Debatt andreas trohjell

Å synes noe er bra er ikke det samme som å synes at alt annet er dårlig

Å snakke opp at mange søker seg til master er ikke de samme som å snakke ned andre som velger andre løsninger, påpeker studentleder Andreas Trohjell.

Andreas Trohjell, leder for Norsk studentorganisasjon (NSO).
Andreas Trohjell, leder for Norsk studentorganisasjon (NSO).
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

I kjølvannet av min kommentar om gladnyhet vedrørende rekordmange søkere til masterstudier, og om deres bidrag i samfunnet, har Bendik Hugstmyr Woie fra Rødt skrevet et innlegg. Woie problematiserer utsagnet. La det være helt klart at NSO ikke mener at det kun er mastergrad som har en verdi for samfunnet, ei heller at det er den eneste måten man kan bidra i samfunnet på.

Les også: Rekordmange masterstudenter. Hurra?

Vi er selvsagt helt enig med Woies utsagn «Ingen er uenig i at læring er helt avgjørende for å lage et godt samfunn. Men den kompetansen som holder samfunnet sammen læres også på fagskoler, på yrkesfaglige utdanninger, og pågår gjennom hele livet som utveksling mellom kolleger på byggeplasser, fiskebåter og sykehjem». Samtidig, som en interesseorganisasjon for studenter er det naturlig at vi omtaler høyere utdanning som særlig positivt.

Å søke ny kunnskap og komme med andre perspektiver er positivt i våre øyne, og kan for eksempel gjøres gjennom et masterløp. Å mene dette er ikke det samme som å mene at det er den eneste formen for kompetanse som har verdi, og heller ikke at det er den eneste måten å bidra til samfunnet på. Når opptakstallene kommer fra Samordna opptak på fredag vil vi være like glade for alle som velger å søke kunnskap og utfordringer gjennom å begynne på en bachelorgrad eller et årsstudium. Vi synes det er spennende at mange ønsker å gå den veien, uten å mene at de som ikke ønsker det er av noe mindre verdi.

Når det er sagt så er det ikke noe magisk som skjer med deg som person ved å legge inn en søknad til høyere utdanning. Det er nå avgjørende at de som skal begynne å studere blir møtt med læringsmiljø som faktisk fremmer læring. Et miljø som bidrar til mer kompetanse, og som viser deg ulike måter å bidra til samfunnet på. Et miljø som svarer til håpet ditt Bendik om en «utdanning som både løfter dere selv og samfunnet». Et godt læringsmiljø er en forutsetning for god studiekvalitet, og god studiekvalitet er en forutsetning for å tilegne seg kunnskap som skal bidra til samfunnet.

Til slutt vil vi som Woie ønske alle nye studenter lykke til. Vi tror oppriktig disse vil bidra godt til samfunnet de er en del av.