Bildet viser Innleggsforfatter og leder for Pedagogstudentene, Frank Aleksander Bræin, og Lektorstudentenes leder, Henriette Sandberg, samt Gard Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsdirektør i Nokut. Foto: Eva Tønnessen
Bildet viser Innleggsforfatter og leder for Pedagogstudentene, Frank Aleksander Bræin, og Lektorstudentenes leder, Henriette Sandberg, samt Gard Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsdirektør i Nokut. Foto: Eva Tønnessen

Endelig rettes søkelyset mot lektorutdanningene

Lærerutdanning. Vi vet nok til å sette i gang tiltak for forbedringer av lektorutdanningen allerede nå, skriver Pedagogstudentenes leder Frank A. Bræin.

Publisert   Sist oppdatert

Vi må se forbedringer raskt. For da Nokut denne uken leverte sin kartlegging om status for lektorutdanningene 8-13, burde det ikke komme som noen overraskelse at det er en rekke utfordringer med både lektorutdanningene og gjennomføringsgraden. Men tallenes tale er klar, det bør ikke herske noen tvil om at det må tas grep.

Det burde være innlysende at praksis, obligatoriske forelesninger og eksamen ikke kan forekomme samtidig.
Frank Alexander Bræin
Leder, Pedagogstudentene

Samfunnet vårt har verken tid eller råd til at den lærerutdanningen med kanskje best utgangspunkt for opptak, samtidig er den som har høyest frafall. Det er ikke bare et problem at kun 3 av 10 (!) studenter fullfører, det er et alvorlig samfunnsproblem all den tid gode kandidater ikke blir lærere.

Vi trenger ambisjoner på vegne av framtidas lærere, og på vegne av elevene i norsk skole. Det betyr at vi ikke lenger kan stue lektorutdanningene til side. Pedagogstudentene mener det trengs en tydeligere profesjonsretting, og en bedre integrering mellom teori og praksis. Det betyr at vi må koble praksis, profesjonsfag og disiplinfag tettere på hverandre. De må bygge på hverandre og det må bli lettere å forstå sammenhengene. Studentene våre skal ikke bare lære seg et fag, men kompleksiteten som ligger i det å formidle det videre og lære bort faget.

Vi trenger ikke å vente på en evaluering fra Nokut før vi ser at det skjer noe. Våre godt over 3000 studenter på lektorutdanningene melder om nettopp det Nokuts kartlegging peker på. Studentene må følges bedre opp og det trengs smidigere løsninger på organiseringen av utdanningene. Nå risikerer studentene å bli kasteballer mellom institutter der ingen vil ta ansvar. Kommunikasjonen blir derfor like dårlig og informasjonen (som burde være det minste problemet) kommer ikke frem. Det burde være innlysende at praksis, obligatoriske forelesninger og eksamen ikke kan forekomme samtidig.

Heldigvis finnes det lektorutdanninger som lytter og justerer. Etter tilbakemeldinger og møter med studentene ser vi noen lektorutdanninger som tar grep. Det heier vi på og det viser både evne og vilje hos universitetene og høgskolene. Det viser også verdien i å involvere studentene og ta dem på alvor. Det er faktisk mulig å ta grep - men noen må ta ansvar for at det skal skje.

Pedagogstudentene har høye forventninger til lærerutdanningene våre, og lektorutdanningene er ikke noe unntak. Men hverdagen møter ikke nødvendigvis forventningene våre til profesjonalitet, innhold og oppfølging. Derfor må vi prioritere lektorutdanningene, og det haster. Vi støtter den meldte evalueringen og gjennomgangen fra Nokut, men vi mener at det ikke er rom for å vente med å gjøre forbedringer. Vi vet nok til å sette i gang allerede nå.