Videreutdanning
13.000 lærere søker videreutdanning til høsten
Det mest populære studiet er spesialpedagogikk.
11.000 lærere i skole og 2000 lærere i barnehage har søkt videreutdanning til høsten. Av dem er det 3340 lærere som ønsker å ta videreutdanning i spesialpedagogikk, noe som er rekord.
— Vi trenger flere lærere med denne kompetansen. Det vil gjøre barnehagene og skolene enda bedre i stand til å fange opp og støtte barn og elever som trenger ekstra oppfølging tidligere, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun i en pressemelding.
Økning til andrespråkspedagogikk
Regjeringen har satt av 393 millioner i 2024 til kompetansetiltak for lærere og andre ansatte i barnehagene, og 1,6 milliarder kroner til videreutdanning for lærere og ledere i skolen. Det betyr at rundt 1850 lærere i barnehagen og 5400 lærere i skolen kan få tilbud om videreutdanning fra høsten 2024. Også ledere i barnehage og skole kan ta videreutdanning.
Det er økning i søkere til videreutdanning i andrespråkspedagogikk, som omhandler måten lærere møter og undervise elever som har andre morsmål enn norsk. Også praktiske og estetiske fag, samt norsk og matematikk, er populære valg for videreutdanning.
For lærere i barnehagen er det videreutdanning i veiledning og barns språkutvikling og språklæring som har flest søkere etter spesialpedagogikk.
Må godkjenne og prioritere
— Vi har veldig gode ordninger for videreutdanning for lærere og jeg er glad for at så mange ønsker å utvikle seg faglig. Vi har høye ambisjoner for barnehagen og skolen og da trenger vi faglig sterke lærere som bidrar til at barn og unge trives, mestrer og lærer bedre. Jeg har tillit til at barnehage- og skoleeierne følger opp søknadene, sier Nordtun.
Barnehage- og skoleeiere må godkjenne og prioritere søknader før de vurderes for videreutdanning.
— Det er viktig at barnehage- og skoleeiere godkjenner flest mulig søknader, slik at lærere som trenger faglig påfyll får det. Det vil alle tjene på. Både barna, elevene og de ansatte. Barnehager og skoler skal være gode steder å jobbe, der det er mulighet til å utvikle seg gjennom hele yrkeslivet. Dette er viktig både for å rekruttere og beholde lærere, sier Nordtun.
Lærere som har søkt fagene matematikk, engelsk, norsk, samisk og norsk tegnspråk, blir prioritert.
Nyeste artikler
De nasjonale strateger — hvor ble de av?
Reagerer på upresis tallbruk om læreropptak
Topptidsskrift granskes etter påstander om fusk. Har mer enn 1000 norske artikler
Én av tre britiske studenter frykter universitetskonkurs
Norge trenger svenske forskningstilstander
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm