reklame og kommunikasjon
88,7 millioner på reklame
Universitetene brukte i 2019 88,7 millioner på reklame og 132 millioner på kommunikasjonstjenester. I Danmark vil de ha slutt på universitetsreklame.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I fjor brukte norske universiteter og høgskoler 88,7 millioner kroner på reklame og 132 millioner kroner på kommunikasjonsrådgivning og organisasjonskonsulenter, viser tall fra statsregnskapet.
Det er Forskerforum som først skrev om disse tallene.
NTNU i toppen
Det er UiT Norges arktiske universitet, NTNU og Universitetet i Oslo (UiO) som er registrert med størst innkjøp av reklame (artskonto 732). UiT med nesten 13 millioner kroner, NTNU med 12,6 millioner kronerog UiO drøyt 10 millioner kroner.
Til innkjøp av Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. (Artskonto 672) er NTNU notert med drøyt 41 millioner kroner i forbruk, OsloMet med drøyt 28 millioner kroner og Høgskulen på Vestlandet (HVL) med drøyt 11 millioner kroner.
— Profileringsgalskap, sier Marit Knutsdatter Strand om universiteter og høgskolers reklamebudsjetter, i en kommentar til Forskerforum.
Danskene vil omprioritere fra reklame til nærpoliti
Utdannings- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i Danmark og partiet Socialdemokratiet foreslår derfor å redusere reklameutgiftene til videregående skoler og universiteter med 130 millioner danske kroner, og heller bruke pengene på mer nærpoliti, skriver Forskerforum.
Det går fram av en pressemelding fra ministeren.
– Ofte er det de samme studentene som institusjonene bruker penger på å kjempe om gjennom dyre reklamer. Det lovet vi før valget å sette stopper for. Det er det vi nå følger opp politisk, skriver Halsboe-Jørgensen i pressemeldingen.
– Vi foreslår å spare på reklamer – ikke utdanning, skriver ministeren i tillegg.
Norske politikere følger ikke etter
Forskerforum har spurt partiene i Stortingets utdannings- og forskningskomité om det kunne være aktuelt å droppe ABE-kuttene og heller gjøre et målrettet innhugg i reklamebudsjettene ved norske universiteter.
I tillegg til Senterpartiet har Forskerforum funnet fram til at de fleste norske partiene ikke synes denne type kutt er en god ide.
— Nei, jeg er skeptisk til å forby studiereklame for universitetene. Søkerne bør ha god informasjon om institusjonene for å treffe velbegrunnede valg av studiested, svarer Nina Sandberg fra Arbeiderpartiet
– Uten at jeg har drøftet dette i partiet, så tenker jeg at et forbud her vil være å gripe for mye inn i institusjonenes frihet, sier Frps Roy Steffensen.
Innkjøp og forbruk, reklame og markedsføring 2019, Kilde: Statsrgenskapet
Institusjon | Reklamebruk på universiteter og høgskoler i 2019 (artskonto 732 i statsregnskapet) | Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. Artskonto 672 |
UiT Norges arktiske universitet | 12955641 | 5997023 |
NTNU | 12621647 | 41449787 |
Universitetet i Oslo | 10044569 | 4106825 |
Universitetet i Sørøst-Norge | 7747073 | 1527882 |
Norges Handelshøyskole | 6196365 | 572681 |
Universitetet i Agder | 6161602 | 3247261 |
Høgskulen på Vestlandet | 6152678 | 11113989 |
Nord universitet | 5210487 | 2945203 |
OsloMet | 3712202 | 28511939 |
Universitetet i Stavanger | 3558637 | 2561447 |
NMBU | 3109178 | 2861869 |
Høgskolen i Østfold | 2507003 | 453575 |
Høgskulen i Volda | 2317596 | 137751 |
Høgskolen i Innlandet | 2314211 | 8887338 |
Høgskolen i Molde | 1939549 | 181960 |
Universitetet i Bergen* | 985000 | 8289952 |
Norges idrettshøgskole | 347446 | 1575098 |
Norges musikkhøgskole | 345962 | 3773686 |
Samisk høgskole | 316620 | 940980 |
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo AHO | 88098 | 1500016 |
Kunsthøgskolen i Oslo | 64701 | 1384330 |
Totalt | 88696265 | 132020592 |
Kilde: statsrgenskapet.no