eksamen
Eksamenstips fra tre proffe undervisere: — Ha tro på deg selv og det du kan
River du deg i håret og stresser før eksamen? Slapp av, tre dyktige undervisere gir deg mange tips.
Været er så fint der ute, nervøsiteten er på høykant og pensum virker uoverkommelig. Den tøffe eksamenstida er over oss. Men fortvil ikke, dyktige undervisere gir her tips til hvordan du skal forberede deg både før og under eksamen.
— Ta med vann og sjokolade
Marko Stojiljkovic, Siri Marte Hollekim-Strand og Gro Ulland har daglig kontakt med studenter. De har fått anerkjennelse for sin undervisning, og ikke minst: De har selv vært studenter en gang. De husker hvordan det var å ha eksamen. De vet hvordan du har det akkurat nå.
— Ha med sjokolade og vann. Ikke vær sulten under eksamen, er ett av mange råd Marko Stojiljkovic gir.
I fjor kåret studentene sykepleieren til årets underviser ved OsloMet.
«Han inkluderer oss i undervisningene og er åpen for at vi kan komme med spørsmål og diskutere rundt spørsmålet», skrev en av studentene som nominerte ham.
Stojiljkovic er universitetslektor ved Institutt for sykepleie, og vokste opp i Serbia. Han kom til Norge i 2014, men ble kjent med landet allerede i 2010. Da var det finale i Eurovision Song Contest og han danset under det serbiske innslaget.
— Skriv tydelig
Når eksamensdagen kommer og du har eksamensoppgavene foran deg, bør du la blikket sveipe over alle oppgavene. Du må ikke begynne med oppgave 1, er Stojiljkovics råd. Start med oppgaven du er sikker på. Les spørsmålene nøye. Er du ferdig med hele eksamenssettet, se over en gang til. Er det noe mer du kan skrive og utdype?
— Husk at sensorene er mennesker som skal lese og vurdere, så skriv så tydelig som mulig. Har du tid, anbefaler jeg at du bruker avsnitt, og fete bokstaver på det som er viktig.
Da den populære underviseren selv var student, forberedte han seg til eksamen ved å gjøre alt til en lek. Han puttet oppgaver, spørsmål, svar og forklaringer på begrep, i en bolle. Så tok han en lapp, leste spørsmålet og svarte høyt, for eksempel foran speilet.
— Jeg fortalte mamma ulike ting jeg har lært og gikk til pappa og sa hvor farlig det er å røyke da jeg leste om det. Jeg har alltid hatt folk som har hørt på hva jeg kan og som måtte delta på mine egne forelesninger. Vi studenter fordelte også kapitler mellom oss og presenterte dem.
— Dere er gode nok
Det er liv og røre rundt Marko Stojiljkovic. Med medstudenter skrev han sanger som de framførte og hadde huskeleker. Alt med ett formål: Forstå og huske det de lærte.
Skal studenter gjøre det bra på eksamen, er det lurt å ta egne notater skrevet for hånd, foreslår han. Prøv å begrens notatene, pensum er stort. Bruk ett A3-ark for hvert kapittel.
— Gjør dette til en lek, se på videoer og snakk med venner. Da er du klar for eksamen. Husk at du er god nok, og ikke la stresset påvirke deg negativt. Nå skal du vise at du er flink, og det er du.
— Jeg er på deres lag
— Jeg heier på alle som skal til pers på eksamen i tida som kommer, sier Siri Marte Hollekim-Strand ved NTNU.
Førsteamanuensen fikk i fjor status som merittert underviser, og er fysioterapeut med doktorgrad i klinisk medisin. Interessefelt er blant annet fysisk aktivitet, trening og idrett.
Hun synes det er utrolig gøy og givende å undervise. Hun liker også å samarbeide med studenter og kolleger for å utvikle god, kunnskapsbasert undervisning.
— Forbered deg grundig, da er sjansen for å bli uhensiktsmessig nervøs mindre, er det som først slår henne når vi spør hvilke råd hun vil undervis i eksamenen.
