podkast
Elleville lyttertall for Sintef
Hver uke tar programleder Aksel Faanes Persson med seg en forsker i studio for å lære lyttere om et nytt tema. Selv er han overrasket over hvor mange som hører på.
— Det er jo helt elleville tall for oss, sier programleder Aksel Faanes Persson.
I sommer kunne man i NRK lese om alle podkastene laget av statlige selskaper og offentlige organ med lave lyttertall. Hos Sintef er det rake motsetningen med podkasten Smart forklart.
Siden oppstarten sist sommer har de hatt over 166.000 nedlastinger av de hittil 48 episodene. Spesielt i sommer har populariteten eksplodert med godt over 20.000 nedlastninger i måneden. Da dukker til og med fanmail opp i innboksen hos programlederen.
— Akkurat det hadde jeg ikke forventet. ler han, før han fortsetter:
— Men det gir meg bare mer drivstoff til å fortsette. Vi lager episodene, sender de ut i verden og ser de blir lastet ned, så man får en form for bekreftelse der. Men når folk sender meldinger i tillegg så er det kjempe trivelig.
Ny verden
Faanes Persson har vært en kjent stemme hos NRK P1 i program som Norgesglasset og Brønsj. I tillegg lokalt i Trøndelag. Sist sommer forlot han NRK etter 11 år for å jobbe i Sintef.
— Jeg har jo dekket Trøndelag i mange år, men jeg ante ikke hvor mye kompetanse og bredde Sintef satt på. Øynene mine åpner seg bare mer og mer jo bedre kjent jeg har blitt med fagmiljøene her.
— Hver episode sier du at man kan risikere å lære noe. Har du lært noe?
— Jaja, jeg blir egentlig sjokkert over hvor mye jeg har tatt til meg. Det er mye forberedelse for hver episode med samtale med forskeren som er gjest, forskergrupper, og lese seg opp på forskningen i seg selv. Jeg tror jeg kan by på veldig mye trivia om noen år når jeg møter folk, ler han.
I løpet av 48 episoder har de blant annet vært innom dagsaktuelle temaer som hvordan Norge havnet i strømpriskrisen. Hver gang har de med en forsker som kan si noe om det. Noen av forskerne er ofte nye på denne type formidling.
— I tillegg til at vi får skapt interesse for forskningen vår, så er det et samfunnsansvar for Sintef å formidle det vi holder på med. Derfor er det kjempegod medietrening for forskerne å utfordre seg i et ufarlig miljø. Med denne podkasten har vi klart å tilgjengeliggjøre forskningen vår på en helt egen måte, sier kommunikasjonssjef i Sintef digital og redaktør for podkasten, Mala Wang-Naveen.
Uventet suksess
Kommunikasjonssjefen tilegner mye av suksessen for podkasten til programleder Faanes Persson.
— Der traff vi gull. Han har gått en ekstremt bra skole i NRK og klarer å kombinere stilen med å vite hvem du vil nå og samtidig få forskerne til å slappe av i studio.
Begge to trekker frem at de ikke har brukt penger på reklame for podkasten. Det er altså ren og skjær jungeltelegraf som har vært inni bildet, mener de. Ifølge Podtoppen, som er Norges offisielle toppliste og måling av norske podkaster, hadde podkasten i overkant av 5000 nedlastinger sist uke.
— Vi var ganske overrasket over hvor fort lyttertallene steg. Allerede etter et halvt år var vi langt over målsetningen vår.
Lytteren de ser for seg når de lager episodene er Gro på 32. Vanlige folk, uten noe doktorgrad, som kan lære mer om et tema relatert til sitt liv. Men de når også inn til folk på Løvebakken. Sintef ville ha med næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) til en debatt under Arendalsuka, men det ble tidskrasj. Så prøvde de for å se om de fikk han med på Smart forklart i stedet, på et annet tidspunkt. Det lykkes de med:
— Da fortalte en av rådgiverne hans at hun hørte på podkasten, og det var jo en ekstra fjær i hatten for oss, sier Wang-Naveen.
Men det er altså Gro på 32 som er målgruppen.
— Mange har spurt oss om hvordan vi har klart å få de lyttertallene, og det tror handler om at vi ønsker å være tro mot lytteren. Det er lytteren vi lager podkasten for. Vi må presentere noe som er forståelig og interessant for lytteren, sier Faanes Persson, og legger til ros til forskerne de har hatt med:
— Forhåpentligvis får folk med seg at det er mange dyktige som jobber med løsninger som gir deg troen på en bedre fremtid.