USA

Vil forby at teknologi erstatter undervisere

California vil lovfeste at studenter ved lokale høgskoler får undervisning av mennesker. 

Gavin Newsom, Californias guvernør, er siste skanse for et lovforslag som ønsker mennesker i førersete på høgskoleundervisning.

California foreslår en lov som slår fast at lokale høgskoler må ha ekte mennesker involvert i undervisningen, skriver University World News.

Assembly Bill 2370 sier at den ansvarlige personen for et emne ved de lokale høgskolene må være nettopp en person, som møter minimumskravene for å kunne undervise ved en lokal høyskole. I praksis betyr det at kunstig intelligens ikke kan overta jobben til et menneske. 

Californias guvernør Gavin Newsom har nå fått lovforslaget på sitt bord. Med mindre han bruker vetoretten sin, vil forslaget gå gjennom i september. Det er demokratisk flertall i delstaten, og dermed forventes det at loven blir vedtatt. 

— Det er noen ganske kule KI-verktøy som hjelper oss å gjøre jobben vår i klasserommet. Likevel må vi sørge for at studenter ikke blir undervist av en robot, sier Wendy Brill-Wynkoop, president i Faculty Association of California Community Colleges. 

Fjernet KI fra teksten

Siden lovteksten først ble påbegynt i februar, har den gjennomgått store endringer. Blant annet har politikerne fjernet ordene 'kunstig intelligens' fra teksten. 

Før omskrivingen sto det blant annet at kunstig intelligens ikke skulle bli brukt til å erstatte undervisere i hensikt å drive med undervisning, samt at KI kun skulle være et tilleggsverktøy. Etter det har fokus blitt flyttet til at studenter skal ha tilgang til en faktisk person som ressurs i emnet de studerer. 

I praksis betyr det at kunstig intelligens ikke kan styre undervisningen alene. Og valget av ord kan være viktig i delstaten som huser Silicon Valley. 

I Silicon Valley har nemlig en rekke store teknologiselskaper kontorer, alt fra Google, til Facebook og Amazon. De investerer mye penger i kunstig intelligens. Et fokus på kunstig intelligens og eksplisitt begrensning av denne kunne derfor ha blitt problematisk.

Lovformuleringene bidro til motstand og skepsis da første forslaget til lovtekst ble kjent, forteller Brill-Wynkoop. Hun måtte forsikre andre i komiteen som skrev loven om at den ikke handlet om kunstig intelligens, men om studentenes tilgang på levende fagpersoner i emnene sine. 

— Etter det var det ikke flere hindringer i arbeidet, sier hun. 

Powered by Labrador CMS