Det neste som slår henne, er at du må ha tro på deg selv og stole på deg selv - og det du har tilegnet deg av læring.
— Jeg tenker ofte, når jeg er sensor på muntlig eksamen, at jeg skulle ønske jeg kunne overbevise studentene til å genuint tro på at jeg er på deres lag. Jeg tror at hvis de virkelig tror på det, så vil det kunne føre til større trygghet i situasjonen — og dermed større spillerom for å vise hva de kan.
Pusten kan redusere stress
Det er kanskje lett under eksamen å få et bilde av sensor og eksaminator som streng og vanskelig. Hollekim-Strand ber studentene ha et helt annet utgangspunkt under muntlig eksamen. — Stol på at de vil deg vel.
— Jeg vil også trekke fram at pusten kan være et godt virkemiddel for å redusere stress. Det kan også bevegelse. Øv gjerne litt på metoder for stresshåndtering som passer for deg på forhånd.
Den meritterte underviseren er opptatt av at studentene kjenner seg selv best og først og fremst bør lytte til sine egne ekspertråd. I den lange perioden før eksamen vet hver og en student innerst inne hva som skal til for å gjøre det så bra som hen ønsker.
— Det viktigste tipset er kanskje å jobbe for å bli mer bevisst på hva som skal til? Hva er å gjøre det bra for meg? Og hva skal til for at jeg skal gjøre det bra?
Leste hele natta
Siri Marte Hollekim-Strands erfaring er at de studentene som gjør det bra, typisk sitter i førersetet av egen læringsprosess. De er bevisste på hvordan de lærer best og tar ansvar for egen læring. De legger ikke ansvaret på egen læring på andre.
— I tillegg virker det som om disse har en relativt OK balanse mellom studiene og andre ting som er viktige i livet for akkurat dem.
— Hva gjorde du selv for å forberede deg til eksamen da du var student?
— Haha. Alt som kan listes som uhensiktsmessig, tror jeg. Jeg kunne for eksempel sitte våken, uten pauser, og lese hele natta før eksamen. Jeg strevde tidvis med å tro på at de forberedelsene jeg hadde gjort, var gode nok — samme hvor godt jeg hadde forberedt meg. Jeg trodde vel også tidvis at sensorene var ute etter å ta meg, og at de kun var ute etter å lete etter alle mine feil og mangler.
— Vil at du skal skinne
Gro Ulland ble også merittert underviser i fjor. Hun er førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet og underviser kommende grunnskolelærere. Fagfeltet er litteraturdidaktikk, barne- og ungdomslitteratur og lese- og skrivekunnskap.
Ulland legger vekt på at studentene skal være aktive. De kan for eksempel uttrykke meninger på post-it-lapper og bevege seg rundt i rommet alt etter hvilke synspunkter de har.
— På muntlig eksamen, som mine studenter skal ha, vil jeg si at du må bruke tida, og tenke at det er en samtale der du skal vise hva du kan. Sensor og eksaminator vil deg vel. De er opptatt av at samtalen skal bli god og at du skal skinne.
En annen oppfordring hun kommer med, er kanskje det viktigste alle kan gjøre:
— Les pensum.
— Kom til undervisning
— Hva gjorde du selv for å forberede deg til eksamen?
— Jeg deltok på det som var av undervisning, og prøvde å være aktiv og å stille spørsmål. Men jeg leste pensum på en tungvint, lite dialogbasert måte. Jeg skrev metervis med notater. Ofte kan det jo være lurt å ha skrevet noe ned, men jeg vet ikke om jeg noensinne leste mine egne notater, innrømmer Ulland. S
Det aller viktigste, ifølge den meritterte underviseren, er noe det er vanskelig å gjøre noe med rett før eksamen.
— Se på utdanninga di som en hovedgeskjeft og kom til undervisning. Særlig viktig er det kanskje å danne et klasseromsfellesskap når en skal bli lærer og selv utdanne elever i et klasserom. Dann kollokviegrupper og snakk sammen om tekster. Det er en god trening før muntlig eksamen, sier Gro Ulland.