it-trøbbelet
17 universitet og høgskoler bremser: — Ingen dramatikk
DFØ-direktør Hilde Singsaas ser det ikke som dramatisk at 17 universitet og høgskoler har fått kalde føtter med tanke på å kjøpe økonomitjenester fra det statlige direktoratet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Onsdag denne uken ble det klart 17 universitet og høgskoler i den såkalte UH-17 -gruppen har heist det røde flagget med tanke på bruk av statens eget økonomisystem levert av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).
Gode system allerede
UiB er først ute med løsningen, der det de siste månedene har vært store problemer med den såkalte bestillingsløsningen av systemet. Så store at økonomidirektøren ved UiB har beklaget til de ulike avdelingene ved universitetet.
— Når vi ser hvilke utfordringer som er oppstått hos BOTT (forkortelse for universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø red.mrk), samtidig som flere av oss 17 andre har gode systemer allerede, må vi sørge for at vi har et godt nok beslutningsgrunnlag før vi eventuelt går videre med DFØ-løsningen, uttalte direktør Lars Atle Holm ved NMBU til Khrono.
Han er leder i programrådet for UH-17, en gruppe av universitet og høgskoler som står utenfor samarbeidet som de fire eldste universitetene har gjennom BOTT.
Ser fram til dialog
Hos det statlige direktoratet DFØ er det forståelse for at potensielle kunder blir urolige.
— Vi har forståelse for UH-17 ønsker mer informasjon før de bestemmer seg, og vi ser fram til å gå i dialog med dem og presentere løsningene våre, sier direktør Hilde Singsaas til Khrono.
Hun opplyser at 15 av de 17 institusjonene allerede er lønnskunder av DFØ.
— Og her fungerer samarbeidet veldig godt. Vi ser ikke noen dramatikk i at de ønsker mer informasjon før de bestemmer seg, uttaler Singsaas.
— Hva tenker dere om skepsisen som retter seg mot dere som en monopol-leverandør?
— Det er for så vidt mange gode grunner helt generelt til å være skeptisk til noen som har monopol. Nå er ikke vi noen monopolvirksomhet, det er i utgangspunktet frivillig å benytte seg av DFØ. Store deler av statsforvaltningen gjør det, men det er også noen som ikke gjør det, sier direktøren.
Ikke hvem som helst
DFØ-sjefen forklarer at økonomiregelverket i staten ikke gir de ulike virksomhetene mulighet til å benytte andre eksterne tjenesteleverandører enn DFØ.
Valget står mellom hennes etats tjenester eller å gjøre jobben selv.
— Våre ansatte anstrenger seg til det ytterste for å levere gode tjenester, og jeg er svært stolt av jobben de gjør, så vi hadde stått på for å levere gode tjenester selv i en monopolsituasjon. Men generelt mener jeg det er fint å ha den vissheten om at dersom kunden ikke er fornøyd så har de muligheten til å velge å gjøre jobben selv i stedet.
Forsinkelse
— Når tenker dere at systemet med bestilling og innkjøp er fiks ferdig?
— For det første vil jeg si at jeg har stor forståelse for den frustrasjonen som har oppstått ved Universitetet i Bergen knyttet til bestillingsløsningen. Og vi jobber på spreng med å løse problemene. Problemet skyldes at vi anskaffet et helt nytt system som ble åtte måneder forsinket fra leverandør. Det medførte at det ble knapt med tid til å gjøre de tilpasningene som BOTT skulle ha og få testet systemet grundig i etterkant. uttaler Singsaas.
For dem som lurer på om systemet er på plass i god tid før 2023, er det ifølge DFØ-sjefen ingen grunn til uro.
— Problemene vil selvsagt være løst lenge før det, sier hun.
Feil om lønn
Hilde Singsaas mener også det er skapt et feil inntrykk av de problemene som har vært meldt ved Universitetet i Bergen.
— Jeg må ellers få korrigere det inntrykket som er skapt av at lønnssystemet vårt har slitt med å få utbetalt lønn til midlertidig ansatte ved UiB og de som jobber honorarbasert. Alle lønnsutbetalinger fra DFØ til UiB er foretatt uten feil. Det var enkelte som ikke mottok lønn den første måneden, men det skyldes at lønnskravene ikke var levert inn til oss, sier Singsaas.
— Hvordan blir dialogen med UH-17 videre?
— Jeg kjenner ikke detaljene i planene videre. Men vi ser som sagt frem til å komme i dialog med dem.
— Det er mulig at departementene pålegger UH-17 å bruke DFØs løsninger. Er det gøyere å vinne en leveranse der kundene har valgt det selv, enn å levere til noen som har fått pålegg om å kjøpe?
— Jeg har ikke lyst å gå inn på de vurderingene som departementene eventuelt måtte gjøre. Det store bildet er at de virksomhetene som blir kunder hos oss velger det ut fra hva som tjener dem best. Og vi yter vårt beste til alle kundene våre. Hva som er vurderingen til departementene får være opp til dem.