samisk høgskole
Tredje disputas på 14 måneder: — Et løft for samisk akademia
Rektor Liv Inger Somby jubler etter at Anni Maaret Magga Eira stod for den tredje doktorgradsdisputasen ved Samisk høgskole på 14 måneder.

Torsdag disputerte Anni Maaret Magga Eira ved Samisk høgskole med sin doktorgradsavhandling om samiske stedsnavn.

Dette er den tredje doktorgradsdisputasen ved Samisk høgskole på bare litt over et år, etter at Marit Magga og Berit-Ellen Juuso disputerte i fjor.
Kommer flere
Sistnevnte ble historisk da hun i september ble den første disputasen fra Samisk høgskoles eget ph.d.-program, noe Khrono skrev om da.
Rektor ved Samisk høgskole, liv Inger Somby, forteller at det er planer om flere disputaser i 2025.
— Vi ser at vi nå begynner å få positive resultater etter mange år med riktige prioriteringer ved Samisk høgskole, skriver Somby i en e-post til Khrono.
Tilknyttet finsk universitet
Anni Maaret Magga Eira, som disputerte på torsdag, har forsket på bruken av tradisjonelle samiske stedsnavn i to samiske reinbeitedistrikter. Njulloslákkuid siida, Láhkonjárga i Guovdageaidnu/Kautokeino og i Sállevárri reinbeitedistrikt i Finland.
Magga Eira er ansatt på Samisk høgskole, men har vært tilknyttet doktorgradsprogrammet ved Oulu universitet i Finland.
— Det er et løft for samisk akademia at vi nå har hatt tre disputaser på bare litt over et år, sier rektor Liv Inger Somby.
Nyeste artikler
Trump truer med å frata Harvard retten til å ta imot utenlandske studenter
Ser vi egentlig på de riktige problemene i lærerutdanningen?
Slet med å lese og skrive til hun gikk i 8. klasse. Så oppdaget hun westernromaner
Mener hun fikk sparken fra Columbia fordi hun hjalp demonstrerende studenter
Bluesky danker ut X: Deler mer ny forskning. — Blitt en søppelkasse
Mest lest
Ble avkrevd 190.000 kroner midt i semesteret. Måtte avbryte studiet
Trumps økonomirådgiver fikk toll-argumenter av sin «fantasiprofessor» Vara
Ikke kall det bachelor og master før vi vet hva vi snakker om
Her fullfører flest studenter på normert tid
Halvparten vet ikke hva studentene trenger når de ber om tilrettelegging