reklame og kommunikasjon

88,7 millioner på reklame

Universitetene brukte i 2019 88,7 millioner på reklame og 132 millioner på kommunikasjonstjenester. I Danmark vil de ha slutt på universitetsreklame.

NTNU-reklame på t-banen i Oslo. NTNU ligger i toppen på kjøp av reklame og bruk av konsulenttjenester innen kommunikasjon.
Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor brukte norske universiteter og høgskoler 88,7 millioner kroner på reklame og 132 millioner kroner på kommunikasjonsrådgivning og organisasjonskonsulenter, viser tall fra statsregnskapet.

Det er Forskerforum som først skrev om disse tallene.

NTNU i toppen

Det er UiT Norges arktiske universitet, NTNU og Universitetet i Oslo (UiO) som er registrert med størst innkjøp av reklame (artskonto 732). UiT med nesten 13 millioner kroner, NTNU med 12,6 millioner kronerog UiO drøyt 10 millioner kroner.

Til innkjøp av Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. (Artskonto 672) er NTNU notert med drøyt 41 millioner kroner i forbruk, OsloMet med drøyt 28 millioner kroner og Høgskulen på Vestlandet (HVL) med drøyt 11 millioner kroner.

— Profileringsgalskap, sier Marit Knutsdatter Strand om universiteter og høgskolers reklamebudsjetter, i en kommentar til Forskerforum.

Danskene vil omprioritere fra reklame til nærpoliti

Utdannings- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i Danmark og partiet Socialdemokratiet foreslår derfor å redusere reklameutgiftene til videregående skoler og universiteter med 130 millioner danske kroner, og heller bruke pengene på mer nærpoliti, skriver Forskerforum.

Det går fram av en pressemelding fra ministeren.

– Ofte er det de samme studentene som institusjonene bruker penger på å kjempe om gjennom dyre reklamer. Det lovet vi før valget å sette stopper for. Det er det vi nå følger opp politisk, skriver Halsboe-Jørgensen i pressemeldingen.

– Vi foreslår å spare på reklamer – ikke utdanning, skriver ministeren i tillegg.

Norske politikere følger ikke etter

Forskerforum har spurt partiene i Stortingets utdannings- og forskningskomité om det kunne være aktuelt å droppe ABE-kuttene og heller gjøre et målrettet innhugg i reklamebudsjettene ved norske universiteter.

I tillegg til Senterpartiet har Forskerforum funnet fram til at de fleste norske partiene ikke synes denne type kutt er en god ide.

— Nei, jeg er skeptisk til å forby studiereklame for universitetene. Søkerne bør ha god informasjon om institusjonene for å treffe velbegrunnede valg av studiested, svarer Nina Sandberg fra Arbeiderpartiet

­– Uten at jeg har drøftet dette i partiet, så tenker jeg at et forbud her vil være å gripe for mye inn i institusjonenes frihet, sier Frps Roy Steffensen.

Innkjøp og forbruk, reklame og markedsføring 2019, Kilde: Statsrgenskapet

Institusjon Reklamebruk på universiteter og høgskoler i 2019 (artskonto 732 i statsregnskapet) Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. Artskonto 672
UiT Norges arktiske universitet129556415997023
NTNU1262164741449787
Universitetet i Oslo100445694106825
Universitetet i Sørøst-Norge77470731527882
Norges Handelshøyskole6196365572681
Universitetet i Agder61616023247261
Høgskulen på Vestlandet615267811113989
Nord universitet52104872945203
OsloMet371220228511939
Universitetet i Stavanger35586372561447
NMBU31091782861869
Høgskolen i Østfold2507003453575
Høgskulen i Volda2317596137751
Høgskolen i Innlandet23142118887338
Høgskolen i Molde1939549181960
Universitetet i Bergen*9850008289952
Norges idrettshøgskole3474461575098
Norges musikkhøgskole3459623773686
Samisk høgskole316620940980
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo AHO880981500016
Kunsthøgskolen i Oslo647011384330
Totalt88696265132020592

Kilde: statsrgenskapet.no

Powered by Labrador CMS