide tilbudet av mikro-sertifikater/kursbevis som fleksible læringsløsninger 
  • Gjøre det lettere å omskolere eller videreutdanne seg.
  • utvikle et felles europeisk rammeverk for å godkjenne studiekvalifikasjoner, så det blir lettere å ta deler av studiet i utlandet.
  • Gjøre Europa mer attraktivt for forskere fra hele verden ved å blant annet tilby «Velg Europa» for unge forskere via Marie Curie-programmet. Dette vil starte allerede i 2025. 
  • Implementere et nytt rammeverk for forskerkarrierer.
  • Innen 2030 har EU som mål at det kommer minst 350.000 for å studere og ta en grad i Europa
Powered by Labrador CMS