opptak

Asheim vil begrense muligheten til å ta opp igjen fag

Henrik Asheim (H) vil ha færre tilleggspoeng og et tak på hvor mange ganger en student kan ta opp igjen fag.

Henrik Asheim (H) og Ola Borten Moe ønsker store endringer i opptakssystemet for høyere utdanning. Her er de på statsrådskontoret da Borten Moe overtok som minister i fjor høst.
Publisert Oppdatert

– En kombinasjon av færre tilleggspoeng, og hindre inflasjon i karakterer som oppstår når folk tar opp fag, kunne kanskje gitt et mer rettferdig system, sier den tidligere utdanningsministeren til Aftenposten.

– Utfordringen er at jo lenger du gjør andre ting, desto flere tilleggspoeng får du. Summen av det skaper en urettferdighet som gjør at for eksempel en 19-åring sliter med å komme inn fordi vedkommende må vente på å få tilleggspoengene, sier han.

Mens han fortsatt satt i regjering nedsatte Asheim et utvalg som nettopp skal gå gjennom og foreslå endringer i opptakssystemet. Utvalget ledes av Marianne Aasen og skal legge framinnstilling i desember.

Borten Moe er enig

Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) sier til Aftenposten at han deler flere av Asheims problembeskrivelser og roser forgjengeren for å ha satt ned opptaksutvalget.

– Det gir ingen mening at ressurssterk norsk ungdom bruker mange år på å forbedre vitnemålene sine. Det er en massiv suboptimalisering av samfunnsressurser, sier han og konkluderer med at opptakssystemet er overmodent for en skikkelig gjennomgang, sier han.

Moe sier han vil beholde poeng for førstegangstjeneste, men er ellers åpen for muligheten om å fjerne andre tilleggspoeng.

Utreder loddtrekning

Khrono skrev i juni at et av tiltakene som opptaksutvalget utreder, er om opptak til populære studier kan skje på andre måter enn i dag, for eksempel loddtrekning eller opptaksprøver. Det vil i så fall være i stedet for å skille på desimaler på allerede høye poenggrenser.

De fleste universiteter og høgskoler som har kommentert forslaget, er imidlertid negative til loddtrekning. De mener det vil oppfattes som en urettferdig og uforutsigbar ordning.

Powered by Labrador CMS