Studentenes fakultetsråd på Fakultet på helsefag på Høgskolen i Oslo og Akershus, med Daniel Singh og Carl Alexander Kessen Sverdrup ledet allmøtet der instituttleder Unni Hembre var tilstede for å få innspill fra studentene. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Studentenes fakultetsråd på Fakultet på helsefag på Høgskolen i Oslo og Akershus, med Daniel Singh og Carl Alexander Kessen Sverdrup ledet allmøtet der instituttleder Unni Hembre var tilstede for å få innspill fra studentene. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

60 studenter i sykepleie kom med massiv kritikk

Studentene på sykepleie ved Høgskolen i Oslo og Akershus forteller om store svakheter i egen utdanning. Onsdag bekreftet 60 frammøtte på et allmøte mye av den samme kritikken.

Publisert   Sist oppdatert

Det var studenten Lars Mørch Aaen som startet denne vinters oppstyr rundt sykepleieutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Da Studiebarometeret ble presentert i begynnelsen av februar ble han intervjuet av Khrono og han tok opp de store problemene han mener man har på utdanningen for sykepleiere på HiOA.

Les også: Derfor er mange på sykepleie så misfornøyde

Dette intervjuet ble så fulgt opp av Kathrine Krøger med innlegget «Flere mastere? Skrekk og gru» først publisert i Aftenposten, så i Khrono og andre steder.

Onsdag kveld fikk de to studentene sterk backing av et allmøte der 60 sykepleiestudenter møtte opp. Studenter fra både 1., 2. og 3. året var til stede, og i store trekk bekreftet de historien som Krøger og Aaen har fortalt offentlig.

...flott at studentene velger å bruke mange timer av sin fritid for å komme fram med sin kritikk og opplevelse av forholdene på instituttet.

Daniel Singh
Studentenes fakultetsråd. Sykepleie, HiOA

Dekan og instituttleder på plass

Det var Studentenes fakultetsråd med Daniel Singh og Carl Alexander Kessen Sverdrup (bildet under) som ledet onsdagens møte. Studentlederne hadde invitert både instituttleder for sykepleierne, Unni Hembre, og dekan Gro Jamtvedt til å være tilstede på møtet, for at de selv skulle høre kritikken fra studentene.

Og det var sterk kost som møtte de to lederne.

De fikk høre om veiledere som mobber studenter, om studenter som hver eneste dag i praksis kommer gråtende hjem, studenter som sovner på forelesning fordi lærerne er for kjedelige, og lærere som sier helt forskjellige ting om hvordan man skal skrive oppgave eller hva man skal legge vekt på, eller ikke legge vekt på, i sin besvarelse.

Historiene var mange, og mye av kritikken var samstemt, uavhengig av hvilket årstrinn studentene går på.

Fornøyde med oppmøtet

— Vi er utrolig godt fornøyd med oppmøtet her, sier Daniel Singh fra Studentenes fakultetsråd til Khrono i en pause.

— Forrige gang vi hadde allmøte hadde vi vel fem som kom, så dette er bra. I tillegg synes jeg det er flott at studentene velger å bruke mange timer av sin fritid for å komme fram med sin kritikk og opplevelse av forholdene på instituttet, sier Singh.

Det var et par studenter på møtet som sa at de i hovedsak selv hadde vært fornøyd med sin studietid på HiOA, men de fortalte også at de følte at det flere ganger skyldtes flaks, blant annet med hvilken veileder de har fått.

Ba om skriftlige rapporter

Det kom også eksempler opp med oppførsel fra lærere og veiledere som, gitt at historiene er sanne, rett og slett kan være oppsigelsesgrunn.

— Det er svært viktig at dere noterer klokkeslett og dato og så nøyaktig det går og hva som er sagt og skjedd, sa Singh til disse historiene.

— Deretter må dere rapportere slik hendelser. Dere kan gjøre det til oss, til studieleder eller studentombudet. Selv om rapporten ikke alltid hjelper dere, vil den kunne hjelpe studenter som kommer etter dere, la Singh til.

Se også: Her finner du retningslinjene for klager på HiOA

Instituttleder Hembre sa det samme:

— For at jeg skal gripe fatt i denne type saker, må jeg ha skriftlige rapporter, understreket hun.

(Dekan Gro Jamtvedt (t.v.) og instituttleder Unni Hembre på allmøtet.)

— Møter veggen

Mange av studentene fortalte også likelydende historier om at de føler at kritikk og tilbakemeldinger de har prøvd å fremme ikke har nådd fram.

Den samstemte beskrivelsen var «vi møter veggen», enten det var gjennom det som heter klassens time eller rutinemessige tilbakemeldinger på emner.

Studenten poengterte at de føler at de ikke blir hørt og at det er derfor kritikken etterhvert stopper opp og at kritikkverdige forhold ikke blir rapportert.

Glad for godt frammøte

Vi treffer Unni Hembre dagen etter møtet med studentene. Hun har vært og snakket om resultatene på nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi.

Les også: Mange stryker i anatomifaget på sykepleie

Dette faget ble også ble debattert på allmøtet dagen før, og Hembre har merket seg tilbakemeldingene.

— Studentene har svært gode innspill også rundt dette faget, og jeg vil ha med meg studentene når vi nå skal gjøre endringer, sier Hembre.

Studiestart og mer til

Ellers sier hun at det var mange ulike tilbakemeldinger som kom fram på allmøte og at de er av varierende alvorlighetsgrad.

— Det kom mange gode innspill på hvordan man kan gjøre studiestart for nye studenter til en langt bedre opplevelse enn den man får i dag. Dette er en av mange ting vi skal gripe fatt i, sier Hembre.

I tillegg jobber hun og ledelsen på instituttet med å forbedre undervisning, endre programplaner med videre.

— Mange av tingene vi jobber med vil ta litt tid å få på plass, så håper jeg vi kan fortsette den gode dialogen med studentene som nå er i gang, legger hun til.