30 millioner til bedre praksis for sykepleiestudenter
Praksis. Regjeringen lyser ut 30 millioner til pilotprosjekter for å få til flere og bedre praksisplasser for sykepleiestudenter.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Når stadig mer av helsetjenestene flyttes ut i kommunene, må også praksisplassene følge etter. Derfor skal regjeringen bruke 30 millioner kroner på pilotprosjekter for å få flere og bedre praksisplasser for sykepleierstudenter, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.
Dette er et viktig første steg for å skape flere praksisplasser for yrkesgrupper vi trenger flere av i fremtiden
Iselin Nybø
— Mange av dagens studenter skal jobbe i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Da er det viktig at flere studenter får god og relevant praksis i kommunene. Det er en forutsetning for at helsetjenesten i hele landet skal få kvalifisert personell med riktig kompetanse, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V), i den samme pressemeldingen.
Nybø: — Vi vil få viktige erfaringer
Universiteter og høgskoler kan søke om til sammen 30 millioner kroner til å utvikle og prøve ut nye måter å organisere samarbeidet om praksisstudier i sykepleieutdanningene.
Målet er nye lærings- og vurderingsformer, flere praksisplasser i by- og distriktskommuner og å bedre kompetansen til praksisveiledere i kommunene, understreker departementet.
— Disse pilotprosjektene vil gi oss viktige erfaringer om hvordan vi best kan organisere og finansiere praksisstudier i kommunene. Dette er et viktig første steg for å skape flere praksisplasser for yrkesgrupper vi trenger flere av i fremtiden, sier Nybø.
Universiteter og høgskoler som tilbyr sykepleierutdanning vil kunne søke på denne utlysningen i pilotordningen. Neste utlysning (i 2020) vil være åpen for også andre helse- og sosialfagutdanninger. Det er Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) som lyser ut midlene.
Store variasjoner i studenters tilfredshet
Det er store variasjoner mellom hvordan sykepleiestudentene på de forskjellige lærestedene opplever sin praksis. Høgskolen i Østfold ligger på bunn og der gir studentene karakteren 3,0 til praksis.
Universitetet i Agder ligger på topp. Der gir sykepleiestudentene karakteren 3,9 til kvaliteten på sin praksis.
Rektor ved Høgskolen i Østfold, Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, uttalte flør sommeren at han ikke var fornøyd med at hans høgskole kommer nederst på rangeringen.
— Noe av problemet vårt ligger i en mangel på relevante praksisplasser. Vi kan også alltid hente mye på bedre informasjon og organisering rundt praksis. Vi må være tydelig helt fra begynnelsen, sa han til Khrono.
Regelbrudd i praksis
Nokut-direktør Terje Mørland sier at Nokut er spesielt bekymret for kvaliteten på praksis i sykepleieutdanningen.
En rapport som Nokut presenterte i september i fjor, «Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning» avdekket brudd på lov og forskrifter og problemer for både studenter og læresteder når det gjelder praksis. Spesielt var sykepleiestudentene spesifikke på at det foregikk regelbrudd.
Nokut er i gang med et omfattende prosjekt, kalt «Operasjon praksis».
Her er et av målene å gå praksis i sykepleieutdanningen nøye etter i sømmene.
— Vi skal se på regelverket og forsøke å komme et steg videre for å bedre kvaliteten på sykepleiestudentenes praksis, sier han.
— Praksislotteriet
Både Norsk sykepleieforbund og sykepleiestudentes organisasjons NSF Student har lenge vært opptatt av manglende kvalitet i praksis for sykepleiestudenter, og NSF Student har mange ganger kalt dagens situasjon det store praksislotteriet.
Sebastian Dahl, tidligere leder for NSF Student, sykepleierstudentenes organisasjon underlagt Norsk sykepleierforbund (NSF).
— Det er mange studenter som opplever svært gode praksisperioder, men mange gjør det ikke. Derfor kaller vi dette et lotteri, har Dahl tidligere uttalt til Khrono.
Han fortsatte:
— Det å være veileder for studentene er en krevende rolle, som veilederne på praksisstedet skal utøve i tillegg til sin vanlige jobb som sykepleier. Noen veiledere er fantastisk flinke, har kompetanse innen undervisning veiledning, og liker å håndtere studenter. Andre veiledere har for lite veilederkompetanse, har det for travelt i hverdagen, eller kanskje har de ikke den største interessen for det å veilede, men likevel blir satt til en slik rolle.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!