Regjeringen vil ha nye pilotposjekter for praksis for sykepleiestudenter. Foto: Mina Ræge

30 millioner til bedre praksis for sykepleiestudenter

Praksis. Regjeringen lyser ut 30 millioner til pilotprosjekter for å få til flere og bedre praksisplasser for sykepleiestudenter.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når stadig mer av helsetjenestene flyttes ut i kommunene, må også praksisplassene følge etter. Derfor skal regjeringen bruke 30 millioner kroner på pilotprosjekter for å få flere og bedre praksisplasser for sykepleierstudenter, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

Dette er et viktig første steg for å skape flere praksisplasser for yrkesgrupper vi trenger flere av i fremtiden

Iselin Nybø

— Mange av dagens studenter skal jobbe i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Da er det viktig at flere studenter får god og relevant praksis i kommunene. Det er en forutsetning for at helsetjenesten i hele landet skal få kvalifisert personell med riktig kompetanse, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V), i den samme pressemeldingen.

Nybø: — Vi vil få viktige erfaringer

Universiteter og høgskoler kan søke om til sammen 30 millioner kroner til å utvikle og prøve ut nye måter å organisere samarbeidet om praksisstudier i sykepleieutdanningene.

Målet er nye lærings- og vurderingsformer, flere praksisplasser i by- og distriktskommuner og å bedre kompetansen til praksisveiledere i kommunene, understreker departementet.

— Disse pilotprosjektene vil gi oss viktige erfaringer om hvordan vi best kan organisere og finansiere praksisstudier i kommunene. Dette er et viktig første steg for å skape flere praksisplasser for yrkesgrupper vi trenger flere av i fremtiden, sier Nybø.

Universiteter og høgskoler som tilbyr sykepleierutdanning vil kunne søke på denne utlysningen i pilotordningen. Neste utlysning (i 2020) vil være åpen for også andre helse- og sosialfagutdanninger. Det er Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) som lyser ut midlene.

Store variasjoner i studenters tilfredshet

Det er store variasjoner mellom hvordan sykepleiestudentene på de forskjellige lærestedene opplever sin praksis. Høgskolen i Østfold ligger på bunn og der gir studentene karakteren 3,0 til praksis.

Universitetet i Agder ligger på topp. Der gir sykepleiestudentene karakteren 3,9 til kvaliteten på sin praksis.

Rektor ved Høgskolen i Østfold, Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, uttalte flør sommeren at han ikke var fornøyd med at hans høgskole kommer nederst på rangeringen.

— Noe av problemet vårt ligger i en mangel på relevante praksisplasser. Vi kan også alltid hente mye på bedre informasjon og organisering rundt praksis. Vi må være tydelig helt fra begynnelsen, sa han til Khrono.

Regelbrudd i praksis

Nokut-direktør Terje Mørland sier at Nokut er spesielt bekymret for kvaliteten på praksis i sykepleieutdanningen.

En rapport som Nokut presenterte i september i fjor, «Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning» avdekket brudd på lov og forskrifter og problemer for både studenter og læresteder når det gjelder praksis. Spesielt var sykepleiestudentene spesifikke på at det foregikk regelbrudd.

Nokut er i gang med et omfattende prosjekt, kalt «Operasjon praksis».

Her er et av målene å gå praksis i sykepleieutdanningen nøye etter i sømmene.

— Vi skal se på regelverket og forsøke å komme et steg videre for å bedre kvaliteten på sykepleiestudentenes praksis, sier han.

— Praksislotteriet

Både Norsk sykepleieforbund og sykepleiestudentes organisasjons NSF Student har lenge vært opptatt av manglende kvalitet i praksis for sykepleiestudenter, og NSF Student har mange ganger kalt dagens situasjon det store praksislotteriet.

Sebastian Dahl, tidligere leder for NSF Student, sykepleierstudentenes organisasjon underlagt Norsk sykepleierforbund (NSF).

— Det er mange studenter som opplever svært gode praksisperioder, men mange gjør det ikke. Derfor kaller vi dette et lotteri, har Dahl tidligere uttalt til Khrono.

Han fortsatte:

— Det å være veileder for studentene er en krevende rolle, som veilederne på praksisstedet skal utøve i tillegg til sin vanlige jobb som sykepleier. Noen veiledere er fantastisk flinke, har kompetanse innen undervisning veiledning, og liker å håndtere studenter. Andre veiledere har for lite veilederkompetanse, har det for travelt i hverdagen, eller kanskje har de ikke den største interessen for det å veilede, men likevel blir satt til en slik rolle.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS