Debatt ● mathilde Hellum og Vanessa Gundersen
Er det rart at barn og unge skaper engasjement blant studentene?
Vi ber om at dere slutter å bruke oss proffer, hvordan vi har det og har blitt behandlet, som argumenter for å få kunnskap fra barn og unge vekk fra undervisning og pensum.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Proffer i Forandringsfabrikken har besøkt barnevern-, sosialt arbeid- og vernepleierutdanningene siden 2014, fordi det er her fremtidens fagfolk blir utdannet. Sammen med kunnskap de lærer på utdanningen, trenger studentene å lære om hva som er viktig for barn. Da blir de mer forberedt og tryggere i møte med barn og unge.
Det har ikke vært lett å få kunnskap fra barn og unge inn på pensum og i undervisningen. Likevel har mange på utdanningene forstått viktigheten av den, og jobbet for at den skal få plass. I 2021 underviste proffer på åtte barnevernsutdanninger. Rapporter og bøker fra Forandringsfabrikken var anbefalt litteratur eller på pensum hos like mange.
Når proffer har besøkt universiteter og høgskoler har vi møtt forelesere som er glade for at vi kommer. Vi har også møtt studenter som sier at dette er viktig og lærerikt, som takker, og som forklarer at de endelig føler at de har valgt riktig studie.
Våren 2022 arrangerte Forandringsfabrikken en nasjonal fagdag. Her deltok forelesere og professorer fra mange universiteter og høgskoler som har utdanning innen oppvekst. I tillegg snakket studenter om hvorfor de trenger kunnskap fra barn og unge. Det føltes som om det var stor enighet om at kunnskap fra barn og unge er nødvendig i utdanningene, og at det er viktig at det er barn og unge selv som presenterer.
Etter mediestormen i sommer snakker noen helt annerledes. Det gjelder heldigvis ikke alle, men vi lurer på hvorfor noen nå går så hardt ut mot oss proffer og Forandringsfabrikken.
Synes noen det er rart at barn og unge, rett fra hjelpesystemene, skaper så mye engasjement blant studentene? Vi vet at forelesere har fått med seg de gode tilbakemeldingene proffene har fått, og for oss virker det som om de fleste har synes foredragene våre har vært fine.
Kunnskap fra barn og unge kan være annerledes enn det foreleserne lærer bort, og noen ganger kan det kanskje være vanskelig å forklare hvorfor dette er ulikt det de selv lærer studentene. Enkelte forelesere har vært ærlige og snakket med oss om akkurat dette, noen ganger også foran studentene. Det har blitt viktige og fine dialoger, som vi og studentene lærer mye av.
Vi vet at mange ved utdanningene er glade for at kunnskap fra barn og unge har fått mer plass. Likevel tror vi flere synes at deler av kunnskapen fra barn og unge kan være utfordrende. Noen føler kanskje de mister makt når kunnskap fra barn og unge har tatt opp undervisningstid og plass på pensum.
Vi tror dette er grunnen til at enkelte på utdanningene vil droppe Forandringsfabrikken, og at det handler mer om dette enn at de er bekymret for proffene eller at kunnskapen fra barn ikke er god nok for universitetene og høgskolene.
Vi vil gjerne snakke med dere som har bekymringer, spørsmål eller tanker om proffene og Forandringsfabrikken. Vi mener det er viktig å snakke sammen. Slik kan dere forstå mer av hvordan vi føler vi har blitt behandlet og våre opplevelser med å snakke med studenter.
Nyeste artikler
Har varslet behov for å kutte opp imot 100 årsverk. Kun åtte får tilbud om sluttpakke
Tilbake til penn og papir?
Hva vil vi med barnevernspedagogutdanningen?
Risikofylt forskning, pandemier og biovåpen
Åpen forskning muliggjør forskningsnær utdanning
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Juss-nestor mener Kjerkols fuskesak må behandles på nytt
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024